Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skift af olie i bagtøj - hvornår og hvordan?

Emne i 'Bagtøj' startet af TC260, 12 April 2010.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hej alle

    Er der nogen der kan hjælpe mig med følgende:

    1. Hvor tit skal man skifte olie i bagtøjet?

    2. Hvordan gør man det - hvad er processen?

    Mvh.

    Thomas
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg gør det for hver 60.000 km.

    1) tap det gamle olie af
    2) hæld ny olie på

    det er leth :lol:
     
  3. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Okay, det lyder nemt.

    Det vil sige at man:
    - åbner en bolt i bunden af bagtøjet
    - tømmer olie ud
    - sætter bolten i igen
    - åbner en bolt på toppen eller midten af bagtøjet
    - hælder olie i til der ikke kan være mere
    - sætter påfyldningsbolten på igen

    ........Right?

    Skal der skiftes nogle pakninger eller bolte undervejs?

    Hvordan fylder man olie på igen - man kan jo ikke lige komme til at at hælde fra en dunk???

    Mvh.

    Thomas
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    På højre side af bagtøjet sidder der en unbraco bolt som du skruer ud,- på venstre side af bagtøjet sidder en anden bolt magen til som du fylder på med.

    du skal bruge en ....! 14 mm unbraconøgle (sekskantnøgle) fås i bl.a. Bauhaus eller andre lign. steder.

    Men som regel sidder de MEGET fast,- og kræver en forlænger i form af f.eks. en ringgaffelnøgle for at få lidt moment på til at løsne dem.

    For at hælde olie på er det en fordel med form for pumpe enhed,- men jeg ved at f.eks. valvoline bagtøjsolie dunke (1 liters) er med en lang ca. 20 cm påfyldnings plastrør indbygget. det gør det en del nemmere,- men det er stadig lidt bøvlet at komme til ,- da det er svært at fylde meget mere end halvdelen af indholdet på, på denne måde,- èn løsning kan være at have 2 1 liters dunke til rådighed og så hælde halvdelen på fra begge ;-)

    Der skal bruges 1 liter til skift.
     
  5. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Altid tag påfyldnings bolten i toppen af først og først bagefter åbne aftapnings bolten i bunden. Det er ikke fedt hvis du får tappet den gamle olie af og ikke kan få løsnet påfyldningsbolten som kan sidde djævelsk godt fast....Det jo med mindre man kan lægge bilen om på taget og hælde ny olie i... :)

    intervallet er vidst 60.000 som Konge skriver, men en god gør det selv opgave hvis man ikke kender historikken på bilen.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  6. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Okay, tak for de gode input - jeg kaster mig ud i det, når jeg har fundet en oliepumpe. Jeg kan se at det bliver nøglen til en lykkelig operation.

    Mvh.


    Thomas
     
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    div. byggemarkeder har en kanyle i overstørrelse som man bruger til at suge olie op af sin plæneklippermotor med, den er perfekt til at fylde olie på et bagtøj med, pris ca 100 kr.
     
  8. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
  9. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg brugte en plast dunk, hvor jeg borede 2 huller i låget. Det ene puttede jeg en plastslange i og helt ned i olien, det andet er til en luftpistol.

    Så satte jeg forsigtigt tryk på dunken og wupti olien kom ud af slangen, som jeg imellemtiden havde puttet ind i bagtøjet.

    Så var den i vinkel :D
     
  10. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Ski.. smart, jeg har en oliekande med plastslange på ,piller strålespidsen ud og wupti så virker det,4 opfyldninger af oliekanden ,og job fuldført, :D .
     
  11. langhoff

    langhoff New Member

    Joined:
    19 April 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Fedt
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Virkelig et godt råd her 8)
    Det plejer jeg også altid at råde om, før man skifter olie på bagtøj og manuelle gearkasser samt diffenrentialer.
     

Del denne side