Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Spørgsmål vedr. kickdown

Emne i 'Ordet er frit' startet af Duxar, 24 August 2012.

  1. Duxar

    Duxar Member

    Joined:
    26 December 2011
    Indlæg:
    113
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190 2.5TD
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej forum brugere. :)

    Jeg har lige et spørgsmål vedr kickdown funktionen.

    Hvis man smider gas pedalen helt i bund og aktivere kickdown funktionen, skifter bilen så gear ved max omdrejninger? Eller skal man løfte foden, og "deaktivere" kickdown før den skifter? :)

    Og lige et spørgsmål mere som ikke umiddelbart har noget med kickdown at gøre...
    ... Hvis jeg fra stille og træder speederen i bund, uden at aktivere kickdown, så starter min bil i 2 gear syntes jeg, og hurtigt efter hopper den til 1 gear, men i første gear skifter den allerede ved ca. 4000 omdrejninger. Er det normalt den allerede skifter der i første gear?

    Mvh Duxar.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa,

    Jeg om nogen har i hvertfald eksperimenteret med dette :D

    Men ja ved stilstand ( 0 Km/t. ) og du har gearvælger i "D" og træder helt i kælderen inkl. kickdown knap.
    Så er gearkassen altid startende i 2 gear og skal derfor lige reagere på du har aktiveret kickdown knappen og så lige skifte ned i 1 gear og så rykker den afsted hele vejen op til ca. 6200 omdrejninger og skifter så selv til 2 gear uden du behøver at at gøre andet end at holde speederen helt nede i kælderen inkl. kickdown. 8)

    Du kan faktisk "tweeke/Tune" din lanch fra stilstand af, så bilen allerede ER i 1 gear og ikke lige skal tænke inde du rykker afsted.
    Dette gør du ved at sætte gearvælgeren ned i "2" for på den måde så skifter den ned i 1 gear når bilen køre under ca. 5 Km/t.
    Når du så holder stille og er klar til at fyre til den, så er den allerede i 1 gear og du får på den måde en meget vildere start uden tøven pga. den skal skifte fra 2 og ned i 1. :mrgreen:

    Hvis du så i stedet giver fuld gas uden at aktivere knappen/Kickdown.
    Så skal den faktisk også gå ned i 1 gear hvis du kommer fra stilstand, men fordi du ikke har kickdown nede, så trækker den kun 1 gear ud til ca. de 4000 omdrejninger 8) men KUN hvis din program vælger står i "S" som står for standart.
    Hvis du sætter din program vælger over i "E" som står for Economic. så vil den ikke bruge 1 gear med mindre du bruger Kickdown.

    Kickdown betyder samtidig at program vælgeren uanset om den står i "E" Economic, vil gå i standart funktion.
    Således at gearkassen ser et kickdown som at du ikek ønsker brug af Economic gearskift, men så snart du slipper speederen og ikke aktivere kickdown knappen, så ser den igen program vælgerens indstilling i "E" og skifter så herefter igen.

    Så det lyder i mine øjne som om din gearkasse reagere som den skal 8)
    Men prøv tricket med at "pre-klargøre den" til lanch, ved at sætte gearvælgeren helt ned i "2" så får du en helt anderledes lanch 8) meget hurtigere ude af hullet :mrgreen:
    Men husk lige så snart du har været nede i "2" skal du sætte den op i "D" igen, ellers møder du omdrejnings begrænseren i 2 gear :D
    Dette kan du faktisk gøre inden du sætter igang da den bliver i 1 gear selvom du sætter den tilbage i "D"
    Men starter du så langsomt ud, så kan du mærke den lige starter meget kort i 1 gear og skifter så hurtigt til 2 gear.

    Men det klart den skal ikke være langsom om at finde 1 gear hvis du laver en kickdown start i "D" den skal lige tænke, men ikke 1 sek. eller mere, sådan bare lige et hurtigt nedgearing og så afsted.
    Jeg har set nogle være lidt træge til at få skiftet ned og så er det som regel fordi der er en ventil der hænger lidt.
     
  3. Duxar

    Duxar Member

    Joined:
    26 December 2011
    Indlæg:
    113
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190 2.5TD
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak. Jamen det lyder rigtig. Den er ikke 1 sek om det. Det går hurtigt, men som du siger skal den lige tænke "hov hvad sker der" før den skifter. Men rart at få af vide at den skifter ved 4000 omdrejninger uden kickdown i første gear. Samt at den vil skifte gear som den skal selv ved kickdown.

    Synes bare jeg havde ladet mig fortælle den ikke ville skifte gear hvis kickdown var aktiveret.
    Jeg har jo "smadret" 1 gearkasse i min w124 fordi den ikke skiftede op i gear da jeg gav den fuld spade. Så røg der vist et bremsebånd, eller det blev slidt. Men det var vel pga "overbelastnings" funktionen var i udu?

    Vil nødig ødelægge gearkassen i min nye bil jo. :)
     
  4. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    tsk tsk alle de problemer med at få den i første !! min starter da altid i første ! selv ved morfar start hehe sådan er det med turbo

    lyder sku vildt at du har smadret din gearkasse ad bad :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
     
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Ja lige nøjagtigt Carsten, en turbo slæber altid afsted i første gear :p Jeg synes ærlig talt det virker lidt tumpet, specielt når en gammel 200Der godt kan starte i 2. gear.... Jeg har bandet den åndsvage gearkasse væk mange gange, men jeg har aldrig fundet en løsning på problemet, jeg vil personligt hellere have at den letter i 2. og hvis det så endelig skal være med "skrald og bang" at den kan klappes ned i 1. ved et kick down....
     
