Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Styrehus indstilling?

Emne i 'Styretøj' startet af hunden1979, 9 Januar 2011.

  1. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Hvor sidder indstillings skrugen? er den let at genkende eller?
    Og hvordan ved jeg om den har været strammet til før?
    Og evt hvordan er fremgangs måde at stille den på?

    På forhånd tak
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Den sidder oven på styrehuset, det er en umbraco med en kontramøtrik udenom, af med luftfilterkassen så er det til at kome til, jeg løftede hele forenden fri af underlaget, for det er meget vigtigt du ikke spænder for meget op, for der må ikke være et dødpunkt på midten.
    Når du strammer skal ubrakoen drejes vestre om så vidt jeg husker, Håber det giver lidt mening, mvh
     
  3. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Lækkert så er det bare ud og skrue! ;D

    Hvordan ved jeg om en justering ikke er nok? Evt om huset er for slidt?
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kongebiler skrev engang det her..


    Styrehuset kan justeres.
    set oppefra sidder der en 6mm unbrakoskrue med en 12mm kontramøtrik uden over. (19mm hoved.)
    bilen skal stå i tomgang
    løsn 12 mm kontra møtrik
    løsn unbrako ca ½ omgang af gangen.
    prøv om rattet begynder at gå stramt
    spænd unbrako til det ikke går stramt mere.
    prøvekør bilen
    rattet må ikke gå stramt fra anslag til anslag.

    Hvis dette ikke hjælper er dit styrehus modent til reno eller udskift..
     
  5. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er som regl i yderstillingerne at den begynder at "bide" når du justerer, så husk at komme helt der ud hver gang du har givet den lidt mere på skruen.
    Hvis du har mulighed for det, så løft forhjulene fra jorden så du kan dreje til fuldt udslag uden problemer, det er jo ikke så sjovt at tage et skarpt sving for, så at opdage man ikke kan rette op :gasp:
     
  6. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Hvis huset er slidt har bilen mega ratslør og du kan ikke justere dig ud af problemet.
     
  7. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Så vidt jeg husker skal du skrue unbracoen mod uret for at "stramme" den op....husk at du heller ikke må stramme den så meget at du mister selvopretningen....
    bluestar
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Et vigtigt supplement til denne tråd, vedr. selvopretning, det er ikke altid styrehuset som er skyld i denne fejl, slidte bære kugler dårlige bærearme(bøsninger) og sporing af alle 4 hjul har også indflydelse, så medmindre man har fået lavet en styretøjs udmåling hvor alle 4 dæk er i det grønne fejlt, så kan man ikke forvente at bilen er 100% selvoprettende,,

    For at opnå det perfekte resultat for styretøjs udmåling kan det være nødvendigt at skifte bærearme, sporestænger,hjulleje, stræberarme bag, dæk hvis de er meget skæve!

    Jeg var igennem denne process for nylig og måtte skifte alt overnævnte fordi det hele var rustet og slidt og bilen kunne ikke spores korrekt, men resultatet er da at bilen køre bedre og 100% lige, og så har man en fin styretøjsudmåling hvor alle resultater er i det grønne felt :)
     

Del denne side