Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Strømforbrug under parkering..

Emne i 'El-system' startet af Danilo, 26 Februar 2010.

  1. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Skal jeg forstå det således at hvis det ikke er Mercedes der har instaleret noget elektrisk originalt, så er det nogo og skal fjernes før en mekaniker vil rode med det. Så er det måske derfor jeg aldrig lader en mekaniker rode med det elektriske i min bil, for magen til arrogant holdning skal man da lede længe efter.

    Selvfølgelig skal elektrisk arbejde laves ordentligt. Lige som alt andet der skal laves på vores biler. Har man ikke evnerne til det, bør det selvfølgelig være en autoelektrikker der laver det. Der er bare IMHO et godt stykke der fra, til så at sige at der ikke kan laves eftermonteringer på en bil.

    PS. Jeg startede så også med at flå en masse ledningsspaghetti ud af min bil. Det er bestemt ikke alle der lige har evnerne. Fy-ord her er strømtyve, isolerbåndssamlinger, manglende/forkert monterede sikringer, manglende gummityller ved karosserigennemgange mm.

    My five cents.
     
  2. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    æhhhh....arrogant holdning fra MB's-side, siger lasse68.....næppe, nok nærmere logisk, at han ber mig om at pille det ud selv, da det ellers godt kunne blive dyr fornøjelse, hvis han skulle, gøre det,...hvis man ikke ved, hvem der har monteret noget , så er det nok et godt bud, at starte der hvor det ikke originale sidder, men dit kørsel's mønster kunne osse være et bud, og hvis din fjenbetjente centrallås, er efter monteret, så ville jeg starte med at sørge for at den ikke for strøm, det næste stykke tid, min sviger far har samme problem, der går 2- til 4 md , så skal han lade batteriet op, hans bil køre så bare 300km om dagen....og dit batteri er kun 3md gammelt, og der er et indlæg herinde og jeg mener det er Brabus, der har lavet en eller anden mega udregning, bla...om kørslesmønstret, =ingen kørsel=ingen opladning, kort sagt, du bruger mere strøm end du får igen, noget iden stil.....og når du har gjordt det i et stykke tid ...ja, så har du et flat batteri.....jeg kørte osse 260km om dagen, da vinteren kom, var der ikke mere at lave, = meget stillestående bil, 10 - 15 dage af gangen,.....vinter, kulde, og så begyndte, jeg at have svært ved at starte bilen, ....men hvordan var din bil før du skiftede batteri, havde du samme problem der?? men som jeg lige opfatter det så, er dit kørsels mønster nok et godt bud, hvis du har tjekket alt det andet, og det er som det skal være:)

    jeg har jo ikke forstand på strøm, men jeg har da lært lidt....herinde...jeg vil ikke sige meget, for det er jo strøm :lol: :lol:
     
  3. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hvor er det arrogante lige i at mekanikeren siger til kunden, det her ser ikke korrekt ud, og det kan du godt pille ud selv, for skal han skille bilen ad, koster det gysser, dælme nej om jeg vil betale for at andre, piller noget ud som jeg selv kan klare, så jeg vil da mene at det var pænt af ham, at spare mig for en del mønter, ( det kan være han havdet set en strømtyv......) og alle sæderne måtte jeg pille ud, op med tæpperne....osv....det var nok blevet lidt halvdyrt....
     
  4. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    måske kan du bruge den her mail til noget.....som er fra brabus.....sendt til mig i tidernes morgen...

    Jo nu skal jeg komme med en af mine sædvanelige lange forklaringer

    Lad mig først forklare om selve batteriet:
    Batterier kommer i forskællig størelse og der er nogle tal som man skal kikke på for at forstå meningen med det.
    Der er grundlæggende 2 tal som er væsentlige for at vide hvor godt et batteri er.

    1.
    Ampere timer angivet i (Ah) dette tal opgiver over hvor lang tid man kan hente 1 Ampere ud af batteriet før det begynder at løbe tør, dvs. det er altså ikke løbet tør efter at have brugt 1 Ampere i 70 Timer, men her efter begynder det at gå stærkt ned af bakke.
    Du kan også sige at batteriet kan "give" 70 Ampere i 1 Time.
    Så dette tal er altså udelukkende et tal for hvor hvor lang tid vi kan bruge vores batteri før det løber tør eller hvor meget strøm der er på lageret og ikke andet.

