Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Stabilisator - venstre forhjul

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af Martin, 20 Februar 2008.

  1. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg døjer med at den der stabilisator arm der går imellem hjulene. Det er i venstre side den er gal.
    I februar 2006 købte jeg min fine 124'er. Den havde kørt 361.000 km. Omkring sommerferien begyndte det at knage og brage når jeg drejede. På værksted med øsen hvor de konstaterede at det ene kødben bagi var knækket og at fastgørelsen af stabilisatorarmen ved venstre forhjul var kaput - det havde den åbenbart været tidligere og en eller anden klovn havde svejst den (det var gået op). Værkstedet vælger af for mig ukendte grunde at svejse igen - værkstedet mumler noget med at det var et underligt sted den var gået fra og de havde svejst det (igen). I efteråret/vinter 2006 (måske starten af 2007). Denne gang bevæger jeg selv mit legeme ned i perlegruset og det er her jeg kæder tingene sammen og konstatere at den er gået fra i svejsningen. Hos MB konstatere jeg at den koster 100 kr (så det er mig en gåde hvorfor de overhovedet har svejst i det). Jeg køber sådan en til 100,- og så er det problem da løst. Lige indtil i forgårs hvor jeg hører det spektakel igen - den del jeg udskiftede er sgu gået til igen......... Bevares højre foden kan da godt være lidt tung i rundkørsler og over vejbump. Det er bare lidt påfaldende at det er venstre side igen. Højre side er ikke skiftet overhovedet i min tid. Bilen har nu kørt 434.000 km.

    Er det er generelt problem, eller kan det dække over at der er et andet problem?

    Jeg har lige haft en donkraft på for at se at det var den del inden jeg købte noget. Jeg tog et billede af det og det ser i herunder

    mvh
    Martin
     

    Attached Files:

  2. 124 e220

    124 e220 New Member

    Joined:
    16 Oktober 2007
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hej
    den har ikk haft en skade så den er skæv?????jeg har kørt 150.000 i min 124er og aldrig oplevet det før
    :(
     
  3. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tja, jeg ved det ikke, jeg syntes ikke der er noget der indikere at den skulle være skæv (så ville den vel trække til den ene side????). Jeg lurede bare på at det er i venstre side BEGGE gange. Jeg er villig til at fraregne svejseriet som en gang.
     
  4. 124 e220

    124 e220 New Member

    Joined:
    16 Oktober 2007
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    ja tænkt bare hvis vangen eller stangen var bare en lille smule skæv så den sider i spænd :? en mærklig fejl,men håber du finder problemet

    mvl martin
     
  5. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg overvejer lidt om problemet er at jeg for knap et år siden er flyttet og nu kører forbi to bump to gange dagligt. Jeg har observeret at man kan kører pænt stærkt over dem i en Mercedes :oops:. Der kunne selvfølgelig være en sammenhæng. Det virkede ikke som om at stabilisator stangen sad i spænd da jeg skiftede den sidst. Kom til at tænke på om det er i rundkørslerne der bliver rykket ekstra meget i den i venstre side.

    Jeg vil evt. lige tage en snak med en mekker og hører om han kan se noget usædvanligt :)

    /Martin
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Martin

    Den der med at det skulle være bumbene,- den tror jeg ikke holder i byretten, efter min mening, :) - jeg køre selv over 10 bump dagligt,- og sommetider også med lidt go fart på, og har ikke haft dette problem endnu.


    Men omvendt kan jeg heller ikke forklare hvad det er,- men holde til mere end det du udsætter den for, det skal den kunne klare, efter min mening :p :)
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Men burde den ikke trække skævt hvis den er skæv efter en skade???????

    mvh
    martin
     
  8. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hvis der er lidt sne på vejen og man prøver at køre ligeud så kan man være heldig og se at sporet af baghjule ikke sammenfalder med forhjulene,det har jeg selv oplevet på en kammarets bil som havde fået en skade
     
  9. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    OK - det vil jeg afprøve hvis der skulle dukke noget sne op. Men du mener ikke at den nødvendigvis vil trække skævt?
     
