Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Stadig hårdt gearskifte*Update*

Emne i 'Automatgear' startet af Johnson, 1 Februar 2011.

  1. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej MB venner

    Jeg har haft lidt problemer med min gearkasse. Den skifter hårdt mellem 2-3 gear og 3-4 gear. Djaabo udskiftede modulatoren sidste uge og det hjalp ikke rigtig på det. Han prøvede at skrue lidt på den så gearskiftet skulle blive blødere. Men problemet er der stadig.. Specielt når den er kold. Hvis jeg giver den max gas skifter den pænt. Gearkassen har jo ikke gået specielt langt.. 186.000 km og har altid overholdt sine olieskift (Jvf servicehæftet). Jeg fik selv skiftet olie og filter på automatgearkassen da jeg fik den hjem til DK. Der havde den kørt 172.000 km. Så jeg har lidt svært ved at tro den skulle være træt i gearkassen..

    Skal man ikke bruge et måleinstrument når man instiller modulatoren? Den er selvfølgelig indstillet på fabriksindstillinger fra starten og burde virke optimalt der eller? Måske skal der bare skrues mere på modulatoren?

    Ellers nogle andre gode råd?... Det gør jo ondt helt ind i hjertet på mig når den skifter så hårdt når den er kold:-(

    Hej fra Johnson
     
  2. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Re: Stadig hårdt gearskifte

    Jeg har begge "lyttebøffer" slået ud her, da jeg også har lidt problemer når den er kold.
    Efter den er blevet lun/varm er der ikke de store problemer, men vi mennesker er vel heller ikke 100% klar når vi bliver vækket en kold morgen.
    Jeg kan som regel klare den ved at justere lidt på modulatoren, en kvart/halv omgang den ene eller den anden vej, alt efter om den skal skifte hurtigt/hårdt, eller blødere.
    Og det skal jeg et par gange eller tre om året, så funker det.
     
  3. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Stadig hårdt gearskifte

    Hej erik

    Ja vi er i hvertfald ikke de første der har de her problemer:) Jeg ved at den flinke Djaabo også er ved at finde ud af lidt mere om hvad der mon kan være galt.. Men skulle da lige høre om der var nogle spændende input til hvad der ellers er at gøre.. Jeg glæder mig til at høre fra ham.. Men da jeg fik min dejlige Mercer opførte den sig altid pænt uanset om den var kold eller varm.. Så noget er der jo galt desværre.. Ha ha men nej jeg er sgu heller ikke 100% klar om morgenen :lol: .. Gu ved om der er noget man kan dreje på hos mig så jeg er max klar når jeg står op om morgenen?:)

    Jeg skal nok lige holde dig opdateret om hvad der sker:)

    Hej fra John
     
  4. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: Stadig hårdt gearskifte

    Tøhøø..... hvis hun nu så p**** godt ud osv. er der jo nok noget ved de fleste af os, der kan drejes på, så vi lynhurtig bliver max klar...... offtopic sorry... ku' ik' la' væ'r... :lol:
     
  5. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Stadig hårdt gearskifte *Update*

    Hej MB venner

    Så var prinsessen en tur hos Djaabo igen idag for at fejlfinde lidt på automatgearkassen.. Det vidste sig at det var en lille vacuumslange der var hoppet af ude i motorrummet:).. På med den og så en lille prøvetur og nu skifter hun bare som en drøm:).. Så nu er jeg en hel del bekymringer fattigere og smiler igen når jeg kører:)

    Tak for hjælpen Jacob:)

    Hej fra John
     
  6. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvor sad denne vacumslange?
     
  7. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg plejer altid at tjekke slanger som det første, da de ofte er røget af... det ser man tit, og så justerer eller skifter jeg ventilen bagefter... en god tommelfinger regel til alle i fremtiden ;)
     
  8. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg smider lige et billede på så du kan se hvor den slange sidder:).. Men får det nok først gjort i morgen:)
     
  9. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det var da sjovt at få at vide at det "kun" var en slange, det var det også på min dengang. Og nu kommer min altid l a n g e version.
    Da jeg købte den i 2003, skiftede den af røv.. til hårde skift ved normal kørsel, men ved kraftig acc. skiftede den ok.
    Så fat i min "backinggruppe" som kom med forskellige løsninger.
    Ham jeg har mest tillid til sagde, skift "LILLE VIGGO", øøøhhhhh okay, men hvad er det???
    Det er altså vaccum regulatoren på dieselpumpen der har fået et "øgenavn" og den er temmelig vigtig, og når den skal justeres åbner du fuldt op på gasspjæld, og drejer den til du møder modstand.
    Spænd den fast der, og den er grundindstillet, resten tager du på modulatoren på gearkassen, det er temmeligt simpelt.
    Det hjalp desværre ikke, og de 2 slanger på Viggo blev sat som de sad før, efter opmærkning, det hjalp ikke en skid, så op til automatgear- center i Gilleleje, der som det første skiftede Lille Viggo igen, selv om jeg sagde, at den er altså spritny, og det hjalp self. ikke.
    Så efter lidt justeringer, og prøvekørsler, satte han langt om længe et vaccuminstrument på slangen til gearkassen, og hov der var gevinst.
    IKKE en skid vaccum, da det viste sig der var byttet om på de 2 slanger på Lille Viggo.
    Den ene er til udligning til atmosfærisk luft, den anden er vaccum til gearkasse, og hold da kæ.. hvor det hjalp. Også på min konto ca. 800,- men det er da helt okay.
    Da fruen prøvekørte bilen da jeg kom hjem, strålede hun som en sol og sagde, YES nu er det mors bil, og det har det været siden.
    MEN der er stadig en lille smule problemer, som jeg har beskrevet i tidligere indlæg, men det er til at leve med, kræver kun lidt justering et par gange om året på modulator. Det kan jo være at gearkassen har taget skade af at køre i X antal år med for hårdt skifte.
    Pyh ha, nu er jeg blevet tørstig af alt det skriveri.

