Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skift af kabeltræk

Emne i 'Automatgear' startet af Winther, 7 August 2009.

  1. Winther

    Winther New Member

    Joined:
    14 Juli 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Aarhus
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    325000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    272000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    300E/1985: Kablet som går fra speederarrangementet i mototrummet til gearkassen sidder desværre lidt tæt på oliefilteret, så plasticskruen til justering af kablet gik sig en tur da olifilteret blev skiftet - filtertangens ene klo fik fat i kablet og jeg drejede blot til... Knak! Er nu afmonteret i kugleleddet og bilen kører udmærket uden, men den skifter meget tidligt og kickdown virker selvfølgelig ikke. Ikke holdbart i længden men dog ok lige p.t.

    Nyt kabel er indkøbt (124 300 57 30) og afventer sin montage - men er der gode råd til hvordan kablet skiftes i den ende, som sidder på gearkassen? Der er ikke meget plads, og hvordan sidder plastichuset i enden af kablet fast på gearkassen?

    Kan det anbefales at uderstøtte gearkassen med en løftebom på en søjlelift, løsne gearkassevangen og sænke det hele lidt ned, så motor og gearkasse vippes en smule nedad i bagenden, hvilket vil give plads nok til man kan få hånden og underarmen op forbi udstødningen og skifte kablets befæstigelse på gearkassen? Det er i sandhed et rigtig træls sted at komme til :-(

    Indlægget fra 22/10 2006 forklarer fint justeringen af kablet når det er på plads, men jeg søger gode råd til selve af- og genmonteringen af plastichuset i kabelenden på gearkassen.

    Altså:

    1) Kan man sænke gearkassens bagende lidt for at få arbejdsrum og hvor meget?
    2) Hvordan sidder kabelhuset fast på gearkassen?

    Tak på forhånd :)
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er lige før det kan svare sig at afmontere kadan led fra hardskive og afmontere bære bro til gear kasse. så du kan vippe bag enden af gearkassen ned. Husk at afmontere blæseren propellen fra moteren, så den ikke støder på køleren når det hele vippes. For stå at fumle mellem gear kasse og tunnel, kan man bruge meget tid på da der stort ses ikke er plads.
    '
    Kablet afmontere du ved at trykke ind på den klips der sider mellem kabel og gearkasse, så kan du dreje kablet en kvart omgang mod uret og hive det op. Husk at hive den lille træk stang fra kablet, eller bare hiv kablet langsomt op, så ville du kunne se hvad jeg mener:)
     
  3. Winther

    Winther New Member

    Joined:
    14 Juli 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Aarhus
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    325000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    272000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Tak for svaret! Kablet er nu skiftet, men det var en MEGET besværlig proces, hvor der så godt som ingen plads var. Motor og gearkasse blev sænket i bagenden så meget, som det kunne lade sig gøre uden at afmontere kardanen, og så blev der lige præcis så meget plads at arbejde på, at det kunne lade sig gøre.

    Det svære er især at montere det nye kabel og få trækstangen fra gearkassen ind i kabelenden og tillige få styretappen på plads i huset på samme tid - men med lidt snilde kan alt jo lade sig gøre. Jeg fik en hjælper til at styre kabellængden fra motorrummet, og så gik det lige an...

    Det er heldigvis ikke en reparation man kommer ud for ret ofte!
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja, det som jeg siger... der er ikke meget plads i gearkasse tunlen :-?
     

Del denne side