Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Smadret forgård ved remstrammeren

Emne i 'Dieselmotorer' startet af EjnarDahl, 21 Oktober 2008.

  1. EjnarDahl

    EjnarDahl New Member

    Joined:
    27 December 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1971
    Hej

    Er der nogen, der nogensiden har oplevet at forgården er blevet revet i stykker?

    På vej hjem fra weekend i det nordjyske kørte vi med 50 km/t ad en stille landevej, da der pludselig lød hylen fra remmen i motoren. Vi holdt ind med det samme, men inden jeg nåede at dreje nøglen stod der damp ud fra mororhjelmen. Jeg slukkede motoren og åbnede klappen for til min forfærdelse at konstatere at det metal, som remstrammeren er monteret på var revet i stykker, og olien flød derfor ud. Der var en flække på 5x2cm cirka, og remstrammerarmen sad helt skævt. Remmen havde også taget lidt skade.

    Det så MEGET dyrt ud. Min dejlige motor :-(

    Der havde ikke været mislude fra motoren, og da jeg slukkede motoren var det kun støjen fra remmen, der lød unormalt. Ingen metalliske lyde.

    Min mekaniker er lidt usikker på, hvad vi kan gøre ved det. Om det er billigst at sende motoren er til skrot. Han har talt med MB (Ejner Hessel), og ham, han talte med havde aldrig hørt at dette var sket før.
    Men han fik at vide at det sikkert ville koste 10.000+moms at skifte forkammerdæksel. strammer osv. Mest fordi det ville kræve en del arbejdstid.

    Men vi kender ikke årsagen til at det er sket, så....

    Er der andre, der har oplevet noget lignende?

    Bilen (250D aut. fra 87) har kun kørt 280.000, og jeg elsker at køre i den. Den kører 750km hver uge. Der har aldrig været noget med den og jeg har passet olieskift og diverse filtre i den tid jeg har haft den. Den er nærmest rustfri, så jeg er ikke specielt glad for at skulle kassere hverken motor eller hele bilen pga. dette.
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Ejner Dal , det er der heller ikke nogen grund til, det kræver lidt tid og et nyt / brugt forkammerhus og lidt flydende pakning.
    Årsagen kan forekomme hvis tingene er meget slidte så de skaber vibrationer dette kan få godset til at slå revner både ved vippetøjet og som jeg har oplevet hvor servopumpen er monteret.
    Afmonter køler-ventilator, og vacumpumpe, servopumpe,og sikringsstift ved dieselpumpens spritforstiller, aftap motorolie, løsne bundkar hele vejen rundt, nu er der kun 6mm bolte hele vejen rundt der holder dækslet, bemærk , der er ingen pakning bortset fra flydende pakning ved montering sæt nyt remdæmpersystem på hvis der er den mindste tvivl om der er fejl på det, hvis remmen vibrerer ved et bestemt antal omd , både i opad og nedadgående retning så byt til nyt for det kan være årsagen,det kan godt være et,(GDS) projekt. mvh.
     
  3. EjnarDahl

    EjnarDahl New Member

    Joined:
    27 December 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1971
    Hej

    Tak for svaret.

    Nu har jeg også fået talt med et værksted, der ikke mente det var så usædvanligt endda, og som før har skiftet forgården på en w124'er.
    Og min lokale mekaniker vil hellere lade dem gøre det. Så forhåbentlig er den køreklar igen i næste uge.
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er vippearmen til remstrammer armen der er gået fast, det betyder at de vibrationer remstrammer armen og dæmperen skulle optage, bliver ledt videre til metal huset, der så bliver metal træt
     
  5. EjnarDahl

    EjnarDahl New Member

    Joined:
    27 December 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1971
    Enden blev at bilen blev kørt til Skillingbro Auto ved Svendstrup i NJ. De havde lavet den slags reperationer før.
    Så nu har jeg fået en brugt forgård på, og de klarede det for under 5000kr. Topstykket skulle vist nok have været afmonteret, hvis det skulle laves efter bogen, men da det er en gammel bil og da de havde maser af erfaring, så gjorde de det uden at løsne topstykket.
    Det klager jeg ikke over. Og indtil videre er der intet oliespild.

    Så bilen kører fint igen, men virker måske lidt sløv ved kold motor.... men måske er det indbildning efter at have kørt i konens 250D'er i tre uger, for den har manuelt gear, og er derfor en del kvikkere.
    Men pyt med det. Jeg har 75km til/fra arbejde og skal slet ikke røre autogearstangen undervejs, så det jeg er da ligeglad med om den er lidt sløv i optrækket tlil at begynde med. De andre biler må bare vente, - for jeg kører jo mercedes :)
     
  6. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej og tillykke med at du er kørende igen, men som før sagt skal toppen ikke løsnes / afmonteres, derimod er det en god ide at løsne bundkaret, da det godt kan lade sig gøre at afmonterer det gamle forkammer uden at løsne noget,men det nye kan ikke lirkes ind uden at løsne bundkaret, da man ellers vil ødelægge den del af toppakningen der ligger rundt om kædehuset, det er min erfaring da jeg selv har foretaget den samme reperation på min forige 124 er der var en 250d . MVH.
     
  7. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Skal i gang med at skifte remstrammearmen og strammehjulet. Der kommer lidt "defekt leje" lyde, som godt kan være herfra, og jeg vil jo nødig ende med et større havari, som Ejnar gjorde. På den anden side kan det måske være vandpumpen.
    1. Kan det lade sig gøre at udskifte strammerarm og hjul uden at afmontere køleren, eller er det så bøvlet at man lige så godt kan tage køleren af fra begyndelsen?
    2. Hvis køleren alligevel er taget af, ville du så i samme ombæring skifte vandpumpen?
    3. Er det nødvendigt med specialværktøj for at afmontere viskosen, eller kan det gøres med vandpumpetang eller luftnøglen, som Guldsmeden nævner et sted?
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej heureka

    Min erfaring med remstrammer arm/hjul er at remmen begynder at pive og lyden kan fjernes midlertidigt ved at sprøjte noget WD40 eller rem voks på , men efter kort kommer pivelyden igen,- Her er jeg sikker på det er remstrammer og hjul. men hvordan vandpumpen lyder hvis den er færdig ved jeg ikke.


    Men ved skift af remstrammer og hjul,- ja,- jeg skiftede med køler i,- men uffe har skifte på 2 biler hvor han pillede køleren ud,- for at få mere plads at arbejde på,- det er bøvlet med køleren i,- men smag og behag. jeg mener umidelbart ikke det er nødvendigt at afmontere vingen.

    Men hvad vandpumpen angår: ingen erfaring.
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Luftnøglen er god til viscosen, hvis du synes at den er i vejen.
    (det kræver jo så at der ikke er køler på) :)

    For en god ordens skyld...
    Jeg vil til enhver tid fraråde at klemme på remhjulet med en vandpumpetang.
    Jeg har dog også godt set at andre har nævnt det som en mulighed.
     

Del denne side