    Erik
     
  10. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Erik

    Ja det er utroligt hvor vigtig det vacuum er og der ikke er nogle utætheder eller der er en lille slange der er hoppet af.. Eller byttet om på he he.. Men det er fanme også længe du har kørt med hårdt gearskifte, så det kan da godt tænkes den ikke har haft så godt af det.. Men så længe det kun er et par justeringer om året går det jo nok:). Jeg kan så også prale af en helt ny modulator og nu ved i hvertfald den er ny og fungerer som den skal.. Men jeg var da også ved at at gå ud af mit gode skind og kunne slet ikke få det til at passe med at gearkassen var slidt. For jeg ved at bilen er blevet passet i hoved og røv:)..

    Men som Nick nævner, må lærdommen være at kontrollere vacuum slanger og for utætheder inden modulatoren skiftes:)

    Du må snuppe en kold bajer Erik:)

    Hej fra John
     
  11. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Conradsen:)

    Her er et par billeder som viser meget godt hvor slangerne sidder:)
     

    Attached Files:

  12. sundebo

    sundebo New Member

    Joined:
    5 Marts 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300e24v-sportline
    Km:
    215000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Ford Escort RS
    Bil nr. 2 Km:
    90000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    For lige at tage tråden op igen, så har jeg på min gamle 123èr også været ude for sene og hårde gearskift. Fandt også en vacumslange der var faldet af ved forlygten (til højdejusteringen af nær og fjernlys).
    En anden gang var en slange faldet af ved et t-stykke i bunden af vognen ved bagsædet.
     
  13. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Prøver lige at tage tråden op..

    Har du ikke nogle billeder af hvor den helt præcist sidder? Jeg kan vitterligt ikke finde den på min 300D..

    Har læst noget om at man skal fjerne luftfilter, men det giver endnu mindre mening, da man ved at fjerne filteret ikke kommer ind bagved..
     
  14. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Til Superman.
    Det er da rart at du kigger i gamle tråde for at finde evt. løsninger, det gør mange af os, da de kære 124´ere jo ikke bliver ved med at opfinde nye fejl.
    Det er rigtigt med luftfilter, af med det, men selve luftfilterkassen skal desværre også af, den sidder med 3 stk 10 mm. skruer, 2 foran og en satan bagved som er lidt svær at komme til, men det kan lade sig gøre med lidt snilde og et par forlængere på 1/4 topnøglen.
    Alle 6 gummimellemlæg fra manifold til kassen skal også pilles af (kan blive siddende på manifolden).
    Så burde du kunne se "lille viggo" en lille 3-5 kantet alu-sag med et par slanger på. Sidder midt på dieselpumpen.
    Den sidder fast med 2-10 mm skruer i et par aflange huller så den kan drejes med og mod uret.
    Løsn den og få en til at holde speedetræk helt åbent og drej den forsigtigt lidt frem og tilbage, mener det er mod uret til du møder lidt modstand.
    Spænd den fast der, så er den grundindstillet, men den kan jo desværre også være defekt.
    Så er det ud at prøvekøre, og det kan du godt gøre uden at sætte luftfilter på, den kører fint, men lyder som en gammel traktor.
    Er det OK, så på med kasserne igen.
    Resten tager du forneden på modulatoren på gearkassen. Lyder nemt når man har prøvet det mange gange :-D
     
  15. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Præcis.. Der er stort set ikke det man ikke kan finde ved at søge lidt (selvom at søgefunktionen ikke er super.. Men er det er vidst en generel ting på de her bilforums)

    Men okay. Det giver også mere mening for mig.. Men synes den så ud til at sidde lettere godt fast, men det lyder ikke så slemt.. Det må jeg se om jeg kan få tid til imorgen..

    Det er ikke voldsomt slemt med mit gearskifte. Det hjalp lidt at justere bowden kablet, og så må jeg prøve modulatoren ved pumpen.

    Jeg siger tak for svar.. Giver noget mere mening nu.. Sådan en gammel Mercer er jo FYLDT op med vakum. Det er jeg slet ikke vant til på mine gamle Senator og Omega'er.. ;) ;)
     

Del denne side