Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Smøring af vinduesvisker-motor

Emne i 'Karosseri' startet af nkaad, 26 Februar 2015.

  1. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Hej

    Mit viskerblad kører noget ujævnt og langsomt til tider - jeg har set på nettet, at det vist ikke er så svært at komme til at smøre den - og at det viste er et ganske normalt fænomen.

    Hvilken type olie/fedt skal jeg bruge?

    Mvh

    Nikolai
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Sv: Smøring af vinduesvisker-motor

    Jeg har brugt alm. syrefri olie til teleskopstangen, men rens den godt af inden evt. men helt fint smergellærred, hvis den er helt gal.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  3. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
  4. Miloujen

    Miloujen Member

    Joined:
    10 August 2013
    Indlæg:
    191
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    301000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    300e-24v
    Bil nr. 2 Km:
    276
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg havde samme problem og jeg gav den sku bare et par dråber gearkasseolie og det virker wunderbar! Selv i -20grader oppe i Nordsverige
    :) :)
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    At nøjes med smøring af teleskopstangen, er bare en midlertidig løsning. Jeg har lagt et link, der viser Mercedes' patenteret - og sindsygt geniale/simple - mekanik:

    https://www.youtube.com/watch?v=LdNu113Ep2U

    Man skal altså også ind i selve mekanismen og smøre tænder og glideskinner! Og når man nu er derinde, så burde man egentligt helst smøre med syntetisk "fedt", da de netop er begyndt at fejle pga. en oliebaseret smøring ab fabrik. Et oliebaseret smøremiddel består af den masse, der er tilbage efter destillation af råolie, muligvis fortykket med lithium, molybdæn el.lign. Uheldigvis indeholder sådan et smøremiddel stoffer, som over tid nedbrydes og forøger smøremidlets viskositet, syreindhold og generelt skidt og slam (mørke farve). Summa summarum: anvendes et syntetisk smøremiddel, så burde det i princippet holde 20-30 år (naturligvis afhængig af antal regndage pr. år :) ).
     
  6. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Du skal skille ad, desværre. Det ville være fantastisk, hvis den var udstyret med nipler. Så kunne man bare presse det ind.
     
  8. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Øv - der er så ingen vej uden om :)
     
  9. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Er der nogen som ligger inde med en god vejledning til hvordan man skiller det hele ad?

    Mvh

    Nikolai
     
  10. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    507
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Nu ved jeg ikke hvilken årgang vinduesvisker der snakkes om, men den jeg har i min s124 fra 1994 er af den type som er nem at komme til...

    Først af med viskerbladet...



    Derefter tages "skjoldet" af. Det "klipses" meget nemt af...



    Og Vupti.... Så er der adgang til alle herlighederne :)

    Men sådan er det jo ikke på alle vores dejlige biler.
    Hvordan man kommer ind i de lidt ældrere modeller er der nok en eller anden der kan fortælle om...

    Med venlig hilsen

    Claus...
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      1.6 MB
      Visninger:
      1,350
    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      1.5 MB
      Visninger:
      1,323
  11. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Min bil er fra 1988 - så der er vel 1. generation?

    Jeg håbede at det kunne være så enkelt :)

    Mvh

    Nikolai
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Som sagt, det skal skilles ad. Man kommer næppe udenom, at pille viskermotoren fra bilen. Det er altså ikke svært; der er masser af videoer på nettet.
    Selvom det er ret smart, at du bare kan klikke skjoldet af, så er du ikke færdig med at adskille. Du skal jo stadig ind fra bagsiden af mekanismen, så du kan smøre tænderne! På billedet har du kun blottet glideskinnen.
     
  13. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    507
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hej igen farvel

    Djarnis82, jeg bøjer mig ydmygt for dit udsagn :oops:

    Fandt lige denne video på Youtube...

    Den er iøvrigt rigtig god.

    http://youtu.be/W3IPjKgC5AQ

    Med venlig hilsen

    Claus...
     
  14. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Den lille film har jeg også fornøjet mig med - men er der en god vejledning (evt. film?) som viser hvordan man skiller det hele ad - altså får visker armen af bilen??

    Det kunne være rart hvis man kunne slippe for at pille både motor mv ud af bilen

    Mvh

    Nikolai
     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Til sualc:
    Du skal ikke bøje dig - og slet ikke for mig!

    Til nkaad:
    Dette virker på 190'eren, så mon ikke det kan oversættes jævnt til 124'eren.

    1) Fjern batteriets minuspol - undgå stød eller svejsning af lakken!
    2) Fjerne selve armen med viskerblad - dette er afhængig af model/år. Nogle har et lille plastiklåg, hvor der sidder en bolt under. (Fjern IKKE gummibladet, så undgår du at ridse forruden!)
    3) Tryk (eller skru) de to plastikclips ud, der sidder i hver sin side/ende på/af "plenum-luftindtaget" (det sorte, lange plastikcover under forruden med bitte små huller i).
    4) Fjern gummirammen.
    5) Fjern de to bolte (størrelse 10?), der sidder i hver side og holder "plenum-luftindtaget" fast til karossen.
    6) Fjern "plenum-luftindtaget".
    7) Nu kan du se viskeren og dertilhørende. Mener der sidder tre bolte, der holder selve viskeren med motor fæstnet, og én foran, der "bare" støtter. Alle disse bolte SKAL smøres/sprøjtes/opløses inden med WD-40 el. bedre, da de med garanti er irret, så metallet er meget sprødt (jeg har knækket en i kåd!).
    8) Løsne boltene.
    9) Lokalisér viskermotorens multistik (5 eller 6 ben i én?) og frakoble dette.
    10) Nu kan du nogenlunde gelinde "massere" visker-motor-arm af (ned og indad).
    11) Nu har du også mulighed for at fjerne blade, skidt og møg omkring kabineblæsermotoren (gemmer sig under det sorte "sneglhus" af plastik). Evt. skifte blæsermotoren til ny original, hvis du ved den larmer (og har råd).
    Bemærkning: det kan godt betale sig, at være forsigtig, idet plastik o.lig. er gammelt og dyrt at erstatte (skal helst være MB, da aftermarket-plastik sjældent passer, og donorplastik... Ja, det er jo lige så gammelt). Tror alle på dette forum har ødelagt deres andel af 80'er-plastik :bad:
     
  16. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Planen var faktisk at jeg ville i gang, men jeg kan simpelthen ikke få "turtle" skjoldet af. Er bange for det har været knækket i klipsene også limet fast med 2x tuber sekundlim af tidligere ejere :/ skulle det ikke nemt gå af, efter afmontering af selve viskerarmen?
     
  17. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Arhhh! Nogle modeller er skjoldet monteret med skruer og klipse - det forklarer en del :)
     

Del denne side