Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skal det være BENZIN eller DIESEL.??????

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af Henrik L., 2 September 2007.

  1. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Skal der være DIESEL eller BENZIN i tanken.????


    Jeg har i de nedenstående tilfælde regnet med at Benzin modellen er en 6 cylinderet 260E med 166 hk., og Diesel modellen er en 6 cylinderet 300 Turbodiesel med 147 hk. Ingen af bilerne overstiger 1500kg i egenvægt.

    Den lokale grill pusher her hvor jeg bor har en 260E’er som går ca. 7km. pr. ltr. / bykørsel.
    Min egen 300 Turbodiesel går ca. 10 km. pr. ltr. / bykørsel.

    Vægtafgiften på 260’eren er 4920,- kr. pr. år.

    Vægtafgiften på 300 TurboDieslen er 7520,- kr. pr. år.

    Vægtafgiften er altså 2600,- kr. dyrere på Diesel modellen om året.

    Forsikring er lidt svær at sammenligne fra person til person da der er mange ting der spiller ind.
    Jeg har undersøgt hvad jeg skal give for en 260E i forsikring, og lige meget hvad jeg gør, så vil forsikringen blive mellem 2500,- og 3000,- kr. dyrere hvis jeg skifter min turbodiesel ud med en Benzin model der er 6 cylinderet, så i mit tilfælde er den dyrere vægtafgift blevet til ca. det samme i billigere forsikring. ( Jeg er super duper elite bilist)

    Benzin / Diesel prisen er OK’s listepris den 2/9-07.

    _____________________________________________________________


    10 000 km.pr.år vil koste:

    Benzin: 10000 : 7 = 1428 ltr. a kr. 9,92 = 14166,- kr.

    Diesel: 10000 : 10 = 1000 ltr. a kr. 8,66 = 8660,- kr.

    Her er der sparet 5506,- kr. ved at køre Diesel, på brændstoffet alene.

    Trækkes den dyrere vægtafgift fra dette tal, så er besparelsen ’’kun’’ ca. 2906,- kr.
    _____________________________________________________________


    20 000 km. pr. år vil koste:
    Benzin: 20000 : 7 = 2857 ltr. a kr. 9,92 = 28341,- kr.

    Diesel: 20000 : 10 = 2000 ltr. a kr. 8,66 = 17320,- kr.

    Her er sparet 11021,- kr. ved at køre på Diesel, på brændstoffet alene.

    Trækkes den dyrere vægtafgift fra dette tal, så er besparelsen ’’kun’’ ca. 8421,-kr.
    _____________________________________________________________

    30 000 km. pr. år vil koste:

    Benzin: 30000 : 7 = 4286 ltr. a kr. 9,92 = 42517,- kr.

    Diesel: 30000 : 10 = 3000 ltr. a kr. 8,66 = 25980,- kr.

    Her er sparet 16537,- kr. ved at køre på Diesel, på brændstoffet alene.

    Trækkes den dyrere vægtafgift fra dette tal, så er besparelsen ’’kun’’ ca. 13937,- kr.
    _____________________________________________________________

    Mit helt personlige regnestykke ser sådan her ud:

    15 000 km. pr. år.

    300 Turbodiesel koster:
    Diesel = 12990,- kr.
    Vægtafgift = 7520,-kr
    Forsikring = 5000,- kr.

    I alt : 25510,- kr. for at køre Diesel.


    260E vil koste:
    Benzin = 21259,- kr.
    Vægtafgift = 4920,- kr.
    Forsikring = 7500,- kr.

    I alt : 33679,- kr. for at køre Benzin.

    Jeg sparer altså ca. 8169,- kr. ved at køre på Diesel, selv om jeg kun kører ca. 15 000 km.
    Det er ca. 0,54 kr. billigere pr km.


    Jeg er godt klar over at man jo bare kan købe en 4 cylinderet benzin model, så ser regnestykket straks anderledes ud, men mit udgangspunkt i ovenstående er, at en bil skal have 6 cylinderet motor for at være en rigtig bil. :p :p 8) 8)
     
  2. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    :)
    Godt arbejde med egne erfaringer..
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok, hvis en 260E kun køre 7Km/L så kan jeg godt forstå regen stykket, men det er da langt fra virkelighedden!

    Min den gamle havde en 260E fra 86 med de 166 Hk uden Kat.
    Den gik i snit 9-10 Km/L ved bykørsel. og ved motorvejs kørsel havde vi den oppe at gå 14 Km/L. men det er også ekstremt.

    Men 7Km/L. hehe det er jo hvad min Brabus 3.6-24 går når jeg køre normalt i den.

    Men det er sjovt at regne på sådanne tal.

