Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

sløv 190 2,5D turbo

Emne i 'Dieselmotorer' startet af clubman, 4 Februar 2011.

  1. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    har lidt problemer med min 190. den er meget sløv i det. 0-100km/t gør den på ca 14sek (standartopgivels 11sek) og ved 160km/t (standartopgivelse 195km/t) sker der stort set ikke mere. ska lige siges den er skruget 1 omgang i diesel pumpen inden sen blev skruget var det meget mindre liv i den.
    den har fået lavet topstykke, ventilløfter, turbo, dysser. da jeg købte bilen for ca 30,000km siden var der meget mere liv i den og gik fint 200 km/t

    nogen ide til hva der kan være galt?
     
  2. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan lige tilføje den er med autopind men skifter fint og køre fint
     
  3. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvad med brændstoffilter og luftfilter evt. filter i tanken :?:
    Suger den falsk luft i brændstof tilførelsen :?:

    Bare et par idéer
     
  4. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Filteret i taken er pillet ud og menteret 10mm fremløbsslange. Brændstoffilter og luftfilter er lige skiftet. Vil ikke mene den suger luft kan ikke se luft bobler i de klare slanger ved brændstoffilteret. Kunne jeg dengang jeg ikke havde fået spændt en brændstofslange rigtigt
     
  5. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Hvad med røgudviklingen? Ryger den meget kan turboen være død og så er den stort set bare en prop i indsugningen.
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Forskel på diesel eller raps?

    Uden turbo hedder den vel 0-100 på 16-18 sekunder?


    Bendix


    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  7. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Er timingen blevet stillet korrekt på pumpen?
     
  8. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Turbo'en e skiftet........det står der :D
     
  9. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    der burde vel osse komme mere røg ud når man har pillet ved pumpen? og hvis det har været nødvendigt at skrue op for pumpen, og det ikke hjalp, kunne det måske være dysserne? bare en tanke....

    men der er osse lavet en del på den....er det en mekker der har samlet den eller dig selv!! jeg tænker lidt på diverse momenter....

    er bilen skruet korrekt sammen igen efter renoveringen.....??bortset lige fra pumpen....og forøvrigt skal der indstillingsværktøj til denne pumpe....jeg har set nogle eksembler på hvad der kan ske når man leger med pumpen..... : :eek:
    opringning til kleemann: hej jeg hedder bla bla....hvad sker der hvis jeg skruer helt op for pumpen på en 300 turbodiesel......han var ved at falde ned af stolen af bar grin, svaret til dette var en ny motor inden for 6md....da den ikke er bygget til at man skal lege med en pumpe....den er indstillet fra fabrikken af...og det er vist nok niks pille med mindre man har indstillings-værktøjet til den,....stemplene holder ikke til det ....men du skriver så bare at du ikke kan få den op over 160kmt...og det efter der er skruet en omgang op for pumpen???....

    Den 300turbodiesel lå foran mig op til 150kmt i timen, hvilket jeg undrede mig en del over, det første der faldt mig ind da jeg steg ud af bmw som er en 24V 2,0 r6 , var at han havdet pillet ved pumpen....og det havdet han...hehe helt op for den....idag er han på vej til tyskland efter en ny motor 5md efter han havdet skruet helt op for denne herlige pumpe....jeg kender ikke så meget til din model, men har den ikke diagnosestik????
     
  10. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvad med ladetrykket . Når man køber en ny turbo er den som regel ikke indstillet til det korrekte lade tryk.
     
  11. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bendix: der er ingen forskel på diesel eller raps.

    casper: ja har fået stillet den til 13garder

    physixe: der er ikke nogen røgudvikling. dysserne er nye så det heller ikke dem der er noget galt med. er selv mekaniker så har lavet det hele selv så ved det hele se skruget rigtigt sammen. de 160km/t er efter den er skruget i pumpen. selvfølgelig kan motoren ikke holde til at blive skruget alt hva den kan men en omgang tvivler jeg sku på der sker noget ved.

    280TE: den køre 0,9 i ladertyk
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    I værste fald.: pumpe kolbenfresser syndrom.