  6. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Starter en 200D i 2. gear? Wow, den må være død! :shock: Men det er jo stadig en sugemotor..

    Jeg mener at man skal op i de 7-trins aut. gearkasser før at de starter i 2. gear, såfremt at der liggen en CDI foran..

    Umiddelbart er det vel fordi at en diesel absolut ingen træk har med medmindre at turboen sender tryk igennem systemet.. Har i nogensinde prøvet at starte en TurboDiesel/TurboBenzin i 2. gear?

    Men tror at Brabus kender det korrekte svar.. :D
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En 300D Turbo har jo ikke det store at gøre godt med i bunden netop pga. af turboen.
    Så selv en 200D ville måske køre lige op med den de første få meter.
    Derfor lavede man dette tiltag på turbo modellerne.
    fordi kunderne forventer mere af deres køb af en 300D turbo end kunderne der har købt en 200D selvom 200D måske er lige så hurtigt fra start hvis 300D turbo startede i 2 gear.

    Faktisk brugte mange tunigns selvskaber ventilhuset så vidt jeg husker fra en 300 Turbo diesel fordi der er nogle små modifikationer der gør den starter i 1.
    Så at benzin modellerne der bruge samme gearkasse fik denne mulighed.

    Men der findes også elektroniske kit der gør det samme til eks. 500eren.

    Men alm. så startes der i 2 gear og det er også en lidt mere rolig måde at komme afsted på ved alm. kørsel.
    Men nok lidt for rolig for en turbo model hvis man vil afsted med jævn gas uden det er kickdown. så derfor 1 gears start altid.
     
  8. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Interessant læsning. Jeg har efterhånden fået så mange hk til at virke i min 250D uden turbo, at jeg somregel er først over lyskrydsene UDEN at tvinge den ned i 1.

    Det er sgu da ret godt gået af sådan en svag gammel dame. :cool:

    (at jeg så bliver overhalet 100m længere fremme er en helt anden sag ) :lol:

    Men de får sig da en slem forskrækkelse, drengene i deres smarte Porcher-Volvoer-Nissaner.

    De eneste som jeg faktisk ikke gider at teste lidt, er håndværkerne i deres Turbo Fiater-Peugotter.
    For pokker, de er hurtige når de ikke er læsset op med for meget værktøj.

    (tit dem jeg følges med ind til arbejde, der kl. lidt i 7 om morgenen, gennem nordkøbenhavns forstæder).
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Fik du egentlig svar på dette?
    Jo Brabus skrev vist lige at der bare er forskel på hvornår den skifter videre op.

    Jeg prøvede den anden dag at flå den ned i 3, mens jeg kørte 120, for at se om jeg kunne ødelægge den.
    Men næ nej. Den nægtede at skifte ned, før hastigheden var passende lav til at det kunne lade sig gøre.

    Så man kan konkludere at hvis alt virker som det skal, kan du ikke ødelægge den på den måde.

    I øvrigt en af grundene til at jeg aldrig har været særligt bekymret over at købe en brugt bil med automatgear. Tidligere ejere har haft meget svært ved at ødelægge gear og motor ved at skifte forkert gear. Og det gælder jo også kobling og svinghjul og motoromdrejninger. Desuden vel mere rolige type europæer der vælger at købe automatgear fra ny.

    Alle de andre ved vist ikke hvad de går glip af.
     
  10. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Iøvrigt: godt man ikke har en turbo.

    Det er jo ikke andet end problemer ....... :lol: :lol: :lol:
     
  11. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Den burde gå ned i 3 gear ved 120 km/t.. Den skifter vel først til 4 gear ved ca 140 km/t ikke sandt? Det er må orange streger på speedo der indikerer det :cool:

    Og selvfølgelig vil den ikke bare gå i begrænseren (kan ikke lige se hvordan trådstarter skulle smadre en gearkasse på den måde), det er jo automatik.. :oops: 8)
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg skifter først til sidste gear ved 224 Km/t. :mrgreen:
    og kan derfor lave kickdown og nedgearing ved 210 Km/t. :coolguy:

    Hvor mon Jacob skifter gear henne sikkert ved 280 i timen :lol:
     
  13. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013

    Ja ja ja :sleep:
     
  14. Duxar

    Duxar Member

    Joined:
    26 December 2011
    Indlæg:
    113
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190 2.5TD
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ved ikke hvad der så har været galt.

    Jeg købte bilen og den fungerede som den skulle, skiftede som den skulle. Men da jeg smed speederen i bund et par gange skiftede den ikke op i gear fra 2-3. Og pludselig var skiftene "ødelagt" :x
     
  15. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Hov.. Ved ikke hvad der så er sket, men det er i hvert fald ikke fordi at du har ''holdt på''.. - Men jeg er ikke eksert!

    Det eneste sjove ved en aut. gearkasse er jo at du bare kan træde speederen i gulvet uden at tænke på andet... Så, det skal du altså ikke være bange for :cool:
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    :honour:

    :mrgreen:
     

Del denne side