Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skal skifte gearolie

Emne i 'Automatgear' startet af DaGosh, 30 April 2013.

  1. DaGosh

    DaGosh New Member

    Joined:
    25 Marts 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 TD aut.
    Km:
    734000
    Årgang:
    98
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hey folkens..

    Jeg står her og skal have skiftet gear olie på min mercer. 124 250d fra 90
    Udover gearolie og olie filter hvad skal jeg ellers bruge?
    Det er første gang jeg skal skifte det. Skulle have været skiftet for lang tid siden.

    En anden ting hvilket olie vil være bedst og hvor meget olie skal jeg have? Kan ikke helt blive klog på det der står herinde. Hehe
    Er der noget jeg skal være obs på?
    Hvordan er fremgangsmåden?

    Jeg håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig
    God dag
     
  2. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    pakning til gearkassens bundkar er et MUST !!!
    og den skal have ATF gearolie.. mængden finder du i bilens papirer..
    HUSK at dreje konverteren rundt til du kan se en lille 5mm umbraco bolt i bunden.. så du kan få olien ud af den også..
    det er der nemlig mange der glemmer.. !!!

    mvh michael.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her er mine fif.

    Hejsa.

    Jammen det du skal bruge er følgende:

    1.
    Automatgearkasse olie af den type som hedder ATF Dextron III
    Du kan kende det på at det som regel er noget helt rødt olie 8)
    Du skal til din gearkasse bruge ca. 6 litter

    2.
    Olie filter

    3.
    Ny bundkars pakning og evt. bundskrue pakning til både bundkar og konverter aftapnings skruen.


    Så skal du bare tappe olien af via bundkar skruen først.
    og fortil kan du se igennem hullet op til konverteren, den kan du dreje rundt ved at skubbe til den evt. med et stykke værktøj til dennes aftapnings skrue kommer til syne og skru denne ud også.

    Når alt sammen er tappet af, skruer du bundkaret af hvor filtret sider med 3 skruer.
    skift dette.

    Så skruer du det hele på med nye pakninger.

    nu hælder du 3 litter olie på igennem oliepind hullet.
    For at hive olie pinden op skal du skubbe pindens låseklips til side.

    start bilen efter at have fyldt 3 litter olie på.
    Bevælg den ned gennem gearene og tjek olie standen, hæld på KUN til den står ca. 1-2 mm under min.
    Kør bilen varm ca. 15-20 km. tjek olie standen igen, og fyld efter.

    husk der kun er 300ml forskel mellem min. og maks mærket så du ikke pludselig har hældt for meget på.
     
  4. marcpetersen

    marcpetersen New Member

    Joined:
    17 Juni 2010
    Indlæg:
    73
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD turbo
    Km:
    439000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Oldsmobile 88 2D HT
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1958
    Brabus er du helt sikker på det med de 3 liter??

    Jeg ville da ikke have lyst til at køre 15-20 km mens jeg kun har halvdelen af den forskrevne oliemængde på :?
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Re: Sv: Skal skifte gearolie

    Det er rigtigt. Men kun til at starte op på og udlufte gear og fylde konverter op. Som han siger, fyld efter inden du kører tur. Og derefter fyld efter igen. Så skulle det virke ;-)
    Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk2
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, jeg er HELT sikker på de 3 litter når du har læst og forstået det jeg skriver, så giver det også mening :yes:
    Men du har læst og forstået det forkert eller glemt det sidste punkt i det jeg skriver INDEN du skal køre en tur for at køre olien varm.

    Jeg citere lige mig selv og fremhæver det med fed som jeg tror du har overset ;)

     
  7. marcpetersen

    marcpetersen New Member

    Joined:
    17 Juni 2010
    Indlæg:
    73
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD turbo
    Km:
    439000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Oldsmobile 88 2D HT
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1958
    Ja okay, så kan vi godt være enige...

    Det var nok mig der læste lige hurtigt nok :-(
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe det kender jeg godt 8)
     
  9. DaGosh

    DaGosh New Member

    Joined:
    25 Marts 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 TD aut.
    Km:
    734000
    Årgang:
    98
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg takker for de mange svar..
    Hvis det er man hælder for meget olie på hvad sker der så ?
    er der et overløb af en art eller hvordan

    en anden ting :) nogen der ved hvor meget boltene til bundkar skal spændes i moment ?
     
  10. DaGosh

    DaGosh New Member

    Joined:
    25 Marts 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 TD aut.
    Km:
    734000
    Årgang:
    98
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg fandt ud af momentet 20nm skulle de spændes.

    Men nu efter jeg har skiftet pakning og fuldt de trin her, så når jeg sætter den i R kommer der sådan en kort pivlyd under bilen. plus den er lidt hård i gearstangen når man skifte mellem de forskellige trin..
    Nogen der har en ide om hvad det kan være ?
     
  11. deuro

    deuro New Member

    Joined:
    8 Marts 2014
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 300d
    Km:
    645000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej forum. jeg er ny herinde.
    jeg har en af de første w210 med den 4 gearet vacumstyret automatgearkasse, som så vidt jeg kan finde ud af er en 722,4 gearkasse, uden at være helt sikker.
    jeg vil lave service på den i næste uge...
    mit spørgsmål er:
    1. er der nogen der kan fortælle mig om det er samme fremgangsmåde som er nævnt ovenfor???

    2. kan det betale sig prismæssigt set at købe den originale olie eller er den meget dyrere end uoriginale?????

    grunden til at jeg spørger i dette forum er at jeg mener at det er samme gearkasse som også er i w124... (men er ikke helt sikker)

    på forhånd tak og rigtig god weekend til jer alle
     
  12. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Frem gangs måden er den samme på en w210 som på en w124, dog kan converteren på en w210 være uden aftapningsskrue, men så kan man lave et flush istedet som man mangegange gør på en 5 trins 722.6 gearkasse,se link: http://fixmymerc.com/misc/changeflush-g ... 6-gearbox/
    Olien koster omkring 100kr pr L hos mercedes så du kan med pakninger filter og olie skifte det selv for omkring 800kr.
     
  13. deuro

    deuro New Member

    Joined:
    8 Marts 2014
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 300d
    Km:
    645000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2 Km:
    0
    1000 TAK for det hurtige svar :-D
    så føler jeg mig parat til at gå igang.... jeg mener at det med converteren er først et problem ved CDI motorer men det finder jeg ud af.... Endnu en gang tak :D
     
  14. Niclas

    Niclas New Member

    Joined:
    10 November 2013
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C180 Elegance
    Km:
    206000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Sjovt - jeg har også i dag indkøbt dele skift af olie og filter i min 722.4 gearkasse i min W202'er. :)

    Jeg købte hos Gørløse med vores forumrabat og fik 6L olie, filter og bundkars pakning og div. pakninger til omkring 500kr. 8)

    Olie synes jeg var overraskende billig hos Gørløse sammenlignet med T-Hansen og div. andre steder.
    http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 89220310O/
     
  15. DaGosh

    DaGosh New Member

    Joined:
    25 Marts 2012
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 TD aut.
    Km:
    734000
    Årgang:
    98
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg forstår ikke helt hvad der menes med et flush på en 5 trins gearkasse 722.6 modellen nogen der kan uddybbe?
     

Del denne side