Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Styring af koldstart/tomgang på 300E-24? -Løst!!

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Lasse, 12 Juli 2008.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ingen tændrørshætte?
    Har du mulighed for at måle omdrejningsføleren, knastaksel-føleren ud og vandtemperaturføleren ud? Det KAN også godt være at en af dem er utilregnelige.

    -Jeg vil I al fald hjælpe dig det jeg kan, så at du ikke skal på værksted med bilen.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lasse ingen af de ting vil få bilen til at gå ud og ikke kunne starte igen vil det? vil den ikke bare retarde tændingen ang. følerne?

    Da jeg har kikket lidt på det sammen med Søren så ved jeg at det ikke er hans omdrejnings føler eller knast føler.

    Der var en kode jeg ikke lige husker, men den havde noget at gøre med temperatur styrings kredsløbet.
    Det der sker er at den simpelt hen lukker ned for brændstof tilførslen (sådan virker det/opfatter vi det)

    Jeg tænkte lidt på mængdefordeleren om den har en form for fuel cut off funktion eller om der kun er benzinpumpe relæerne til at gøre dette?

    Hvad funktion har den lille vakum slange egentlig som går fra undersiden af olie udluftnings slangen der går mellem toppen og luft filteret?
    Jeg har før hørt at den kan forsage motor stop hvis den er rævnet/tilstoppet, men hvad går den ned til og hvad funktion har det den går hen til?

    Mvh.
    BRABUS
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Noget nær alt kan lade sig gøre, når man roder med bil :wink: Men hvis I har konstateret at omdr.føler og knastføler er ok, bør det være udelukket.
    Har engang set en vandtemperaturføler med en sær defekt. Når den var varmet lidt op, var modstanden = næsten 0 og tænding forsvandt.

    Den lille slange fra røret til krumtapsudluftningen i topstykket, går til benzintryksregulatoren.

    Der laves fuel-cut ud fra omdrejningstal (som den får fra tændingsanlægget) og fra gasspjælds-potentiometeret.

    Hvis motoren er kold, vil der tillades at give mere benzin end når den er varm; for at undgår at motoren går i stå, mens den endnu er kold.

    Der er mulighed for lamda-regulering imens, så hvis du/I kan kontrollere udstødningsgasser imens, før og efter at den skaber sig, så har I noget at pejle efter.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Men hva gør den slange som går til tryk regultaoren? hvad formål har den?
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Den styre trykket i regulatoren. Hullet i slangen og røret er kalibreret dertil. (Der er en grund til at den har netop den diameter) Der er ca. 0,9 bars forskel på trykket i under- og overkammeret i mængdefordeleren. For at korrigere trykket, er der åbentbart nogle kloge hoveder, der i sin tid har fundet ud af at bruge tryk/vaccum i krumtapsudluftningen, til korrigering af kammertryk.

    -Noget spøjst noget vi ikke skal tænke videre over, så længe det fungerer.
    Det kræver nemlig specielt BOSCH-værktøj at kontrollere mængdefordelerens funktioner og tryk. Og står den af, så kan man ikke umiddelbart få nye reservedele til den.

    Inde i mængdefordeleren sidder der er en fjederpåvirket trykstiller. Det er den der bestemmer holdetrykket ud til dyserne. På andre/tidligere modeller kunne man hæve eller sænke trykket vha. justerskiver under fjederen.

    Dem der bliver uddannet automekaniker nu om dage, bliver ikke engang undervist i K eller KE-anlæg; det er simpelthen blevet for gammeldags.. :?

    Men får I problemer med KE-anlægget så sig lige til, jeg har nogle rep.-bøger og data om det, hvis jeg kan være Jer behjælpelig med dette.
     
  6. Søren Thomsen

    Søren Thomsen Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Viby Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24v Cabrio.
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Problemet med min bil er nu løst.
    Efter at have kastet håndklædet i ringen, er bilen nu blevet repareret på et værksted.
    Fejlen viste sig at være benzinfordeleren ( Ædderkoppen ) som var defekt.
    Motoren fik også skiftet tændrør, og den blev derefter justeret efter alle kunstens regler, så nu går motoren som en drøm.

