Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

smøring af soltag ??

Emne i 'Soltag' startet af Frk.Jensen, 22 Juli 2009.

  1. Frk.Jensen

    Frk.Jensen Member

    Joined:
    12 Marts 2008
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 td
    Årgang:
    1992
    Hvad er det bedste at smøre soltags beslag mm med ?? Nogen som ved det ??

    Har lige fået skiftet beslag og vil nu være lidt god ved dem og smøre dem lidt mere.. :-D
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg lytter lige med kender jo arbejdsgangen på udskiftning af 2 knækkede beslag... :cry:
     
  3. Frk.Jensen

    Frk.Jensen Member

    Joined:
    12 Marts 2008
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 td
    Årgang:
    1992
    Ja hold op et projekt.. Ikke lige noget man gør en anden gang.... :twisted:

    Næste gang er det vist nemmere og billigere med lidt silikone... ;)
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ved at mercedes ligger inde med en speciel soltags smøring som de sælger af, man må ikke bruge alm. smøre midler som eks. WD40 eller fedt,

    Jeg ved ikke hvad mercedes soltagsfedt er for "noget" men jeg ved at det ikke er helt tilfældigt hvad man skal smøre det med.
    Hos mercedes kan det købes på tube/dåse og man får vist ret meget med, men jeg køber gerne noget af det hvis det er? jeg står jo også selv og skal have skiftet hævebeslag.

    Mvh.
    BRABUS
     
  5. Frk.Jensen

    Frk.Jensen Member

    Joined:
    12 Marts 2008
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 td
    Årgang:
    1992
    Oki jeg hører ad hos Gørløse så... :)

    God fornøjelsemed soltaget.. gør det en dag du har god tid... :roll:
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har på fornemmelsen at man skal søge "hjælp" her :|
    Jeg er alt for forsigtig til at jeg tør glide ud på den rutsje bane :lol:
    Men tak for tippet, det er altid godt at høre andres "Gør det selv mening" før man selv kaster sig ud i en del man ikke har haft prøvet før.

    Men umidelbart er det ren mekanik og det lejer aldrig at være noget problem så det genere mig sku lidt jeg ikke kan hitte den himmel ud :p hehe
     
  7. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Brabus


    kan dit soltag køre bagud,- eller sidder det fast?
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Bjarne,

    Lidt historie er altid godt :mrgreen:

    Det har altid virket upåklageligt indtil jeg en dag hørte et "Bonk!" da jeg vippee soltaget "op" her kunne jeg så se at himlen den hang i den højre side og ikke sluttede op til taget som i venstre side.

    Hmm... tænkte jeg op og kikke ind fra oven af og her kunne jeg så sammenligne de 2 sider og se at den del som holder himlen når den køre op var knækket af :?
    Ok tænkte jeg, der må ligge en del dernede et sted og jeg fandt den afknækkede del ret hurtigt.
    Jeg har siden kunne bruge soltaget helt som jeg plejer både helt tilbage og helt op (dog op uden himlen følger med i venstre side) men ellers køre det helt gnidnings frit uden lyde osv.

    Jeg har haft soltage kørt både halvt og helt tilbage hvor jeg har fået de foreste klips på hmlen til at slippe i (2 klik) ikke 4 som beskrevet i dokumentet, dog tror jeg måske bare mine andre 2 er knækket men himlen hænger ikke fortil synes jeg når den er klipset fast.

    Men uanset hvor hårdt jeg hiver eller tør hive når den er klipset fri fortil på himlen, så kommer himlen altså bare ingen steder og hiver jeg hårdere så kan jeg næste høre hele trækket er ved at give efter og det kan jeg ikke forstille mig skal være så hårdt eller svært, så noget går der åbenlyst galt.

    Jeg helder til at jeg enten mangler de sidste 2 klips som beskrevet i dokumentet, jeg aner dog ikke hvor de så skulle være, jeg har været hele vejen rundt for at hive himlen ned og der kommer kun 2 klik fra den foreste del.
    Eller også gør jeg det forkert i forhold til hvordan mit måske er konstrueret :|

    Men fustrerende er det godt nok, når nu man har inversteret i et helt ny og org. hævesænke beslag og så ikke selv kan hitte ud af og skifte det, det er jo ikke ligefrem racket videnskab, det er såre "simmpel" ren mekanik :mrgreen:

    Mvh.
    BRABUS
     
  9. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Ok ,- det er muligt de 2 af clipsene er knækket , men de 4 stk. sidder på en række tværs over foran på himlen ca. 6,5 cm inde fra forkanten,- bagpå er det kun et plasticrør som er skubbet ind omkring kabel føringen der holder det på plads,- og det er det eneste der bærer himlen,- plus selvfølgelig de 2 løfte dimser som løfter noget af himlen med op i lugen.

    Men du burde kunne køre soltaget tilbage og så trække himlen frem og op af taget.
    Alternativt kan man lade taget være lukket og så skubbe himlen tilbage, og derefter skrue luge af med en 8 mm stjerne gaffel nøgle,- der sidder 2 skruer i hver side,- nu løfter man så luge lidt og lirker det forsigtigt op i en bue,- der er en støtte sko i hver side som skal op igennem en slids i den blanke skinne.

    Nu er det hele frit og man kan se hvad der sker.... eller ikke sker.

    Ps. må vist hellere have lavet det dokument i en fart :)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hehe ok,
    Tak for beskrivelsen Bjarne.

    Men så er jeg endnu mere overbevist om at mit soltag enten er lavet på en anden måde (nej vel :| )
    Eller også er der noget andet i vejen for at jeg ikke kan trække himlen forud, det er 110% sikkert jeg har flået den ud af samtlige klips fortil på himlen og stadig så sker der intet når jeg har kørt soltaget helt tilbage og prøver at træke i himlen lige frem, jeg har hivet så hårdt at jeg faktisk begyndte at kunne sesoltaget køre med himlen tilbage og det er neppe sundt for hverken trækket eller motoren.

    Den anden vej havde jeg også studeret lidt, men den ser endnu sværre ud som jeg lige så det, men jeg må da ud og kikke en gang mere :mrgreen:
     
  11. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det er nok et specielt Brabus Soltag..... det kender vi ikke :lol: :lol: :lol:

    spøg til side :oops:

    Kan du slet ikke flytte på himlen når den er løsnet foran den kan nemlig godt
    risiker og nappe lidt der ved kablet og den kan også nappe ved det stykke der
    er knækket
    Raket videnskab næ men det er svært og arbejde i blinde så bliver alt svært
    men kan nu ikke forstå hvis det ikke kan flytte sig bare lidt

    Det af mit som Bjarne og jeg rodede med kunne slet ikke køre baglæns overhovedet
    vi fik dog bøjet en gl skruetrækker lignende dims i 90 gr og kunne trykke clipsene ned
    og derved skubbe himlen halvt tilbage,
    for og skrue tagpladen op med de før omtalte 4 stk 8 millimeter møtrikker så kan den løftes oven af

    Det giver en masse muligheder for og kan se tanken i det.

    Du skal ikke køre soltaget helt tilbage du skal nemlig havde metalpladen løsnet for og komme
    ind til beslagene så alfa omega er himlen skal tilbage og kun himlen også skal metalpladen
    skrues af så kan himlen trækkes op du får den aldrig ud med metalpladen monteret

    Vold :-(( :twisted: er ikke løsningen men lidt lirkerri med himlen det plejer og virke... :yipi:
     

Del denne side