Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Startbesvær/går i stå ved tomgang 230e aut. 1985 ke-jetronic

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af kasperboel, 7 Januar 2017.

  1. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Måske nogen kan give nogle hints:
    Starter kun hvis den er meget kold eller jeg piller temperaturføleren fra.... og kun hvis jeg er hurtig til at give gas når den er begyndt at snurre.
    Og så kører den hvis bare jeg holder den over ca. 1500 omdrejninger eller lidt mere... og fortsætter selv om jeg genmonterer temperaturføleren.
    Lige så snart jeg slipper gassen går den helt død når den nærmer sig tomgang.
    OVP relæ er ok/nyt
    Temperaturføler er OK (modstand målt)
    Potentiometeret i i luftmassemåleren ser også ud til at fungere efter måling.
    Hydraulic tryk aktuator virker tilsyneladende... ihvertfald får den strøm, ca 15 milli amp ved tomgang og mere når der gasses op.
    Den eneste mulighed jeg ser nu, er "byepass ventilen" eller "Rotary idle actuator".... Den har jeg ikke undersøgt og er nok mit sidste bud....

    Det skal iøvrigt siges at den har kørt fortræffeligt de 4 år jeg har haft den men:
    Med mellemrum begyndte den på et tidspunkt med startbesvær når den var varm især hvis jeg fx parkerede i en parkeringskælder, gik ind og handlede ca ½ time. Da kunne den finde på ikke at starte.....når jeg forsøgte "pruttede den" men efter at lade starteren køre nogen tid kom den i gang, men ville så ikke tage gassen i starten og gik i stå hvis jeg satte den i "drive". Men hvis jeg lod den køre lidt i "neutral" og forsigtig fik omdrejninger på motoren var alt ok efter kort tid...
    Nå ja, det var en lang smøre....

    Nogen der kan hjælpe eller give mig andre hints som mulig årsag?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    det kunne være at den suger falsk luft ved en af gummi slangerne til og fra tomgang ventilen. eller problemer med strømfordeler.
     
  3. kasperboel

    kasperboel New Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    290000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg fik løst problemet og motoren spinner nu igen som var det en drøm....... og så 32 år gammel :)

    Djaabo.... Du har helt ret!
    Den ene slange til tomgangsventilen var revnet og "hoppet af".....
    Den er godt gemt og man må nærmest "føle" sig frem, og det ikke lige det første man kaster sig over som "amatør".

    Tak til Diaabo.....
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    8)
     

Del denne side