Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Start af M103

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Mercedespilgrim, 23 April 2020.

  1. Mercedespilgrim

    Mercedespilgrim New Member

    Joined:
    11 Februar 2018
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Holstebro
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    250.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    300SE
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Mercedesfolk Har en MB, der har stået stille i 4 år, tørt og godt, mens jeg har renoveret/restaureret diverse teknisk og kosmetisk. I de 4 år har M103 3.o L-benzinmotoren ikke kørt...vil helst vække motoren (og automatic) stille og roligt. Drejer man krumtappen 20 omgange? hælder lidt olie i cylindrene/ ned over kæden forrest, tømmer tanken for gammel benzin, tømmer benzintilførslen for gammel benzin mv. Synd bare at vride tændingsnøglen og så håbe det bedste. Derfor: Er der nogen supermetode/ video-info, så der sker absolut mindst mulig skade (ud over sikkert allerede påførte standskader...) Råd modtages meget gerne.
    Vh. MercedesPilgrim
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Måske en go ide at skifte benzin i tank? Elles ville jeg nok bare starte! På sådan en er der normalt olie tryk med det samme! Men skal man være meget sød ved den har ,den nok godt af at tørne motor (med starter) uden den går i gang ? For at få olie rundt i system og til kæde strammer . Chr

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jep, jeg ville tømme tanken. Benzin holder max 3-4 mdr. i sådan et miljø, uden stabilisatorer, inden det bliver til flad øl. Så ville jeg hælde en god sjat ATF ned i tændrørshullerne, så det dækker hele stempelkronen, og lade det marinere over natten. Det er både et effektivt smøre- og rensemiddel (opløser og løsner evt. rust og indtørret koks på stempelringe, der kan ridse cylindervægge, og hjælper med at frigøre evt. stempelringe, der sidder fast). I samme ombæring ville jeg lade motorolien dryppe af natten over. Den er nok også rimelig død mht. smørefilm og surhedsgrad. God ide med at løfte ventildæksel og hælde al den olie, der skal på igen, ud over knast, kæde osv. Lidt motorolie ned i hullerne og drej motoren manuelt på krumtappen, indtil du kan føle at det kører lækkert, uden at bruge starterens voldsomme kraft, der potentielt ville flå cylindervægge m.m. Husk: DREJ MED URET. Uden olie i kædestrammeren, ryger mekanikken helt sikkert ud af synkronisering, hvis du drejer den forkerte vej (det gør den også med olie - jeg har selv "testet"). Så ville jeg koble benzinrelæet fra og tørne olietrykket op, så du ikke affedter cylinderne uden olieforsyning. Koble relæet på igen. Skrue benzinslangen til fordeleren af og bløde ud vha. pumpen (skiftevis tænding/ikke-tænding eller lus på relæet). Således undgår du at få skidt i de mikrofiltre, der sidder i fordeleren. Skru benzinslange på fordeler igen, og skru dyserør af på fordeler, og køre pumpen (først et par gange med skiftevis tænding/ikke-tænding på, så pumpen arbejder trykket op i systemet, dernæst med tænding på trykkes skiven ned på blandingsanlægget) til der kommer benzin ud af alle seks huller, for derved at afhjælpe luft i systemet, bløde det resterende skidt ud, og skåne batteriet. Samle (forsigtigt: stål i alu - den er "testet" af en anden bruger herinde) og starte. Rens tændrør efter olien er brændt af. Et par dage efter ville jeg skifte olie og filtre på motor og gearkasse. Det er dog ikke ligeså slemt for gearkassen. Anden mekanik og fyldt med overlegen ATF. Muligvis overvej benzinfiltret. Helt sikkert give tanken noget additiv, der virker hele vejen fra tank til forbrænding. Ja, så er der jo alle de andre væsker og smøremidler, der også er udtjente, men det tænker jeg nok, du har styr på.
    Jeg tror at det er den mest skånsomme opstart for en ældre dame, der har ligget 4 år i koma.
    Smider du ikke lidt billeder af de ting, du har foretaget på bilen?
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 24 April 2020
  4. Mercedespilgrim

    Mercedespilgrim New Member

    Joined:
    11 Februar 2018
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Holstebro
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    250.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    300SE
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Flychr og Djarnis82
    1000 TAK for jeres indlæg, især Djarnis82 har jo nærmest skrevet en manual, som mange andre også kan få glæde af videre frem. Har jo hørt flere historier om cylindervægge og stempler og stempelringe uden smøring, ...så ingen tvivl om, at hvis man går frem efter Djarnis82's anvisninger, så kan man så vidt muligt skåne maskineriet ved opstart. Jeg begynder så småt at vække motoren og vender tilbage, når bilen er kørende. Igen: Mange tak for omsorgen. Venlig hilsen MercedesPilgrim
     
    • Like Like x 1

Del denne side