Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Sikringer

Emne i 'El-system' startet af Lasse, 8 December 2007.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Da jeg nu har set flere fejl pga. dårlige forbindelser mellem sikring og sikringsholdere, så kan jeg kun anbefale alle Jer W124-folk at skifte Jeres sikring.

    En af mine sikringer var helt "brændt" eller fuld af grater i toppen, hvilket gav dårlig forbindelse :wink:

    Bare lige et lille tip fra toppen af Danmark :)
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, havde de dog bare fundet vejen til de i dag "normalt" brugte sikringer længe før, ligesom alle andre gjorde på daværende tidspunkt.

    Japaner biler
    Franske biler
    osv.

    Det er simpelt hen for fætter BR agtigt med de dårlige sikringer og kvalittet af disse og deres fastgørings måde.

    Det kan faktisk være ligeledes en god ide at skrue hele sikrings holder toppen af, og tjekke ledninger og forbindelser neden under.
    I vil blive forundret over hvordan det ser ud. :D
    Her vil i finde mange brændte og "mørke" ledninger samt massere af ir.
    Det er dog ikke alle der lidder under dette, men har man haft en bil hvor sikringerne har været brændt og med en del korrotion, så er der næsten 100% garanti for bonus neden under også.

    Godt tip Lasse, specielt i denne tid hvor El er mest udsat.

    Håber det var ok, at tilføje lidt ekstra fra centrum af den eftertragtede ø :D
     
  3. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Når i nu alligevel kigger i og under sikringsholderen, så er det frem med smergellærred, puds samtlige forbindelser, er der det mindste ir på en sikring... så skift den ! herefter "bades" det hele i w-40 inden låget til sikringsboxen lukkes.

    Hilsen CABRIO
     

    Attached Files:

  4. ThomasFod

    ThomasFod Member

    Joined:
    18 August 2007
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Københavnsområdet, mob. 2616 2756
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E350
    Km:
    190000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    280S
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Hej,

    Har netop haft et problem med en sikring. Det var sikringen til varmeblæseren der havde dårlig forbindelse. Det betød så at sikringen blev så varm at den smeltede 3-5 mm. ned gennem plastikken!
    Jeg har kigget på det - og det ser ud til at jeg enten skal finde en ledig sikringsholder, eller skifte hele sikringskassen. Er der nogen af jer der har prøvet det?

    Vh Thomas
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg har oplevet nøjagtig det samme på mine forældres forhenværende W124. Jeg lavede en by-pass; altså at jeg kørt sikring for sig selv, udenom den originale sikringsholder.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg er i gang med at arve de rustne rester af en w124 300D årg. 1987 som har kørt ca. 430.000 km.
    Den gamle blå dame kører sådan set udmærket - men der er ét altoverskyggende problem (udover rusten og det udtrådte førersæde):
    Sikring nr. 9 springer med det samme (læs: i samme øjeblik den bliver udskiftet) så "noget" må være kortsluttet et sted.
    Så vidt jeg har kunne læse mig til på løsbladene i den halvvåde instruktionsbog, så trækker sikr-9 bl.a. havariblink, radio og forreste kabinelys, hvilket passer meget godt med, at disse ting ikke virker...
    Er der nogen her der har et godt råd om, hvorhenne jeg skal begynde at lede efter fejlen uden at skille mere ad end allerhøjest nødvendigt?

    Hilsen Carsten ;)
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Prøv at koble alle de forbrugere fra, som går til sikring 9. Springer den stadig, er der en ledning der er kortsluttet et sted. Hvis, ikke så monterer du forbrugerne, én ad gangen, indtil sikringen springer. Og den forbuger må så nødvendigvis være årsagen til fejlen.
     
  8. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har lavet en prøve lampe , det vil sige en forlygtepære 55/60w,
    kortsluttet kort og lang lys så den kommer op på de 115 watt
    det kan som regel trække det meste forbrug.

    Hvis der er en kortslutning vil den bare lyse helt op.

    Derefter kan man bare gå igang med at afkoble/afmonter
    det forbrug der er på den sikrings gruppe indtil lysstyrken falder.

    Er god til periodiske fejl, feks kortsluttet ledning
    man rykker i ledninger til der sker en ændring.

    held og lykke :)
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tænkte jeg lige ville tilføje endnu en ret væsentlig ting omkring valg af sikringer 8)

    Da Mercedes byggede vores kære biler, der brugte man sikrings holdere hvor klemmerne som holder sikringen var lavet af kobber, men desværre er mange af de sikrings typer der findes i dag lavet af enten aluminium eller zink.