    100% uopvarmet rapsolie om vinteren...
    Det er hård kost for pumpen. :(
     
  13. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er selv snart ude i det må være pumpen. For det er kommet stille og roligt over de seneste 20,000km. Og når det er koldt under +5 grader går den dårligt indtil den bliver varm og det er slet ikke noget power i den før den er varm og der er ikke nogen forskelv om det er diesel eller raps. Mon Casper osse kan klare en renovation at brændstofpumpen?
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Han gør det da vist lidt i VE pumperne... men de har jo selvfølgelig ikke meget til fælles med din.
    - Men måske han kan et triks ?

    Jeg ved ikke om man selv kan skifte pumpeelementer, "hjemme i indkørslen".
    Er der mon én der har en snittegning ?

    Ellers er der jo www.dietec.dk - (en "raps ven")
     
  15. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja har desværre ikke noget forstand på brændstofpumper. men hvis det er muligt at men kan skifte elementer selv så vil jeg da ihvertfald gøre det
     
  16. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Næe....jeg citerede osse bare hvad jeg fik af vide, da jeg har set en del lege med pumpen, og det er gået galt, den er trods alt indstillet fra fabrikken, og det skulle ikke være skide godt for dysser og stempler, og hvis du skulle skifte elementerne i pumpen, kræver det osse indstillingsværktøj ifølge manualen....og det virker da osse mærkeligt at den ikke kan komme op over 160kmt når der er skruet et hak op..
     
  17. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja ska ikke gøre mig klog på det for er som sagt slet ikke inde i dieselpumper. Kan bare konstater at der ingen liv er i bilen og pumpen er det sidste jeg kan komme i tanke om sku være galt.
     
  18. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    et skud fra hoften der er ingen slanger til turboen der er utætte..?
     
  19. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har jo ikke rigtig nogen slanger til turboen udover den der styre ladetrykket og den lader jo 0.9 bar som er standart.
     
  20. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Pumpen skal der i dette tilfælde justeres på. Rigtig at pumpen er indstillet fra fabrikken, men denne indstilling passer naturligvis kun til de driftbetingelser som motoren er designet til.

    I det aktuelle tilfælde drives motoren med planteolie istedet for diesel, den opereres med 155bars dysetryk istedet for 135 bar, og den opereres med 13 graders pumpe timing istedet for 14-14,5 som normalt.

    Først ville jeg måle på nogle af de afgørende parametre er uden for spec. her tænker jeg på:

    -Lækagetest med tryk for at undersøge om ventilerne i toppen slutter tæt.

    -Kompressionstest for at afgøre motorens generelle heldbredstilstand.

    -Brændstoftryk efter for- og finfilter inden indgang i pumpens højtrykdel. Er trykket for lavt, vil det grundet PES 5M pumpens konstruktion betyde at indsprøjtningstrykket vil blive forrykket i sen retning. Eksempelvis kunne et lavt fødetryk betyde at de indstillede 13 grader reelt betød 15-16 grader hvilket ville påvirket forbrændingen og performance ganske betydeligt.

    -Kædestræk for at afgøre om ventiltimingen og dermed den dynamiske kompression er som tiltænkt.

    Jeg ville ikke være bekymret for mængdejusteringen. Med det hævede indsprøjtningstryk skal mængden hæves for at få levereti samme mængde brændstof som før indsprøjtningstrykket blev hævet. Jeg hæfter mig ved at motoren efter clubmans udsagn ikke kan tvinges til at ryge. Ifølge min databog er 602 og 603 turbo maskinerne designet til en røggastal på 1,0, og jeg har personligt aldrig kørt i en der ikke smed lidt røg af sig under fuldlast og kickdown fx. 60-140. På en mørk motorvej ses det tydeligt i lygterne fra en bagvedkørende, men samtidigt har det heller ikke været mere end at det set fra den bagvedkørende bil, mod mørk baggrund, ikke har været synligt.

    Det kan natuligvis kun afgøres hvis man har fat i bilen direkte, men fuldkommen mangel på røg betyder at motoren kan forbrænde en højere mængde og at indstillingen derved kan hæves. Det hele skal naturligvis holdes inden for kølingens kapacitet så motoren ikke skades ved manøvren.

    Tilbage til 0-100. fabrikken angiver 11,5 sek. clubman 14 sek.
    Hvor meget vægt var der i bilen der? hvordan har hjullejer det, bremser? 2,5 sek. synes jeg ikke er voldsom stor afvigelse.
     

Del denne side