    Hilsen

    Søren Thomsen
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Godt at du fik lavet bilen :)

    -Hvad måtte du give for sådan en benzinfordeler?
     
  8. Søren Thomsen

    Søren Thomsen Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Viby Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24v Cabrio.
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Træerne vokser åbenbart ikke ind i himlen, for nu er den gal igen.
    Bilen kørte rigtigt godt i ca. 2 måneder, derefter blev den gradvist
    sværere at starte. For ca. 1 måned siden lavede den så samme nummer som før jeg fik skiftet benzinfordeleren. Motoren stopper efter ca. 5km og
    kan først startes igen efter mere end en ½ times ventetid. Jeg kan også starte bilen fra kold og så lade den stå og køre i tomgang, efter ca. 20 min.
    dør motoren og kan derefter ikke startes før der er gået over en ½ time.

    Problemet opstår kun når motoren er helt kold, da den kører fint når jeg endeligt for startet den efter den ufrivillige pause.

    Hvad sker der under opvarmningsperioden med benzintilførslen ?

    Jeg er virkelig på herrens mark her. Hjælp !!!

    Hilsen

    Søren Thomsen
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  10. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Prøv lige at læse begge inlæg igennem b.la(det er dog kun søm jeg læser el diagram og det er ikke sikkert det er rigtig)

    "hmmm ser ud til at relay også styre cold start valve(nr 36) Måske en fejl
    ved nogle at de biler der ikke starter godt (når det er koldt?)
    Relay får vidst strøm fra overspændnings relay(styre strøm) "
    Chr
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Et lille input,

    MAS relæet som Søren har prøvet at skifte indeholder både koldstarts system og aircondition styring samt benzinrelæ.

    Kedelig at høre du igen har problemet Søren.
    Men et eller andet cutter for din benzin tilførsel, om det er elektrisk eller mekanisk den er gal er svært at sige, men det håber jeg det værksted finder ud af for dig som har lavet den sidst.

    Jeg vil sende dig de nyttige links jeg har ang. styringen og de diagrammer jeg ligger inde med.

    Mvh.
    BRABUS
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej brabus, de diagrammer vil jeg også gerne bede om :)
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er nok snarre links etc. men jeg har også oploadet dem her på siden mener jeg.

    Eller får i dem lige :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hey Søren fandt værkstedet ud af hvad din Cab så fejlede ?
    Og hvad med din bil Lasse, fandt du ud af hvad dit koldstarts kredsløb fejlede ?

    Mvh.
    BRABUS
     
  15. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej BRABUS,

    Du har vist været væk lidt tid hvad? :p

    Jeg er sikker på, at jeg har en/flere dårlige ledninger op til OVP-relæ-soklen. Jeg har nye stikben og ledning, jeg skal bare have dem loddet på.

    Fejlen viser sig, ved at bilen ikke starter i koldstartsprogram ved kold motor. Den står altså bare med 650 omdr. i tomgang.
    Og når så motoren bliver varm, så står den med 1000 omdr. i tomgang.
    Når fejlen opstår, har jeg målt 0V ved tomgangsstilleren.

    Den er styret af + på begge sider, og der hvor spændningen er størst, den vej drejer stilleren mest.

    Jeg har også læst fejl ud, og den skriver fejlkoden der betyder: Urealistisk signal, tomgangsstiller.

    Når anlægget er OK kan man måle en højere spændning hen over stilleren. Og den daler så lidt, når motoren varmes op. Den er altså meget følsom overfor spændningsvariationer :wink:
     
