Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Sportsudstødning E260

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af djaabo, 22 Oktober 2012.

  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hejsa alle sammen, da jeg ikke har lavet komplet udstødningssytem på ligepresis en E260, ville jeg da lige dele mine affaringer ang dette. Det kunne jo være det kunne give ideer :-D

    Det er et håndbygget system med magnaflow katalysatore og bagpotte. Da bilen er en hverdags bil, skal der ikke for meget brum ud af udstødningen, så der blev valgt en original MB mellempotte til at tage toppen.

    Normalt vælger jeg at bruge kryds på udstødningssytemer på 6 cyl og der over, men i dette her tilfælde er det en 2.6Liters motor op imod et system der kan håndtere en 6.0L motor, så det ville være spild af resurcer.

    Resultatet er dog langt over min forventining på dette opsæt! Udsende er efter min smag et godt valg, lyden er ekstrem god og der er enda kommet en markant effekt forøgelse i toppen er omdrejningerne..

    Det mærke at for 3.000 rpm og op, sker der virkelig betydeligt mere end med standart udstødnings system :D

    Dog er alle delene som i ser på fabrikants billederne, så der skal udmåles, skæres, svejses og slibes en hel del ;)
     

    Attached Files:

  2. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,251
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Sportsudstødning E260

    Laver Magnaflow også katalysatore der passer til 280E/E280 ?

    Sendt fra min ST18i med Tapatalk2
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Nej de laver slet ikke nogen der passer på. De 2 du ser på billederne, er universal katalysatore, som jeg har tilpasset til bilen.

    Hver kattalysator er på 200Cell og dimosineret op til at kunne håndtere en 6.2 Liters motor
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fedt system.

    Det er meget lig det jeg selv køre med på min Brabus :D
    Der er dog kryds lige før katalysatorene hvor lamdasonden også sider.

    Derefter har jeg også 2 stk. 200 cellers metal katalysatorer og så den org. mellempotte til at tage alt buldret og så en brabus afgangs potte. :)

    Det giver en super god lyd, ikke for meget gadedrengs brag men nok til man kan høre der er en sports udstødning på.

    Org. blev min også leveret med brabus mellem potte som blot er sådan en meget lille potte næsten kun for syns skyld lige til at tage de højeste skræld og smæld, men den blev for meget for den forrige ejer som udskiftede den til en org. mercedes mellempotte.


    Det jeg savner er et system hvor man kan have begge dele efter "behov" :D
    Tro et spjæld lige efter mellempotten eller lige før ville være sagen :mrgreen:

    Så skulle man kunne vælge mellem 2 indstillinger.

    1. lukket hele tiden = alm. god lyd uden for meget banjo
    2. omdrejnigns styret så over eks. 4500 omdrejninger så åbnes spjældet for at mindske modtrykket.
    3. altid fuld åbent = rigtig meget meget banjo, til ned gennem stranvejen og måske villa vejen kl. 2 om natten :D
     
  5. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    God ide, men vil have mit spjæld placeret før kat'en med fri udblæsning :D Savner den fede V8 musik :cry:
     

    Attached Files:

  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis nogen er intereseret, så har jeg et helt nyt spjæld liggende :D
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det lyder måske også ok på en V8er, men fra en R6er, så ville det bare lyde som om man havde tabt udstødningen = ikke fed lyd, men bare højt og larmende... :p
    Et andet problem er at din lamda sonde sider lige før katalysatoren, så den vil ikke måle korrekt og dermed gå i nød program eller køre forkert blanding.
    Om man gør det før eller efter katalysatorene på en 6 cyl. kommer helt sikkert til at lyde lige tosset og ikke særlig godt.
    Hvis man i forvejen har en sports udstødnings bagpotte, så er den ultimative løsning for god lyd at køre uden om mellem potten og ind i før bagpotten igen, sådan at man faktisk bare køre uden om/by passer mellempotten.
    Men dobbelt op på 3" rør til bagpotten er nok lige at mase lidt for meget rør ind :D
    man kan også bare lede den ud efter mellem potten, men så bliver lyden igen bare lidt mere "jeg har tabt min udstødning" agtig end hør min dejlige motor lyd synes jeg :D men det er klart den nemmeste løsning.

