Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Starte i 1.gear ?

Emne i 'Automatgear' startet af Brizz, 18 September 2012.

  1. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Halløjsa...

    Når jeg sætter gearvælgeren i "2" starter den i 1.gear - det er vel som det skal være ?
    men den gør det uanset om jeg stiller knappen på "S" eller "E" - jeg kan ikke mærke nogen forskel på skiftemønstret uanset hvilken position ´knappen står i.... :?:

    Forslag til løsning søges - det skal siges at jeg ikke har været ved at måle på noget endnu...
     
  2. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,260
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mig bekendt er det vist som det skal være

    Menes der bare generelt når den skifter eller er det når den skifter op fra 1. gear ?
     
  3. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Generelt når den skifter - og jeg kan stort set ikke få den til at skifte gear under 2000RPM.

    Hvis jeg kører med et råddent æg mellem fod og speeder skifter den 2-3 ved ca 30-35Km/t og 3-4 ved ca. 45-50Km/t.
    Med normal gasgivning ligger skifteintervallerne højere oppe - mokring 3000rpm - for højt IMO til at skulle være i "E"-mode.

    Det skal siges jeg er vant til at køre V70 Aut. (sjældent over 2500rpm) og Chevy Caprice V8 Aut. - begge med betydeligt højere gearinger end 300E-24 - Caprice'n gik 130Km/t v.2000rpm - Volvo'en er mere normal med knap 90Km/t v.2000RPM.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du skal også tænke på at din motor er designet til omdrejninger og ikke nogen sej trækker.

    Men forskællen er størst med halv gas op igennem gearene.

    Du er ikke i tvivl hvis du gør følgende:

    sæt den i "E" = Economic
    gaervælger i "D"

    fra stilstand, træder du nu speederen helt i bund UDEN at trykke på kickdown knappen under speederen.
    Nu skal bilen flyve fra start i 2 gear og KUN i 2 gear.
    Hvis du kan høre/mærke klikket fra kickdown knappen, så skal den selvfølgelig starte i 1 gear.

    Nu prøver du så at gøre det samme men bare med indstillingen i "S" = Standart indstilling

    Fra stilstand skal du nu opleve med fuld gas UDEN at træde kickdoen knappen ned, at bilen starter i 1 gear.
    men meget hurtigt vmellem 20-30 Km/t. skifter op til 2 gear.

    På denne måde ved du om funktionen virker eller ej.
    Er kontakten afbrudt, så køre den som hvis den stod i "E" Econimic
     
  5. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Det vil jeg prøve i morgen, der skal jeg alligevel ud på 2x 40Km tur så er den godt varm og jeg kan lave testen uden at mishandle grejet.

    Jeg har lige trillet en tur i Volvo'en, den skifter faktisk ikke hurtigere op gennem gearene end MB'en, den gør det bare ved færre omdr. hvilket jo er naturligt nok selvom den først redliner ved 6200.

    jeg kan ud fra omdr. konstatere at MB'en tager ca. 25% flere omdr end V70'eren ved samme hastighed :
    MB 3700rpm = 130Km/t
    V70 3000rpm = 135Km/t

    Støjniveauet er omtrent det samme, det er brændstofforbruget også 8)
     

Del denne side