Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skaf et sprøjteskema til en 124

Emne i 'Karosseri' startet af Sorens2, 4 November 2010.

  1. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Skal ha undervognsbehandlet 320éren og stoler ikke en skid på centrene.
    Jeg har lift selv og hedvandsrenser, samt sprøjteudstyr, men hvor skal der bores huller til hulrum ?

    Nogen der kan skaffe et skema ?

    Søren S2
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Søren

    Jeg mener ikke det er nødvendigt at bor nogle steder overhovedet.

    Efter at have lavet diverse rust på min egen igennem tiden har jeg erfaret at det er til at komme til stort set alle steder.

    Hvis huskeren ellers ikke spiller mig et puds, så er det følgende:

    Skærme bag: der sidder nogle gummi propper i inderskærmen man kan tage af så er der frit med sprøjte slangen + du kan føre slangen ind fra bagagerummet i begge sider.

    Bagvanger: her er der frit åbent fra bagagerummet, i begge sider, lang slange kræves,- kan ikke huske om der er en prop inde bag bagsædet til den forerste del.

    Paneler: pil tæpperne af og der er adgang foran + jeg mener der et par propper længere bag, såvidt jeg husker + bag stolpe beklædning, mener jeg, i inderskærmen bag, er der en prop til enden af panelet og mon ikke der sidder en prop i forenden af panelet i inderskærmen foran.

    Forvange: pil tæpper ud,- og jeg mener der er adgang der også, ellers i enden af vangen under bilen mener jeg der være en åbning til kondens udløb + ude i motorrummet mener jeg også der er en åbning i enden.

    Døre: Af med beklædning.

    :)
     
  3. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Nu har jeg da "sprøjtet" en del biler, og med hensyn til skjulte steder dvs. døre paneler o.lign. er det da meget nemmere at bore et hul og sprøjte ind den vej, man slipper jo også for svineriet med sprøjtestøv.
    Hvis jeg er ude og kigge på en brugt bil, kigger jeg da bestemt efter "tectylpropper", og er der ikke nogen er jeg ikke særlig imponeret.
    Egentligt er det et stort "PLUS" at man kan se der er taget hånd om bilen.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der skal absolut ikke bruges sprøjte skema til en W124er, det tyder direkte på uvidenhed i min verden cute

    Det er jo ikke propperne der skal fortælle om bilen har været behandlet korrekt med derimod dokumentationen som skal kunne underbygges evt. forspørgsel det pågældene sted.

    Det at man ikke har fået boret huller tyder nemlig på, at det er en der har vidst hvad han har haft med at gøre og ikke tror at man kan komme ind alle steder med et prøjteskema.
    Det er jo tydeligt de synlige steder hvis bilen har fået en behandling, derfor vil manglen på efterboret hulelr vidne om at man har brugt de org.

    Der er huller alle steder på en W124er fra fabrikken af til dete formål, nogle kræver afmontering af eks. bagkofanger som er den eneste måde at komme ind de rigtige steder.

    Så ser jeg propper på en W124er, så vemmes jeg næsten over, at det er tegn på at man har sprunget over hvor gæret var lavest for at gøre en hurtig behandling frem for en effektiv behandling.

    Med det rette udstyr behøver man netop ikke at lave huller hist og her, for at komme til og på den måde danne nyt grundlag for korrosion i rå ubehandlede huller.

    Det interesandte i denne tråd ville være at finde et sprøjte skema på de ORG. huller rules :yes:
     
  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Nu kan jeg ikke lade være med og spørge dig af men du mener at hvis den har tektyl propper i eks dørkanterne så er det tegn på
    der er sjusket og derfor ruster ???
    Fordi så er jeg uenig min har propper og er efter behandlet den har kørt 592.000 km er 22 år gl og der blev svejset i den for førstegang
    i sommers 3 små stykker på 10cmx10cm Bagkofanger venstre hjørne. og hjulkasser begge sider lige over kofanger.
    og jeg syntes godt nok mit karroseri er i fin stand. :-D
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej ikke sjusk, men uvidenhed, hvorfor bruger man ikke de huller som er i bilen i forvejen? hvorfor lave nye huller og dermed potientale for ny korrosion der hvor der er boret et hul?
    Nu har din bil måske heller ikke haft sine huller fra fødslen af, jeg ved ikek hvor nye dine prop hulelr er, men selvfølgelig kan det variere meget hvor slemt en bil er ramt alt efter brug, lokation, vind og vejr osv.

    Jeg har set et par stykker hvor der netop omkring disse huller er bobler som resultat af at det rå metal har været blottet, hvilket det ikke er i de org. huller.