  10. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tror ikke at man kan mærke det ,men jeg mener at hvis man sporer bilen så kan det måles
     
  11. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    OK, jeg takker :)
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Der er jo kun belastning på stabilisatoren når H+V fjeder ikke er trykker lige langt ned - som fx. i rundkørslen.
    kører du hurtigt over en vejbump, vil hjulene jo - hvis du ellers kører lige over - følges ad op og så er der ingen belastning på stabilisatoren.

    Hvis du derimod kører hurtigt over de der nye f..... pukkelbump, så har du dog max belastning på den!

    Når metal knækker som det ser ud på billedet, skyldes det normalt metaltræthed. Metal bliver normalt ikke træt fordi man kører rundt i en rundkørsel. Noget af det der for alvor kan give metaltræthed og brud i en undervogn er dårlige støddæmpere! Har du en dårlig dæmper i forenden - måske venstre - kan der være synderen...

    Jeg har set mange 124'ere i min tid - men ALDRIG set det beslag knække!
     
  13. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har skiftet begge beslag på min. Det ene knækkede og da jeg hørte prisen skiftede jeg dem begge. Grunden til at mit den ene knækkede er jo nok de 500m, til tider noget hullede grusvej, der bliver tilbage lagt mindst to gange dagligt. :D
    Martin er du sikker på at gummibøsningen ikke sider fast eller klemmer for hårdt på krængningsstabilisatoren. Hvis den ikke kan give sig når det hele er samlet vil den jo forsøge at vride beslaget, som derved knækker.
     

    Attached Files:

  14. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for forslagene.

    Reservedelsmanden hos Mercedes fortalte at de da solgte nogle stykker af dem (9 stk til venstre side på et år)

    Jeg skal ud i perlegruset :)

    /Martin
     
  15. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har været ude i perlegruset og jeg hælder nok mest til Basse's teori - måske krydret med Larzens :). Jeg kan godt fornemme at den nok har været skruet godt fast - den løb ingen vegne :oops:. På bruddet er det ret tydeligt at den første 1/4 er gammelt, den næste 1/4 er af nyere dato og den sidste halvdel er sket i et hug.

    Omvendt er det jo også en ældre dame og støddæmperne er jo nok ikke helt nye, er det alder eller km. der slider dem? Jeg vil tro de er skiftet efter 250.000 km hvor bilen blev ophøjet til en diplom vogn :) - men det er trods alt over ti år siden......
    Måske man skulle overveje at få alt det der gummi ophæng gået efter. Gummi er da ikke kendt for at blive blødere med årene :oops:

    /Martin
     
  16. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg tænkte faktisk, om man burde give bøsningen noget vaselinefedt så den glider bedre - netop for at undgå vridningerne...
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Den kan vel ikke spændes for meget ?
    Når møtrikken spændes til, præsses det halvmåne formede beslag helt ind til beslaget - Hvilket det jo skal.
    Der er ingen "justermulighed"

    Spændes det for meget, knækker boltene.
    Spændes det for lidt, sidder krængningsstabilisatoren løs.

    Beslaget er udformet så bøsningen fastholdes præcis som den skal, når beslaget er spændt helt sammen.
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har altid smurt dem med montagepasta fra wurth.
    Det er også godt til bagbrosbøsningerne. :)
     
  19. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det vigtigste er vist, at man IKKE bruger olie eller fedt der bl.a. angriber gummiet og kan få det til at knirke og knage :(

    Specialmiddel til gummibøsninger som Guldsmeden nævner eller ganske enkelt vasselinefedt - jeg bruger altid bøtten til glidere i calipre, det er altid ved hånden og ødelægger ikke noget...
     
  20. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så har jeg langt om længe fået konsulteret perlegruset og fået samlet det igen. :oops:

    Jeg tjekkede lige støddæmperen foran. Så vidt jeg kan se så bliver bevægelser op og ned dæmpet udemærket, derimod prøvede jeg at skubbe den sideværts + op og ned, så gik der lidt for lang tid efter min smag før den faldt til ro. Den føles også ret levende i sidevind - og det er vel netop også sideværts bevælgser der vil vride stabilisatoren og dermed skabe den metaltræthed jeg har set - eller er der andre forslag?

    Er det støddæmperne der færdige, eller er der andre komponenter der også dæmper sideværts bevægelser?

    er det svært at skifte støddæmper? Kræves der specialværktøj? Jeg antager at det kræver en lift?
    /Martin
     

Del denne side