    Det fede kunen være at have et af de hurtigt reagerende udstødnings spjæld, som bare åbner op ved ca. 4500/5000 omdrejninger hvor man alligevel kun køre hvis man fyre til den :)
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvor hurtigt åbner og lukker det :?:
    Er det som i flip flop, eller som i bzzzzzzzzzzzzzzp.
    Hvor stort er det i diameter?
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Spjældet er med servo motor, så den åbner på en 5 sekunder og lukker lige så hurtigt.

    Det jeg har er et 3" spjæld, med det er flangen der bestemmer monterings størrelsen
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Gaaab, det jo alt for langsomt, hvis man nu ville lave det , hvor det er omdrejnings bestemtet som jeg ville :D

    Kan man ikke få nogle som åbner lige som på HPG Golferne, som lige åbner op for fri udblæsning over 5000 snoninger på et split sekund ala maks 0,2 sek. :|
    Har set mange turbo biler køre med sådan nogle får at få bedre flow ved højre omdrejninger samtidig med en udstødning der er til at holde ud at høre på ved lave omdrejninger 8)
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvad med at lave udstødningen ordentligt, så den har max flow, istedet for at skulle havde et spjæld på for at hente den sidste effekt.

    Spjældet skulle kun være for lydens skyld.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    det er ikke ønskeligt at have max flow ved lave omdrejninger hvor jeg ikke skal bruge max flow til noget, som blot larmer unødigt.
    Når man har brug for max flow og deraf effekt, så ligger motoren omdrejninger mellem 4500 og 7000 alligevel.
    Derfor er det ønskeligt at det er her den godt må larme.

    Når jeg ligger er ruller op igennem gaden, behøver jeg ikke at have max flow og brøl, bare fordi man kan :lol:
    Men jeg gider heller ikke have en løsning, så hvis "chancen" skulle melde sig, at man så liiige, skal trykke på en knap som så tager 5 sek. inden man er "klar" så at sige :lol:
    Derfor møj smartere med en automatisk funktion der er kvik nok til at reagere på ens ønsker :-D
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Forstår godt du mener man kan lave en max flow løsning som er lydløs og så et spjæld til når man vil have fed lyd.

    Men jeg søgte egentlig også blot denne løsning med omdrejnigns bestemt åbning, fordi det kunne være fedt den havde en rolig brummen ved lave omdrejninger, men så plduselig åbner op for helveds porte, når den komemr op og ser rødt :lol:

    Den model kan man jo ikke rigtig lave med et fast udstødnigns system hvor det enten er rolig lyd eller åbent spjæld tænker jeg :|
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det er jo smag og behag med det spjæld. Personligt ville jeg fortrække at kunne åbne og lukke det når som helt man har lyst.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, det ville man også kunne med den model jeg påtænker :-D
    Jeg tænkte bare at lave sådan et styrepanel med 3 indstillinger, comfort, sport og race :D
    i komfort er det altid lukket
    i sport køre det på omdrejningerne og indsugningen køre via det åbne filter i stedet.
    i race er det så åben hele tiden og ASR slået helt fra og i indsugningen slåes den elektroniske kompressor til via den åbne indsugning :D og et tændrør ude ved bagpotten antænder de uforbrændte gaser i udstødningen så der står flammer ud

    drømme drømme :mrgreen:

    hov nu gik det helt hen og blev offtopic :lol:
    Men fedt udstødnings system du har fået lavet på den 260er der.
    Får vi et lydklip af det :-D
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja keep on dreaming:)

