Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skifte Olie fra A -- B ???

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Lightman, 6 April 2008.

  1. Lightman

    Lightman New Member

    Joined:
    20 September 2007
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Stor kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Kan jeg få en guide til olie skift ??

    Jeg har indkøbt olien og skal hente et olie filter hos mercedes i næste uge, vil gerne vide om der er andet af skifte eller indkøbe i den forbindelse.

    Hvordan skifter jeg det nemmest, har en P-plads og en almindelig donkraft, kan det lade sig gøre ?
    tænker jo at bilen vel skal stå lige og hvis jeg skal ind til bundskruen
    og tappe går det jo ikke at jeg løfter den med donkraften, eller gør det ?
    Hvad gør jeg, skal jeg smutte på et gør det selv og låne en lift osv.
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Lightmann


    Hvis jeg skulle vælge mellem en parkeringsplads og et GDS værksted,- så valgte jeg det sidste. - tænk på evt. oliespild, du skal af med spildolien,- og sikkert flere andre småting,- og ikke mindst det rigtige værktøj er det halve arbejde,- selvom alt kan lade sig gøre :)


    Kik evt. på Martins fine service anbefalinger i tråden her,-
    http://www.124forum.dk/w124/forum/viewtopic.php?t=1488

    download hans dokument!
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har da lige et par tips. :)

    1. Sørg for at køre en lille tur først så motoren er varm.
    Varm olie er tyndere og løber lettere af.

    2. Når du får trukket det lange alurør op i midten af oliefilteret, blæser du det lige igennem med trykluft.
    Der sidder et lille hul i toppen af røret, som ofte er stoppet. (pas på oliesprøjt når du blæser)
    Har du ikke en kompressor, har du nu en god undskyldning for at anskaffe dig een. :wink:

    3. Nederst på røret sidder to små o-ringe - Skift dem.
    Hvis dem der sidder på ikke er blevet skiftet LÆNGE, kan det faktisk ligne to bakkelit skiver. :shock:
    Når du henter filteret, så husk at bede om at få dem med. (hvis de ikke allerede er lagt med ned i æsken)
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Og hvis der skulle være tvivl om hvor olie filteret befinder sig, så sidder det under din sorte luft filter kasse (som skal afmonteres) og udskiftning af olie filteret her gøres ovenfra, modsat så mange andre biler hvor det skal gøres nede fra.
    Olie filteret sidder næsten lige ind mod kabinen, altså helt tilbage i motor rummet.

    Mvh.
    BRABUS
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ups !
    Husk altid at læse det med småt. :roll:

    Tips nr. 2 og 3 gælder vist kun for dieselerne. :oops:
     
  6. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Lightman,

    Det kan sagtens lade sig gøre i perlegruset, det har jeg da gjort et par gange.

    Drop donkraften og kør istedet forhjulene op på nogle gamle fortorvsfliser (stablet) eller tilsvarende opklodsning. Hvis der sker noget med donkraften så er du mere på den en med på den. Når først bundpladen er skruet af, så skal den ned af fliserne igen (olien skal jo løbe ud :)). Man kan købe en 8 liters dunk til spild olie. Dem passe rlige til et skift og den kan skubbes ind under unde opklodsning. Men bevares Bjarne har da ret i at en lift er at foretrække....

    Jeg ved ikke med olie på gearkasse osv. det tror jeg begynder at blive besværligt uden lift.

    mvh
    Martin
     
  7. votte

    votte New Member

    Joined:
    27 Februar 2008
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    alternativt..kunne du jo også suge motorolien op..på en af de såkaldte supermarkeder,..hvor man også kan købe brændstof,..nogle har en pusleplads med oliesuger.....
     
  8. Lightman

    Lightman New Member

    Joined:
    20 September 2007
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Stor kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej W124 venner

    Tak for jeres hjælp, skal henter mit filter imorgen, så det bliver spændende, håber på at nå det inden weekenden, men senest lørdag.
    Men alt i alt, ud på et GDS værksted, op på en lift, af med bundpladen, lokalisere bundskruen, af med den og ud med olien, ned med liften, af med luftfilter kassen, af med låget til oliefilteret, op ned det og ned med det nye, på med låget, et nyt luftfilter i kassen og på med kassen ????
     
  9. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    hmmmm, jeg har syndet:-(

    Jeg har skåret et lille hul bundpladen, så jeg kan skifte olie uden at skulle have den &%#"¤%&#/ tunge plde ned..!
     
  10. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Uh ha dog ,min bundplade er helt væk såååå det er nemt.
     
  11. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hmn, jeg tror nu der er en god grund til at der er en bundplade, det tager ikke mange minutter at afmonterer den, når olien skal skiftes...

    Så ingen halve løsninger ....

    CABRIO
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Min vogn (300E-24) har da fra fabrikken et hul i bundpladen, hvor man kan komme til bundproppen og tappe olien af. Har du set efter om ikke der er det på din også?

    For ja, den er nemlig ret tung den plade!
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der er vist to typer af den forreste bundplade...
    En af plast og en af metal.

    Begge mine er dog af plast.
     
  14. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Min er af stål, og der var godt nok et lille hul, hvor jeg kunne komme op med fastnægle. Men der var ikke lige plads til en skralde... men det blev der:)
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    På mine sprøjter olien nærmest vandret ud, når bundproppen fjernes.
    (varm motor)

    Det må da søle bundpladen helt til indvendigt, hvis man laver service med den på ?
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hehe :D På min med metalbundplade, er der lige overfor bundproppen, en lille bøjet plade. Det er lidt svært at forklare, men den bøjer ind over hullet i bundpladen, sådan at når olien står vandret ud, vil strålen blive afbøjet, og ned i aftapningsbeholder.

    Håber det gav mening :wink:
     

Del denne side