Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skal til at skifte dyser 250d råd tak

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Alex B Jeppesen, 24 Oktober 2009.

  1. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg skal til at lave flg udskiftning,jeg har købt dysespidser i Tyskland,kostede 50euro),hvad skal jeg også skifte i forb med dette..
    Nogle pakninger evt,udover ring i bunden, jeg går udfra at jeg bare skruer forsygningsrør af osv osv,er dyserne i flere dele??
    Skal jeg bruge en special top med revne i ?
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Skal til at skifte dysser 250d råd tak

    jeg mener der ligger en aluskive i hver dyse, og en flammeskive under dysen, den skal vende rigtigt.
    du skal nok bruge en 27 lang top med ekstra plads inde i røret en "dysetop" og en momentnølge, jeg mener de skal spændes 70-80 nm-
    enten skal du løsne dyserøret i begge ender, ellers skal du bøje det meget forsigtigt
     
  3. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    [​IMG]

    Er der nogle af disse dele i dysen som er engangsdele?
    Hvad med o ringene mellem topstykke og dysse skal de skiftes?

    Iøvrigt er jeg spændt på om motoren kommer til at køre bedre(den har kørt 293000 nu og den fejler intet..

    Iøvrigt skal de spændes med 70-80 nm,tak for info...
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Er du med på at det _ikke_ bare er at skille dem ad og samle igen ?

    Du skal bruge specialværktøj for at kunne udmåle og indstille dyserne. Undlades dette er du godt på vej til det totale motorhavari - det vil blot være et spørgsmål om tid.

    Slutteligt er monteringsmomentet afhængig af hvilken type forkamre du har i din motor.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg bliver nød til at spørge, har du købt 5 nye komplette dyser, for 50 euro?
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Niks det er spidserne og blokken,altså nedderste del(på billedet 32 og31)..
     
  7. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej det er jeg faktisk ikke,har gjort det før på en transporter og en golf 2,altså adskilt og samlet på samme måde som de var samlet og der har ikke været problemer efterflg(150000km.Jeg har adgang til at få prøvet om de åbner ved korrekte tryk,men måske har jeg bare været heldig at de åbnede som de skulle!
     
  8. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Som uddannet mekaniker, kan jeg kun fra råde at rode med dyserne selv, uden at man er 100% sikker på at åbningstrykket er korrekt. Selv om du evt har adgang til en gammeldags dyse tester, kan jeg se på tegningen at trykket højest sandsynligt justeres med mellemlægsskiver, derfor starter man allerede med et problem, da man skal have nogle forskellige tykkelser. Hvergang skal dysen skilles af, og samles igen hvis man ikke var heldig at ramme det korrekte åbningstryk. Da jeg var i lære/ arbejdede som mekaniker, nøjes vi med at skifte dyser på Engelske motorer, dem kunne man justere med en skruetrækker i apparatet, alt andet blev sendt til Bosch... Og det var der jo nok en årsag til. Så mit råd, glem det eller få dyserne lavet ved et dieselværksted, som før nævnt i tråden her, det kan få MEGET fatale følger, ikke kun på brændstoføkonomi, det kan i værste fald smelte et stempel...
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg skulle til at skrive det samme. Jeg ville heller ikke anbefale at begynde og skille dem ad.

    Jeg kan skaffe 5 nye dyser for ca 3.000...
     
  10. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Har snakket med dette firma i De http://www.dieselsend.de/duesen.shtml der kan jeg få dem for 200 euro ..
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Som skrevet adskilliges steder i lignende tråde, så renoverer jeg dyser til primært VW og Mercedes. Nye dyser(her menes altid renoverede, dvs. ny indmad) af den type der bruges i w124 koster 250,- stykket såfremt dine nuværende holdere er renoverbare hvilket næsten altid er tilfældet med dyserne i w124 grundet placeringen.
    Hvis du er interesseret skal jeg blot vide hvilken motorkode/årgang du har og hvilket trim du ønsker dyserne i fx. Ren diesel drift, alternative brændstoffer osv.
     
  12. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du høre fra mig,takker
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal havde tak for info, der skal jeg da købe dyser frem over:)
     
  14. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ret mig lige hvis jeg er forkert på den her, for uanset om man skifter oringe eller dysespidser, så skal der bruges en speciel 32 takket top som kan købes hos MB for ca: 300.-, når de spændes på igen skal mn være 30 og en ½ omgangtilbage , og det skal gøres 5 gange på hver dyse, når det så er gjort, så er det jo ret indlysende at man har bragt luft ind i dysserne, hvilket betyder at bilen lyder som om den er blevet til en klaphat når man starter den,den lydr næsten som der er noget helt galt, for at det skal forsvinde, skal der mig bekendt ikke indstilles noget, andet end at den skal en tur på motorvejen, og så skulle trykket meget gerne komme tilbage af sig selv, inden for 1 uges tid ell. 2 min holdt op med at klappe efter 2 dage, da jeg fik skiftet alle 5 messingringe, det var så det jeg fik afvide af ejner hessel i Ny købing, !
     
  15. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Vi retter da gerne ;-)

    Det er ikke dyser men trykventilholderne physixe her taler om.

    Det korrekte procedure er:

    1) 30nm, løsne 1/2 omgang
    2) 30nm, løsne 1/2 omgang
    3) 30nm, løsne 1/2 omgang
    4) 35nm

    Trykventilholderne sidder ovenpå pumpen, og der sidder her både en kobberskive om en oring som barierre mellem højtrykskomponenterne i pumpen og omverden. Der skal som skrevet bruges en special top og en 10-40Nm momentnøgle.

    Dyserne sidder i topstykket, men også her ska der bruges en specialtop, en lang 27´ med udfræsning til returoliestudserne, samt en lidt størrer momentnøgle
     
  16. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jaja for f....det var det jeg mente :lol:
     

Del denne side