Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Sjældent tikkende motor ved start

Emne i 'Diverse' startet af kainstor, 21 April 2015.

  1. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Hej alle

    Jeg oplever sjældent, senest for en 3 dage siden at når jeg starter bilen så kommer der en tikkende lyd fra motoren ved koldstart. Det stopper med det samme hvis jeg slukker og derefter tænder bilen. Jeg har dog ikke prøvet at lade motoren gå og se hvor længe det bliver ved da det jo som sagt er meget sjældent at det er sket - så forsøget har været lidt om det gik væk ved at slukke og tænde og det gør det.. De gange jeg har oplevet det har det i hvert fald stået på et minuts tid inden jeg så har slukket og tændt igen. Hvis det sker igen, vil jeg selvfølgelig prøve at tage tid på hvor lang tid - hvis altså det går væk.
    Det mærkelige er at det kun er sket 2-3 gange siden sidste sommer(kører som hverdags bil) så det er jo slet ikke hver gang og at det så stopper promte ved sluk og tænd.
    Motorolien er 10W40 - kan det være jeg skal ud i en tykkere olie?

    Har i nogle bud på hvad det kan være?
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Ventil løfter, de er sikkert forstenet og fyldt med gammel møj...

    Nogle gange kan en service rens fra bell ad samt frisk olie og filter fjerne støjen eller

    er man en nærig prins, kan man prøve at tage løftere ud og massere dem så de bevæge sig let igen!
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Skift løfterne, de koster ikke det store, der er ikke så mange af dem og de er nemme at skifte
     
  4. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Okay. Hvornår anbefaler man så at skifte til tykkere olie ved tikkende motor? Har jeg læst mange steder bliver anbefalet.. Faldte faktisk også over en tråd du djaabo havde foreslået :)

    Jeg vil dog prøve at kigge nærmere på de løftere hvis jeg oplever en forværring. Er som sagt virkelig sjældent jeg hører noget til det.

    Tak for svar.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Motoren skal helst køre med en 15w40, da det er en M102 motor.
    Men selv med en 10W40, burde den ikke tikker.

    Der er bare mange som påfylder eksempelvis 5W40-0W40-5W30 eller lign og det er alt alt for tyndt til den motor.
     
  6. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Ok, det bliver 15W40 til næste olie og filter skift. Øv jeg ikke vidste det for to uger siden da jeg skiftede olie :)
    Jeg vil også kigge nærmere på løfterne næste gang lejligheden byder sig. Tak for svar
     
  7. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det giver jo ingen mening, vil du så køre 10-15000 km med tikkede ventiler og risikoen
    for at ødelægge noget. For nu bare skifte det olie til 15w40, så kan du altid se på løfterne
    senere. Jeg havde nøjagtig samme problem så jeg påfylde en 15w40, ved godt at jeg
    stadig har "dårlig ventil løfter" men den tikker ikke mere. :whistle:
     
  8. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Jeg er lige blevet fortalt af djaabo at den ikke må tikke - heller ikke på en 10W40 :) Det forstår jeg som om at det nok ikke vil hjælpe med at skifte til en 15W40 - men derimod kun hjælpe at skifte løfterne. Dog mest optimalt at kører på en 15W40 generalt og fremadrettet. Planen er at springe på løfterne. Som sagt er det ekstremt sjældent jeg hører noget.. Så jeg synes alligevel det giver lidt mening Puch Maxi :)) Men hvis du siger det direkte har hjulpet på dit tikkeri, så er det da fristende at lege dåse/flaske mekaniker indtil de bliver skiftet ligesom dig :).. Hvor længe har du kørt med det og de slidte løftere?
     
  9. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    At lege dåse/flaske mekaniker, ved jeg ikke hvad betyder ????????????
    Jeg skifte olie på min, fordi det var ved at være tid og fordi den var begyndt at
    tikke lidt, påfylde en 10w40 det blev kun værre, fik at vide af djaabo herinde at jeg skulle
    køre med en 15w40 det gjorde jeg så og den holde op med at tikke.
     