    Skal jeg snart afsløre hvordan man slå ASR systemet fra på en 300-24V :D

    Men jeg har afleveret bilen tilbage til kunden nu, skal se om jeg kan logge ham til at smide et videoklip ind :)
     
  17. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    nu vi er ved udst, vil jeg lige hører. på en 230e samler rørene sig lige før katalysatoren, vil det være overkill og smide 2,5" på efter den og så sætte mellempotte og bagpotte på ? (det er jo ikke en racer) men jeg kan dog måle den originale til 49-52mm hvilken jo er godt 2"

    jeg havde tænkt mig en kat som kunne klare nongle flere kubik

    dette er ikke kun for lyden / evt effekt, men fordi min mellempotte er faldet sammen og min katalysator også har set bedre tider, og har regnet mig frem til at det vil være billigere selv at lave det,

    og jeg spøger self fordi jeg har læst flere ideer på nettet om hvordan at udstødninger virker

    nogen siger der skal være en hvis modstand, ellers mister den effekt og køre som lort
    andre siger der skal så lidt modstand som muligt, og det kun er 2takts motorer hvor modstand er vigtigt
    og sidst men ikke mindst, andre siger det kun er turbo motorer der skal have så lidt modstand som muligt :|

    skal siges jeg syntes jeg mangler trækkraft fra 3500rpm hvis jeg køre en tur i min fars c220 er der STOR forskel på hvordan den trækker fra 3500 og op, ved dog godt det er en helt anden type motor og små 20hk mere

    men dette skyldes jo nok en udstødning som er faldet sammen :mrgreen:
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er skam muligheder nok med udstødningssytemet på en 230er.

    2" er nok, men katalysatoren tager meget effekt. Så du ville helt klart kunne hente en del mere med en nyere kattalysator.

    Hvis det er en gammel mellempotte og bagpotte, så er de begge sikkert godt kokset til og et par nye potter, ville giver klart mere flow... Original kvalitet!!!

    Forskellen på de 2 motor typer du nævner er som sagt den ekstra effekt.. Men det er også det at 220eren har variabel knast, elektronisk indsprøjtning og 4 ventiler per cylender.. Det giver en makant bredere moment kurve!!
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    OG LYD skal jeg lige love for når man vælger sports potter :lol:

    Jeg er ret sikker på at den org. mellempotte dæmper meget mere lyd end man lige regner med. :shock:
    Bagpotten tager sikkert også sin del.
    Så når man udskifter både mellempotte og bagpotte til noget sports potter samt en ny katalysator.
    Så giver det sgu en go gang udstødnings lyd i brian klassen på en 230er :D

    Jeg synes det er utroligt at mit på min brabus ikke larmer mere end det faktisk gør. :|
    2 sports metal katalysatorer, Org. mellem potte og brabus 3" bagpotte. med dobbelt afgang. :shock:
    Hvis jeg fjernede min mellempotte, vil jeg tro jeg fik et bulder og brag så det ikke var til at holde ud, hvis det kommer til at være som på en 230er
    Så jeg tror jeg vil lave et alternativ der heder. udskiftning af Org. mellempotte til sports mellempotte.
    Det med at erstatte mellempotten blot med 2 direkte rør, det giver nok lige lovlig meget brag i gaden :p
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Har du erfaring eller kendskab til en sports mellempotte til de 6 cyl hvor der jo går 2 rør ind og 1 rør ud :|

    Jeg ved at både AMG og Brabus lavede dem, men kan bare ikke finde dem på ebay eller som alm. betalingsværdigedele, mercedes skal jo nok have 10.000 for en AMG mellempotte og det det samme fra brabus. :|

    AMG mellem potte til en 300E-24 her dette nummer jo HWA 124 490 01 15
    Men den går ind i 2 rør og ud med 2 rør og kan derfor ikke rigtig bruges.

    Det var sådan en meget lille potte som kun lige tog de værste knald
    Sebring lavede dem i sin tid står der.
     

Del denne side