    Men jeg ved da godt at de fleste "steder" plejer at efterbehandle deres nye huller, men det er stadigvæk den "hurtige" og ikke mest optimale løsning, når man bore i sin karosse i min verden :)

    Derfor kan bilen som sagtens være fornemt behandlet (som jeg siger er det blot et tegn), men jeg mener eks. bagkofangeren den skal afmonteres for at komme ind til vanger og bagstykke, for slet ikke at tale om de org. sprøjte huller som sidder der, og for at at vasket det møj af som kan side der.
    Bore man bare nogle nye huller fra bunden af, så kan man ligeså godt lade være.

    Som en artikkel trydelig viste i et af de seneste FDM blade, så går selv de proffe værksteder meget på kompromi, sådan et total væsentlig sted som Hjul kasserne hvor de kun lige løfter plastikken og sprøjter lidt ind bagved, hvis de da over hoved gør det!

    Og hvis man ikke giver sig tid til at afmontere plastik skærmkasserne, så kan jeg ikke se hvorfor man ville bruge tid på at afmontere bagkofangeren osv. og gøre det i de huller som er lavet til det.
    Jeg mener også Kongebiler lavet et indlæg engang, hvor en bil var tydeligt behandlet alt for ringe uden afmontering af eks. bagkofangeren.
    Han nævnte også at det var noget underligt noget at bore huller i en W124er når alle huller var på den ab fabrik :)

    At bore nye huller er bare synd på nogle, men ok jeg ved godt at nogle har biler hvor man tænker det kan da også være total ligegyldigt mens andres W124er måske er i en stand, hvor man ikke lige finder det som toppen af krænsekagen og få boret karossen fuld af huller når den i forvejen er født med dem. :|

    Som jeg skrev, så ville det mest interesandte i denne tråd da være at finde det org. sprøjte skema over bilens org. huller :) og måske endnu sjovere at se det sammenlignet med det som de bruger hos eks. Pava og Dinitrol osv.

    Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på området, men jeg mener også at når noget er lavet fra fabrikken, så er det synd at bore huller i sin bil, synes du ik?
     
  7. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Fooor satan, Brabus.
    Du kommer sgu med fyldestgørende svar. Hver gang.
    Tak for det.
    Det skema uden efterboring må kunne findes.

    Søren S2
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg prøver da i hvertfald og komme med de indput jeg mener er væsentlige, fordi ikke mange ved måske at der er huller i fra fabrikken, om min egen holdning til det så kan bruges til noget ved jeg ikke, men jeg er ikke bleg for at ytre den :oops:
    Jeg kan dog sagtens se Smut´s pointe i at en bil med efterboret huller sagtens kan være behandlet til UG alligevel.
    Men ja de huller der, de gør mig kede af det :lol:

    Jeg ville formode at Kongebiler som jeg husker det, skrev det indlæg engang måske ved noget :|
    Prøv at smide ham en privat besked :gr8:

    Og hvis du får noget guf eller hvis han ikke slev kommenterer på denne tråd, så kom endelig og smid hans guldkorn her, også selvom de måtte være stik modsat af hvad jeg husker :drunk: :coolguy:
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    ja jeg kunne da også godt tænke mig et originalt sprøjteskema, da jeg nok snart skal forbi den lokale Dinotrol. Så kan han lige få nogle test-spørgsmål inden. rules

    Bendix
     
  10. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    jeg vil dog sige jeg ikke ved om det er orginale huller men jeg har fundet propper i dør falserne og
    tog det som at det måtte være efter boret
    har ikke lagt mærke til om der er det på andre
    der hvor min var rustet tja der var ikke noget tektyl...
    men ja lad os få fundet det skema....
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, jeg har da fundet en hel del nyttig information omkring hvilke værktøjer der anbefales og de guidelines man skal følge, hvordan sprøjte dyserne skal være osv osv.
    Tilmed en tegning over hvad og hvor der skal sprøjtes hen over bunden af bilen, både Sedan og T modellen.

    Men direkte omkring hulrum synes jeg ikke der står noget om, andet end at det der er givet fra fabrikken af holder evigt :lol: og derfor ikke skal efterbehnadles :roll: jow jow, sådan som jeg lige forstod det i hvertfald :roll:

    Men elelrs står der også her i linket omkring motrrums vask og hvad man skal være påpasselig med osv.

    Ja faktisk en hel del omkring det at vedligeholde bilen med henhold til det med rust og rensning cute

    http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... vation.htm
     

Del denne side