  10. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Det er også helt i orden :) Det er bare ikke hvad han lige har skrevet^- kan selvfølgelig være jeg har misforstået det. Jeg vil springe på på en 15W40 i morgen og følge dit råd.. Og selvfølgelig løfterne inden længe. Tak for dit svar
     
  11. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Hvilken olie ville i smide på? Det er jo en gåde :) Jeg vælger at følge Djaabo som til dagligt arbejder med fingerne i "sovsen" :) altså en 15W40 til min M102 motor. De fleste jeg har kunne finde er Mineralske, skal jeg gå efter dem eller semi eller fuld syntetiske (bilen kører hele året rundt) Ifølge instruktionsbogen er den godkendte motorolie blad nr. 226.5, 227.5 - er de stadig til at drive op eller er de blot erstattet af MB 228.1, 229.1 som findes i dag?

    Jeg har søgt lidt på forummet og der bliver kun snakket 05w40, 10w40 og 15w40 ikke noget information om blad nr eller at vælge mineralske eller syntetiske..
     

    Attached Files:

  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Vælg syntetisk og så een af de anerkendte mærker!
     
  13. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Det var også det jeg hældte mest til og har kørt med indtil nu på min 10w40. Det skulle være bedre for motoren i de kolde måneder. Ifølge instruktionsbogen er den godkendte motorolie blad nr. 226.5, 227.5 - er de stadig til at drive op eller er de blot erstattet af MB 228.1, 229.1 som stadig opfylder kravene som findes i butikkerne idag?

    Anerkendt mærke bliver det helt sikkert igen..
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fordelen ved at vælge et anerkendt firma/mærke er, at du ved opslag i et af deres smøreskemaer, får oplyst et produkt med viskositet m.m., der helt og holdent passer til den motortype, du søger på. Disse mærker tør ikke andet, da deres levebrød afhænger af den kvalitet de udbyder og det dertil hørende omdømme. Hvis de anbefaler en olie til din Mercedes, så er den god nok. At gå efter et bestemt blad, er da sikkert en god ide, men umiddelbart tager denne strategi ikke højde for 25 års udvikling indenfor en industri, der ligger inde med en kæmpe kapital samtidig med, at den kæmper med næb og klør for, at holde sig over vande mht. konkurrence. Og hvad angår syntetisk vs. mineral, så er der langt flere fordele ved den syntetiske, end blot højere smøreevne ved lave temperaturer. Dér, hvor man måske skal være lidt opmærksom, er muligheden for læk fra gamle pakninger, når motoren pludselig får påfyldt en syntetisk olie uden mineraler. Men jeg ville til enhver tid prioritere de mekaniske dele i motoren frem for gamle asbest/pap/gummi/ebonit-pakninger!
     
  15. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Du kan evt prøve at søge på det link/emne der hedder:
    olieskift på 2 MB er.
    Der bliver der diskuteret olie typer til den helt store guldmedalje :-D
    Men husk på uanset hvilken olie type/navn du vælger er det jo ikke sikkert at
    det hjælper på dit problem.
     
  16. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Djarnis:
    Jeg vil prøve at kigge nærmere ind i det. Tænker Castrol eller Mobil 1 dem har jeg i hvert fald aldrig oplevet eller hørt noget dårligt om. Også en syntetisk 15w40.. Kunne også godt bruge lidt større viden indenfor netop det punkt. Det er trods alt en meget vigtig ting på ældre såvel nye motorer.

    Puch:
    Tror ikke det vil afhjælpe problemet med de slidte løftere- måske mindske lyden? Hvis det gør er det jo bare fint. Men løfterne skal jo skiftes alligevel.. Men nu er jeg er blevet foreslået at kører med 15W40 på min M102 motor også er det det jeg vil gøre.
     

Del denne side