Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

SRS lampe lyser

Emne i 'El-system' startet af superclaus232, 20 April 2010.

  1. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Mandag aften kørte jeg forsigtigt og bremsede hårdt op for et gult lys. Bremsede væsentlig hårdere end normalt, men ikke sådan at ABS'en begyndte at hugge (for rigtige mænd kan jo godt finde ud af at bremse uden ABS :eek:)....

    Efterfølgende er min SRS lampe begyndt at lyse periodisk. Aldrig når jeg holder stille, men gerne lige efter aceleration. De sidste 30km er den dog holdt op med det lyshow. Nu er det jo sådan et det er en RØD lampe, så derfor er jeg lidt interesseret i hvad det betyder (airbag?) og hvad jeg bør gøre ved det.


    Mvh.
    Claus
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den kunne være forbindelse til rattet der er knas i, der sider en rund glide skinde omme bag rattet, der køre nogle kul på og de kan godt lave knas.
     
  3. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Udtrykket bliver brugt mest i USA; SRS = Supplemental Restraint System = supplerende fastholdelses system eller SIR = Supplemental Inflatable Restraint = supplerende oppusteligt fastholdelse = AIRBAG.... :-?
    bluestar
     
  4. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Udtrykket bliver brugt mest i USA; SRS = Supplemental Restraint System = supplerende fastholdelses system eller SIR = Supplemental Inflatable Restraint = supplerende oppusteligt fastholdelse = AIRBAG.... :-?
    bluestar
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En kode udlæsning kan hurtig afgøre den sag hvor og hvorfor den lyser, samt slukke for lampen igen når fejlen er lavet, den kan nemlig godt finde på at blive permanent, hvis du ikke får fejlen lavet og den ser fejlen komme og gå mere end eks. 25 gange.

    Men lige din model er på grænsen af det digitale system, der er ikke nogen regel om hvornår de fik det digitale diagnose system på SRS, men fra 94 modellerne og frem, begyndte man at bruge det, nogle fra 94 har stadig analog mens andre har digitalt SRS system, men det kan man hurtigt finde ud af, hvis ikke den analoge udlæsning virker, så er det digitalt :)

    Trods SRS lampen betyder det sekundære sikkerheds system som er din Airbag, så lyser denne lampe altså også hvis dit RS system fejler, RS er bare dit primære sikekrheds system som er din sele og sele strammere der udløses under frontal kolision.
    Men fars 300E fra 88 havde faktisk ikke Airbag men havde godt nok diagnose til selestrammerne og derfor stod der kun RS på den lampe bilen havde i sit instrumentbord, det er et sjællent syn, men de findes dem der kun har RS lampen ;)

    Der er også følere på dine sikkerheds sele holdere der "ser" om du har spændt selen eller ej, dette har betydning for hvor tidligt eller sent airbagen skal udløses, sådan at den ikke volder skade frem for at rede dig hvis du har undladt at bruge selen.

    Men den føler også på spændingen til sele strammerne og der er nemlig sådan en kraft måler indbygget der godt kan drille.

    Det der oftest sker er at sele holderen med tiden for opbygget en god gang snask af forskællige ting og sager i gennem tiden som unægteligt vil ryge ned igennem hullet til sele klipsen, dette kan drille sensoren og give dig disse blinke fejl, men en hurtig gang støvsugning efterfulgt at trykluft får så godt som altid bugt med sådan en fejl.
     
  6. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Nu har jeg kørt ca. 300km i dag med blandet kørsel, samt "testkørsel" af nye bremser og SRS-lampen har ikke lyst, så mon ikke min MB har repareret sig selv....?
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er noget man skal gøre op med sig selv om man "tør" løbe an på :lol: nu er det jo Airbag systemmet der er tale om :oh:

    Men du har helt sikkert stadig en fejlkode gemt på fejlen og med den udlæst ville jeg da personligt have mere ro i sindet hvis det nu er spændingen som mangler eller adnet væsentlig for om Airbagen udløses den dag utænkelige sker og en modkørende kommer lidt for langt over i den forkerte vejbane :aww:

    Fejlen lyder meget løs forbindelses agtig, så jeg ville nok ikke turde løbe an på at fejlen var helt væk, jeg ville godt se om jeg kunne læse koden ud for dig, men det kræver jo at man kan mødes :cool:
     
  8. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej igen

    Nu har jeg kørt en del flere KM og lampen lyser ikke mere (andet end når der kommer tænding på dytten) - så jeg må konkludere at min MB er selvreparerende ;o) (hvor meget tror I det hæver salgsprisen ?)

    Nu stoler jeg ikke mere på det selv-reparerende, end at jeg har købt et renoveringskit til alle bagstabilisatorer mm. Så håber jeg bare at jeg selv kan finde ud af at skifte det ;o) (nogle der har erfaringer med det ?)


    @Brabus: Det var et rigtig pænt tilbud af dig at tilbyde udlæsning af fejlkoden fra min MB. Desværre er jeg sjældent på sjælland, så det må nok vente til lampen begynder at lyse igen.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kunne jo være du kom til træffet på Fyn 8) så kunne vi nok klare den der jo :gr8:
     

Del denne side