    Jeg ville personligt aldrig kunne sætte mig i en diesel, så længe pengene er til en benziner, og slet ikke de gamle uden CDI systemet.
    jeg ville kun overveje en 320 CDI af de nye W211er.

    Men det er jo en smagssag og helt afgjort af ens penge pung også.

    Men havde man frit valg i vores w124 årgang er dieselerne ikke meget værd med deres fælt sløve maskineri. (min mening)

    Men sjovt regne stykke er det da.
    Men 7Km/L for en 260E, hehe så har man da godt nok plantet pedalen i bunden eller udelukkende kørt bykørsel. :)
    Jeg har selv lånt de gamles 260er en del og havde selv fornøjelsen af at skulel fylde på, og jeg var ikke flink ved den skal det siges og der gik den mellem 7og8 Km/L. men det var også med friske accelerationer og meget bykørsel.

    Min Brabus køre i snit 7 Km/L ved blandet kørsel og det synes jeg ikke gør noget da man altid har overskud og det føles rart hele tiden også selv når man ikke bruger det i 90% af tiden man køre :) skal det koste mig 10-000 Kr. mere om året så går jeg gerne ned i banken og hæver en skilling til det formål hehe :) (hvad man ikke gør for et smil på læben)

    Nu var det ikke for at ødelægge dit fine regne stykker her Henrik, men jeg syntes bare at jeg ville bidrage med min erfaring om 260erens forbrug :)

    Nu kan det jo også bare være jeg er blevet blændet af min fars ufattelig sløve 250D lang model :)
    Fordi selv med den nyere 113 Hk 2.5 5 cylindrede diesel er der ikke meget at ruffe med når de godt 1775 Kg bil skal fremad :)
    Ja det er lige før man skal klampe pedalen i bund bare for at følge med de andrer når der bliver grønt i krydsene.
    Gab densløv mand hehe :) men sådan er det jo at køre limo :)
     
  4. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    En 124 Diesel er helt sikkert ingen racer, men glem dog ikke da modellen blev introduceret var det verdens hurtigste serieproducerede diesel(3,0D).(mener jeg)
    Husk i 1984 var en golf 2 diesel også ret hot ?? Og der kan du snakke om sløv, larmene og nyre rystene, been there, done that :shock:
    Og havde jeg råd kørte jeg i en 500E :mrgreen: :mrgreen:
     
  5. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Brabus det hele handler om gode nerver :twisted: - jeg har det princip på motorstien at jeg agere som om det er en kvik benziner, dvs, man markere at man vil forbi osv. Det plejer at fungere udemærket....

    Fordelen ved en stjerne på køleren er at de fleste godt ved at de skal til at kaste deres Toyota ind bag lastbilerne :lol: :lol:. På et tidspunkt kørte jeg på motorstien og havde fartpiloten slået til. Over en længere strækning blev jeg fulgt af en VW Touran 2.0 TDI. Til sidst mente han at jeg skulle flytte mig så han kunne komme videre. Jeg blev nødt til at slå fartpiloten fra da han kom forbi - ganske enkelt fordi folk ikke flyttede sig hurtigt nok. Der gik et par kilometer så kom jeg forbi igen og kunne slå fartpiloten til igen :) - en 300D'er kan sagtens når den er i fart. Men bevares det er ikke nogen racerbil :oops:

    /Martin
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Mit helt personlige regnestykke ser sådan her ud:
    ------------------------------
    Gns. for året: 12,5 km/l - blandet kørsel med mange korte ture.
    Priser som Henrik's eksempel.
    Diesel pris 8,66
    Benzinpris 9,92
    ------------------------------

    15 000 km. pr. år.

    300 Diesel koster:
    Diesel = 10392,- kr.
    Vægtafgift = 7520,-kr
    Forsikring = 5000,- kr.

    I alt : 21912,- kr. for at køre Diesel.

    Hvis vi snupper en 4 cyl. til sammenligning:

    230E vil koste: Forbrug anslået jvf. spec. 11 km/l gns. året.
    Benzin = 13527,- kr.
    Vægtafgift = 4920,- kr.
    Forsikring = 7500,- kr. ?? (muligvis billigere, skal så trækkes ned)

    I alt : 25947,- kr. for at køre Benzin.

    Forsikringen er muligvis billigere, har ikke undersøgt det,- men hvis vi sætter at forsikringen er lidt billigere,- så er situationen i dette tilfælde at det koster nogenlunde det samme at køre bencin & diesel, med en anelse fordel til diesel.
     
  7. lada73

    lada73 Member

    Joined:
    20 August 2007
    Indlæg:
    141
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    sjælland/glostrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    ikke bil lige nu
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hovsa.. Jeg kørte 28000 sidste år og er godt på vej til det samme i år, 64 km hver dag på job og besøg hos venner/ famillie +10-15 km
    Har købt en 230E.. Super lækker bil, ikke helt gemmen tænkt måske..
    Kiggede kun på den kæmpe vægtafgift og glemte lidt at der er jo flere ting der skal regnes igemmen jo.. :oops:
     
  8. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Brabus.

