Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skift af kølervæske

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Miss Mercy, 20 November 2007.

  1. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    Jeg skal om kort tid ha skiftet olie og filter på damen. I samme forbindelse vil jeg skifte kølervæsken, da jeg flere steder har læst at det er fornuftigt at gøre hver 2 til 3 år, for blandt andet at undgå korrisiondannelse i motoren.

    Mit spørgsmå er, gør i andre også det på jeres babyer og er løsningen ikke blot at tappe kølervæsken fra nederste drænhul i køleren, for at få det hele ud.

    På forhånd mange taxa. :lol:
     
  2. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det lyder da som et meget fornuftigt at tappe det af. Hvis du har mistanke om at der er noget snavs i systemet kan du jo overveje sat skylle den igennem med rent vand. Det fik jeg gjort med min - men det var fordi der var kommet en del olie i kølervæsken :(

    Selvom den blev skyllet igennem med et par omgange rent vand så dukker der efterfølgende stadig lidt olie op i ekspansionsbeholderen (fordi olien altid vil stige op)

    mvh
    Martin
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er en rigtig god ide at skifte kølervæsken som du siger.

    Man skal så huske at få fyldt den rigtigt op igen.
    Husk også at varme apperatet skal være på fuld skrue dog uden blæseren :)
    SÅ man også får dette system med.

    Og nu vi er ved det.
    Så husk også aldrig kun at helde vand på eller for den sags skyld at efter fylde, fordi så mister man nemlig det som du beskriver med korrosions beskyttelsen som der er i kølervæske.

    Hertil vil jeg sige, skide være med om der så kommer et hul i køleren eller den ruster væk :) hvad værre er at din vandpumpe ikke får den smørelse som der nemlig også er i kølervæske og vupti, så har den sat sig og her er der ingen gode hjælpe lamper dig reder dig i tide, som hvis dit køler væske system er utæt :)
    Men temperaturen skal nok stige voldsomt hurtig med følgende ting i kølvandet :)

    1. toppakningen går
    2. topstykket bliver skævt
    3. topstykket slår rævner (så er man heldig) :)
    3. motorblokken slår sig/revner (så har man vundet den store gevinst)

    Så husk nu kølervæske er ikke bare til fordi det fryser lidt en gang i ny og næ :)
     
  4. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    Kanon beskrivelse fra Brabus og en god løftet pegefinger til os alle. Kølervæske er ikke kun "Køle" væske.

    Tak for det.
     

Del denne side