    2.
    Start strøm angivet i (A) dette tal opgiver hvor meget strøm vi kan trække ud af batteriet ved en given temperatur typisk opgivet ved 20 Grader Cecius. nogle opgiver det ved 0 Grader Celcius og det er meget vigtigt at det er bedre ved jo lavere en temperatur det er opgivet.
    Dette tal ligger typisk på mellem 500 og 900 Ampere på et mercedes størelses batteri.
    Inden for samme type batteri vil et batteri med en kapacitet på 70Ah altid have en mindre startstrøms kapacitet end et på eks. 90Ah.
    Så dette tal er altså udelukkende et tal for hvor stor en strøm/hvor mange ampere vi kan trække ud af batteriet, et udtryk for dets maksimale styrke eller hvor meget vi kan flytte fra lageret på en gang.


    Trækker vi eks. 500A ud af et 70Ah batteri så kan vi med lidt hovedregning komme frem til at så vil man kunne trække 500A i 8,4 min. så det er altså muligt at hive maks strøm ud på 500A i op til 8,4 min. herefter vil batteriet være nedadgående i maks strøm.


    Det er jo sådan at batteriet har 2 formål på en bil.

    1.
    At være vores start kilde når vi skal starte bilen
    Dette kræver som regel på en diesel at vi har mindst 200A til rådighed som starteren bruger i start øjeblikket for at trække motoren rundt som på en diesel har en meget høj kompresion der derfor gør det lidt svære end på en benzin bil og derfor vil kræve mere strøm.
    Der kan faktisk trækkes op i mod 400A gennem starteren i det korte øjeblik vi bruger den selv med relativt små ledninger.
    Men her er det vigtigt at så længe temperaturen er de ca. 20 grader kan det gå men kommer vi ned under frysepunktet sker der noget med syrebatterier der gør at kapacitetten falder og dermed den strøm vi har til rådighed, faktisk halveres den under frysepunktet og havde vi før start strøm på 500A er den nu nede på kun 250A og det er vel og mærke hvis batteriet er frisk og nyt. og det bliver være og være jo længere ned vi kommer i temperatur.
    Ved ca. minus 40 grader vil de fleste batteri slet ikke virke mere end blot 10 sek.
    Så derfor er det også vigtigt at se ved hvilken temperatur producenten af batteriet har opgivet deres maks strøm.


    2. At være vores ekstra lager af strøm når vores forbrug på bilen overstiger det som generatoren kan levere, så som når vi bruger sædevarme, elbagrude, elruder og andet strømkrævende som hvis det hele køre samtidig med blæser, lys osv. vil kræve vi har et ekstra lager at kunne tage fra.
    Og i sidste ende kan det om vinteren faktisk være nødvendigt at lade batteriet op en gang om måneden for at være sikker på det ikke tappes fordi vi brugere mere end ganeratoren kan følge med til.


    SÅ for at besvare dit spørgsmål, så er det faktisk til hver en tid altid bedre at have et så stort bateri som muligt, specielt om vinteren og hvis man har meget udstyr og oprigtig godt hvis der er tale om en diesel som har brug for en god start strøm.

    Grunden til du oplever at du i den koldere tid nu føler bilen har lidt svære ved at trække starteren rundt, den er måske lidt længere tid om at forvarme og lyset er lidt svagere er simpelthen kun fordi dit batteri ikke er lige så godt i frysegraderne som det er ved normale temperature og det er ikke en fejl men de fysiske love for batteri der gør sig gældene.
    Men igen så kan du med et støre batteri undgå at få alt for stort tab af strøm ved frysegrader når du har et større lager og dermed mere startstrøm at tape fra når batteriet er under press fra frosten.

    Men mange ting spiller ind, både god stelforbindelser og at man vedligeholder sit batteri ordentligt om vinteren, en god ting kan være før vinteren at tage batteriet ud og lade det op med en autolader der kan lade med mindst 10 til 20 Ampere.

    Det er generelt fejlagtigt at tro man kan lade et batteri op fra bilens generator hvis det har været helt dødt.
    Det kan kun lade sig gøre med en autolader da generatoren blot vil lade det man kalder en overfladespænding op på batteriet til de 12 Volt. og herefter stoppes ladningen og man vil så mangle hele kapacitetten på batteriet og man vil så køre rundt med et konstant lavt lager på måske kun 10Ah. frem for de 70Ah som batteriet det er på.
    Og når så frosten sætter ind, ja så kan det virkleig være en hård prøve for batteriet.

    I dit tilfælde kan det måske sagtens være en fordel at prøve at lade batteriet op med en autolader og så se om du ikke får et friskere batteri til det hårde frost morgener.

    Jeg håber det var god læsning og ikke alt for forvirende

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side