    Du skriver:
    Men 7Km/L for en 260E, hehe så har man da godt nok plantet pedalen i bunden eller udelukkende kørt bykørsel.

    :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

    Hvis du læser hvad jeg skriver i starten af indlæget, så er de 7km/l ved ren bykørsel.
    Jeg skriver ingen steder det er ved blandet kørsel.

    Jeg havde skrevet sådan her:
    Den lokale grill pusher her hvor jeg bor har en 260E’er som går ca. 7km. pr. ltr. / bykørsel.

    Det kan godt være du syntes det ikke er virkeligheden, men det er altså det den går pr. ltr i byen.

    Med hensyn til tallene for min egen, så er det sådan de nu engang er.
    Frank, som har en magen til min, kører en smule kortere på literen end jeg gør, men det kan nok tilskrives at han har aircon i sin.
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg giver 4200 kr / år i forsikring for min 230E og den går 10 km/L og jeg kører ikke langsomt.
    hvis man importere en fra udlandet, bliver bilen vejet, så hvis man har en der ligger på grænsen til 1500 kg, skal man passe på hvis der er ekstraudstyr i, der vejer altsammen. og der er foreskel på om man lige tipper over grænsen til 10500 kr/år, eller om man kan "nøjes" med 7500.
     
  10. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    En ting er økonomi, en anden ting er "religion", som afdanket taxachauffør er en benziner ikke en rigtig Mercedes for mig, en rigtig Mercedes er, som mig, en afdanket taxa der stinker af diesel, knævrer i motoren og tager det med et smil når man forsøger at trampe speederen ud af bunden.
    Ud over 300d'eren har jeg også en 126'er 260SE og bevars, det er da lækker kvalitet, blærerøv, stor cigar at køre i - men... den lugter/lyder forkert.....
     
  11. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Martin

    Du skrive, at når man impotere en bil fra udlandet, bliver den vejet. :roll: ...Hvornår er det lige det sker. :?: :shock: ... da jeg impoterede min w124er, var den ikke på nogen vægt.
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det er normalt ikke nødvendigt at veje en bil ved import - såfremt der er tale om en type der tidligere er typegodkendt i Danmark, benytter de vægt tallene fra den. Det er dog ALTID en mulighed at veje en bil før toldsynet, de fleste synshaller kræver dog at det er sket ved en godkendt vejestation, enkelte godkender dog"foderstofvægte".
    Et af de største problemer er dog, at den danske egenvægt er en helt tom bil, hvor i mod den tyske er en tjenestevægt. for en gennemsnitsbil skal modregnes 125 kg i tjenestevægten for at få egenvægten, ellers ender man med en for høj vægt.
    Et godt eksempel er en VW Passat tdi stc. jeg hentede i sidste uge, den vejede i de tyske papirer 1.450 kg men 1.300 på den danske typegodkendense. På vej hjem blev trailer med bil på vejet af Tysk politi til 1.990 kg :( Traileren vejer 550 kg, så bilens vægt med næsten tom tank var altså 1440 kg.
    Såfremt en bil ved tidligere toldsyn er registreret med for høj vægt, kan man ved nyt syn mod fremvisning af dokumentation (typegodkendelse eller vejeseddel) få vægten ændret.
     
  13. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Man skal lige have med i overvejelserne om det er en sedan eller stationcar man er ude efter. I en 300 turbo udførsel kan man være heldig at en sedan ligger under 1500kg dvs. 7500 årligt, en stationcar ligger derimod altid over 1500, dvs. den lander på 10.500 kr per år
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jo ja, der er nok også meget forskæl på den enkelte bils formåen alt efter stand og motorens "virke" eller hvordan man nu skal sige det?
    Jeg ved bare at den 260E min mor havde den kunne jeg ikke om den så havde fået kniven og gaflen og et slag med donkraften få den ned på 7Km/L og ved ren bykørsel har den aldrig været under 8.
    Jeg kan dog huske at så snart jeg lånte den gamles 300E fra samme årgang så var der mærkbart tale om et forøget forbrug, trods den kun har 400 CCM til forskæl.
    Den havde ikke noget problem med at skrive 6Km/L ved alm. kørsel. og kunne da godt lige knibe den op på 9Km/L hvis man var flink :)

    Så tja hver vores erfaring, men
     
  15. 124 e220

    124 e220 New Member

    Joined:
    16 Oktober 2007
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hejsa...ka kun gi brabus ret en rigtig merser køre på benzin(min mening)
    har selv en e220 som køre 11km/l ved blandet kørsel :lol:
     

Del denne side