  16. Søren Thomsen

    Søren Thomsen Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Viby Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24v Cabrio.
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Mick ( Brabus ) og hvem det ellers kunne interessere.
    Ja det er tilsyneladende lykkedes at finde fejlen på min 300- 24v benziner.
    Når jeg skriver tilsyneladende, er det fordi jeg før har troet at fejlen var fundet og rettet.
    Jeg har nu haft bilen hjemme i ca. 1 uge, og har kørt omkring 300 km. uden problemer, så jeg begynder snart at tro på at det er lykkedes.
    Fejlen viste sig at være noget så banalt som en flækket rotor !!!.
    Revnen var mikroskopisk, men åbenbart nok til give det problem at bilen stoppede når den blev varm, for så at kunne startes igen efter 20- 30 min. og derefter kunne køre uden problemer.
    Jeg skiftede selv rotor og strømfordelerdæksel for ca. 1½ år siden, så derfor var jeg sikker på at disse dele var iorden. Dette viste sig ikke at være tilfældet.
    Hele denne historie har samlet kostet ca. 21500.- kr. Der er dog også blevet lavet noget på min udstødning i dette beløb, men langt største- delen er gået til udskiftning af dele på benzinindsprøjtningen.
    Rotor og strømfordelerdæksel koster ca. 1400-. kr. og kan udskiftes på et kvarter.

    Hilsen og tak til dem som bidrog med løsningsforslag på mit problem.

    Søren Thomsen.
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Heysan :)

    Godt at høre i har fundet fejlene :) "måske" men Søren du har vel ikke dermed fået lov til at betale for den benzinfordeler som det værksted udskiftede? den fejlede jo ikke noget?
    Det var ellers godt nok en dyr omgang.
    Jeg synes det lyder underligt at din rotor skulle flække bare sådan uden videre efter så kort tid.
    Fandt du årsagen til rotoren var flækket?

    mvh.
    BRABUS
     
  18. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: Styring af koldstart/tomgang på 300E-24?

    Nu er min grænse ved at være nået, mht. det her tomgangs-problem.

    Når den er kold starter den ikke op i kold-starts-fase. Den starter bare op og står med 650 omdr./min.
    Når den så bliver varm, står den med 1000 omdr./min i tomgang. :angry:

    Når den er gør det, er der ingen spænding til tomgangsregulatoren. Læser man fejl ud, skriver den "Tomgangsstiller, urealistisk signal" :-|

    Jeg har i dag udskiftet soklen og stikbenene til overspændingsrelæet, uden det har hjulpet noget.

    Jeg skal bruge et ledningsdiagram over motorstyringen, til 300E-24 årg. 3/1991.

    Er der ellers nogen derude, der ved hvilket modul der styrer tomgangen, på sådan en maskine?
    Føler mig meget hjælpeløs uden diagram! :cry:
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Styring af koldstart/tomgang på 300E-24?

    Det er da noget møj hva´Lasse :aww:
    Har du prøvet et andet MAS relæ? ellers har jeg et du kan prøve med, det er her inde i tomgangs styringen finder sted.
    Den får signal fra temperatur følerne og hvis en af disse erdeffekt ville du få en kode for at temperatur føleren gav urealistisk signal så det kan nok begrænses til enten dit MAS relæ eller også ledningerne til styringen af din tomgnags stiller eller måske bare din tomgangs stiller.
    Men med et relæ har du da udelukket den, og så du måske måle spændingerne til din tomgangsstiller både med og uden den er sat til, blot for at se om din tomgangstiller hiver spændingen ned og på den måde udelukke den eller måske finde frem til det er den.

    Mvh.
    BRABUS
     
  20. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: Styring af koldstart/tomgang på 300E-24?

    Ja, det er ved at være meget irriterende! Du har vel ikke et ledningsdiagram over motorstyringen, på sådan en som vores?

    Jeg har ikke prøvet med at andet telæ, da jeg desværre ikke har mulighed for at låne tilsvarende dele af andre, for at indkredse fejlen. Imidlertid har jeg rodet lidt rundt på nettet og i Haynes; det ser ud til, at den 2-benede tomgangsstiller får strøm fra OVP-relæets ben 87L, og ben 3 i KE-motorstyreboksen.

    Overspændingsrelæet er skiftet i juli 2008.

    Tomgangsstilleren er styret af + på begge sider. Kan den godt bare få systemet til at slå fra, så der ikke længere kommer spænding derud?

    Nu vil jeg prøve at måle gennemgang i ledningerne ud til tomgangsstilleren.

    -Så kan det godt være jeg vil prøve at låne dit MAS-relæ :)
     

Del denne side