Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Strøm underligt 300E 1989

Emne i 'El-system' startet af JannikSS, 12 September 2012.

  1. JannikSS

    JannikSS New Member

    Joined:
    12 September 2012
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    452000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.

    Jeg har en Mercedes w124 300E fra 1989, har et 75 amp batteri på, og en 90 amp generator, og et STORT bilanlæg, men den kan slet ikke trække bilens normale ting som ASD lyser meget tit, og elruder, samt soltag og elsæder er tit forsinket så det slet ikke fungere før en køretur på 2-30 km, desuden kan den slet ikke gå i tomgang efter den har været slukket, men efter en kort køretur står den fint. Overbelaster jeg bilen ved at skrue op for anlægget, så blinker alt lys meget kraftigt, og skruer jeg bare lidt op for mine basser så har jeg oplevet jeg kan få bilen til at gå ud fordi de tager så meget strøm, og har stort kondensator på. Hvad kan være galt? Hjælp mig? Mener nogen snakkede overspændingsræle, men ved det ikke. Den går med 500 omdrejninger i tomgang lige når jeg starter, og 750 efter køretur. Men det er jo også lavt.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja OVP relæet føder rigtig mange ting og styre også tomgang osv.
    Så hvis ikke det er skiftet så skift det anyway...

    Men det tyder nu mest på du enten har et Meget dårligt batteri som ikke er ladt ordentligt op.
    Du kan ikke køre strøm på et batteri som har været helt faldt, det skal lades ordentligt op med en autolader.
    Og så skal du måske tjekke din stel forbindelse til batteriet.

    Mål i første omgang hvor meget spænding du har på batteriet i hvile til stand uden motoren er tændt.
    Uanset hvor stort dit anlæg er (alt er relativt) men ok vi snakker mindst 10 forstærkere og de vildeste suber.
    Så kan du umuligt dræbe din bil blot ved at spile musik.
    Så her skal du finde din fejl i dit strøm anlæg, altså enten dårligt batteri (mit bedste bud) eller dårlig generator, men så ville du se det som den ikke lader.
    Eller også dine forbindelser til dit batteri.

    Tjek også lige din sikringer, de plejer at være årsag til mange dårlige forbindelser.
    nuller dem lidt i boksen :)
     
  3. JannikSS

    JannikSS New Member

    Joined:
    12 September 2012
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    452000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har tjekket alle sikringer, og batteriets stel osv, men har ikke målt spænding på batteriet, men det viser grøn for good på batteriet, så burde intet fejle.

    Men kan det OVP ræle gøre sådan at ruderne, sæderne og soltaget først kan virke et stykke tid efter at ASD lampen begynder at lyse, og at bilens tomgang er meget usikker ved opstart? :)

    Desuden lader bilen max 14 på kondensatoren, og kommer nogle gange under 10 ved lidt kraftige bassslag, har 2 x DLS Nobellium 15" med en spidsbelastning på 1000W og 600RMS stykket.
     
  4. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Prøv og rens stelledningen fra karrosseri til motor den sidder på venstre side af gearkassen
    Har selv haft mine kvaler med mærkelig strøm på en bil indtil den blev renset ren på alle kontaktflader....
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja dit OVP relæ kan netop lave disse symtomer da det føder ABS og ASD styrboksen og kommer de ned under 10 Volt, så slukker de og tænder fejl lampen i dit instrument.

    Og dit tomgangs system er ligeledes fødet af OVP relæet, og det kan lave de sygeste fejlsymtomer hvis det ikke er skiftet.
    at ruderne ikke virker osv. er nok en anen fejl, men dit OVP relæ, skal helt sikkert skiftes trust me :gr8:

    de 10 volt på din elektrolyt og din fejllampe med ASD og ABS kan ikke skyldes en dårlig stel til motoren da de har deres egen stel, men det er værd at tjekke som Smut siger anyway, men det er ikke det som skaber problemmerne for dig, det er med garanti dit OVP relæ. vil jeg næsten lægge hoved på blokken for ;)

    MED MINDRE, du har et super dårligt batteri der ikke kan holde spændingen og det er derfor du ikke skal regne med den grønne indikater, der skal måles om du ahr samme 10 Volt på batterriet når du kan se du har 10 volt på til dit anlæg.

    Fordi hvis dit anlæg også har 10 volt, som du forhåbentligt har tilsluttet til plus direkte på batteriet, så er det hetl sikkert dit batteri som er synderen. så det er en meget simpel test med "slukket motor"
    Hvis du også oplever det med motoren tændt, så er din generator død og så er det den der er skyld i dit batteri ikke kan kalre mosten da det jo sporadisk kun bliver opladet :gr8:
     
  6. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    du kan da starte med at montere strøm og stel til anlægget direkte på batteriet og hvis dette løser dette problem må der jo være en dårlig stel son jeg synes noget af det lyder til :D :D :D :D :D
     
  7. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Plus kommer jo (forhåbentlig) allerede fra batteriet.. Og stel skal ikke tages ved batteriet, det bliver den dårligere af - hele bilen er jo én stor stel.. :cool:

    Ikke fordi at jeg ved det heelt store om det.. Men har du prøvet at koble dine forstærkere fra og se om det ændrer noget?
     

Del denne side