Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skifter ikke gear selv under hård acceleration

Emne i 'Automatgear' startet af Printz, 12 Januar 2010.

  1. Printz

    Printz Member

    Joined:
    6 Juni 2009
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E220
    Km:
    261000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    VW Type 1 1300 6v
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Hej Mercedesvenner

    Jeg har for næsten 2 uger siden erhvervet mig en dejlig W124 300 E fra 86 med en 4-trins 722.320 automatgearkasse hvor hele herligheden har kørt 298.000km. :)

    Mit problem er at den ik vil skifte gear selv, når man jogger pedalen i bund lige meget om det er fra 2 til 3 eller 3 til 4.
    Skal lige lette foden lidt fra speederen før den skifter gear ellers tager den bare maksomdrejninger :cry:

    Et andet problem er at når jeg gerne vil bruge alle mine 180hk når jeg skal overhale eller noget, og så skal lave kickdown, så er det ligesom at den ik trækker med alle sin krafter?(Næsten lige før en gamle Golf GTI med 107HK kan følge med) og så det problem igen at den ikke vil skifte gear selv....

    Var på motorvej her den anden dag og kørte ca.130-140km/t hvor jeg så lige skulle lave kickdown og den skiftede et gear ned og så tog den ellers en helvedes masse omdrejninger, men kom ikke hurtigere fremad af det.

    Er det noget Vakuum/justeringsspørgsmål eller er jeg Grøn til at køre med atomatgear på sådan en gammel dame?

    Der er ingenting når jeg køre morfar, skifter rigtig godt i alle gear, Har idag skiftede olie og filter på gearkassen, men uden virkning...

    Håber i har nogle diagnoser på problemerne og På forhånd tak :)

    /Jacob
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg tror du skal finde en i dit nærområde, der med noget om 124 og få ham til at prøve en tur i den, for at give en idé om hvad fejlen kan være
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den fedter i gearskiftet?
     
  4. Printz

    Printz Member

    Joined:
    6 Juni 2009
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E220
    Km:
    261000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    VW Type 1 1300 6v
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Nej føles ikke sådan :-? Men det problem må komme som Nr.2
    I morges da jeg var på vej til arbejde sagde den meget grimt ude fra motoren af og døde fra det ene øjeblik til det andet, fik trukket den hjem og hevet ventildækslet af og kiggede lidt, det så egentlig meget godt ud, ville så skrue mine tændrør ud og nr.1 kunne overhovede ikke skrues nogen steder hen.
    Tog så udstødningsmanifoldende af og kiggede ind, og til min store skræk var Hovedet knækket af uds.ventilen :cry: , så er begyndt at pille toppen af hende for at se hvor slem skaden er og om der er sket andre skader.
    Tager billeder af hele processen og ligger herind på et tidspunkt.
     
  5. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Havde ca. samme oplevelse med en tidligere bil. Alle ventilerne lignede stearinlys der har stået for længe i solen.
    Alt i motoren var ødelagt. Stempler, plejlstænger, krumtap, lejer.

    Det var en knækket tap til knastkædehjulet. Troede ellers at jeg var på sikker grund, ved ikke at have remtræk mere.

    Men næ nej. Ny renoveret motor kr. 45.000 Heldigvis var jeg forsikret mod den slags, så jeg slap med 20.000
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Puuha, det lyder dyrt.. :?

    Har netop lige lavet en Peugeot 106, som også havde knipset hoved af en udstødningsventil. Da det forgik ved ca. 4500 omdr. ude på motorvejen, så kan I næsten selv gætte resten.. :shock:
    Stemplet i den pågældende cylinder var HELT væk, plejlstangen var banket skæv og havde tæsket hul i foringen (løse "våde" foringer) Ganske voldsomt, den slog da også en pæn skid ude på motorvejen :cool: Kølervæsken blev futtet af, og resten rendte i bundkarrat, ned i cylinderen hvor stemplet jo var væk. Da jeg fik toppen af, var der små stykker alu. fra den tidligere stempel, drysset ud i alle de andre cylindre, i indsugningen og i udstødningen.
    Og da jeg lige ville spule indsugningsmanifoldene ren, kom der stumper af stempelringe og oliskraberinge med ud :aww:

    Så sådan kan det jo også ende :wink:
     
  7. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
  8. Printz

    Printz Member

    Joined:
    6 Juni 2009
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E220
    Km:
    261000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    VW Type 1 1300 6v
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ja så fik jeg toppen af hende igår aftes og der var et meget grimt syn der mødte mig, ingen stempel, kun en krydspind tilbage og en bøjet plejlstang + både indsugningsventil og udstødningsventil var væk samt et vold smadret kammer og tændrør på toppen :aww: :cry: .
    Så også at stempel nr.6 har sat afmærkninger og fragmenter på topstykket. :shock:

    Så tænkte på om det ville være noget problem at ligge en 300-24v motor i hende??
    Ellers har jeg en 300E 12v på hånden tror jeg, hvis det andet tager for lang tid at bringe i orden, det jo min dagligdags bil, den kan jeg sørme ik undvære :?
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Føj, det er jo det samme som jeg beskrev ovenfor! :cry:

    Det nemmeste for dig, er at lægge en anden 300E 12V motor i. At lægge en 24V i er et større arbejde med indtil flere forskellige tilpasninger.
     
  10. Printz

    Printz Member

    Joined:
    6 Juni 2009
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E220
    Km:
    261000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    VW Type 1 1300 6v
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ja det skidt :( men har sådan set også købt en anden 300E 12V af uffe herinde idag, så det var egentlig meget godt :)
     

Del denne side