    Og problemet med dette er at 2 forskællige metaller specielt kobber og aluminium ikke kan sammen, der opstår en kemisk reaktion mellem de 2 metaller som skaber korrosion og dermed dårlig forbindelse.
    Nogle af de gamle Mercedeser mener jeg kørte med zink eller aluminium klemmer hvor det jo er fint nok, men ikke på w124eren, her skal man holde sig til kobber sikringer, altså dem der har et lidt gyldent metal farve.

    Så undgår man problemet med den kemiske reaktion som enhver der kender til kemik og metallers reaktion imellem ved vil give dette problem :yes:

    Og det er faktisk i denne forklaring vi skal finde alle vores irriterende problemer med sikringer som pludselig ikke har forbindelse mere og så skal man lige dreje sikringern lidt rundt for at slide irret af, det er jo meget udbredt at trods klemmen faktisk klemmer godt om sikringerne så kan de med få ugers mellem rum midste forbindelsen og dårlige forbindelser kan også resultere i brændte klemmer fordi den dårlige modsatnd virker som en modstand og en modstand som trækker meget strøm den bliver varm :p og så smelter plastikken omkring klemmerne :cry:

    Det er i øvrigt også meget omtalt på nogle af de tyske Mercedes forums og var selvfølgelig derfor jeg syntes jeg lige ville bringe denne meget brugbare info videre så man ikke "forgæves" skifter sine sikringer ud og igen vil opleve problemer :gr8:
     
  10. carsten124

    carsten124 New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    204
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mb124 250 TD
    Km:
    540000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Har også haft nedsmeltningsproblemer. Har lavet en by-pass til en spadesikring som er af lang bedre kvalitet end de runde. det virker!!!
     
  11. Voss

    Voss New Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    89
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    350
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    w201 190 2,0
    Bil nr. 2 Km:
    420
    Bil nr. 2 Årgang:
    1984
    Skov>> Jeg har lidt samme problem dog uden at poppe sikringer.. min aflader med 0.42 A har tjekket radioen indtil videre.. Det kan også være dine el ruder og elektrisk justering af sæde eller komfort kobling ( ved jeg ikke helt hvad er )
     
  12. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Mick (Brabus) jeg mener vi snakkede om at man kan få en uoriginal Sikringsholder/kasse til de nye sikringer. En dag vi var i Roskilde

    Har du fået set mere på det. Jeg har de samme problemer med sikringerne de irer og har dårlig forbindelse :twisted:

    Hilsen Søren :tc:
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej jeg har ikek kunne finde den :(

    Men det ser ud til at man rundt omkring på mange af de andre W124 forum omtaler blæser motorens sikring til at være den der altid er problemmet med nedsmeltning.

    men dette forkommer kun når der opstår korrsion og der dannes dårligere eldningsevne som giver et resultat der heder varme med nedsmeltning til fælge pga. den strøm der trækkes herfra.

    Så hvis bare man får renset sine sikrings klemmer af og får monteret de rigtige sikringer der ikke er i alu men i kobber, så arbejder metallerne sammen og så sker korrosion ikke igen, man kan med fordel stramme klemmerne lidt ved at klemme dem sammen inden man montere sikringerne så de har bedre fat og dermed kontakt, mange er blevet løse med tiden elelr fordi Hr. Pølsefinger har haft vredet sikringerne ud så klemmerne er blevet udvidet :lol:

    Men nej den uorg. sikringsboks til de "alm" sikringer har jeg ikke kunne finde.
     
  14. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    507
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hvor køber man så de "rigtige" :wink: sikringer :?:

    Med venlig hilsen...

    Claus...
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    God pointe Brabus !

    Det er det der med et fint ord, hedder galvanisk tæring.

    Hvis to uforenlige metaller sættes sammen, "offrer" det mindst ædle sig.
    Et eksempel hvor man faktisk udnytter denne egenskab, er ved galvanisering.
    Her påfører man jo som bekendt jern et lag zink - hvilket jo beskytter jernet, ved at ofre zinken.
    Der er massere af eksempler på metaller der ikke bør blandes.

    Faktisk trækkes der en lille strøm mellem to uforenlige metaller.
    Tror nu ikke at det ligefrem giver anledning til elektriske problemer ;)
    Det er naturligvis i det heeelt små.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Claus,

    Du kan sikkert få dem mange steder, men jeg skal ikke kunne sige hvor, jeg fandt mine i en skuffe med bortkomne ting på min arbejdsplads :lol:
    Men steder som alm. bilist butikker osv. eks. Harald nyborg, T-Hansen, Bil Experten, Merkonomen og FTZ, balnd mange andre og sikkert også Gørløse vil jeg tro. 8)
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg mener faktisk at have læst et sted at det er kobber/messing som sikrings boksens klemmer er lavet af, men om det er messing eller kobber ved jeg ikke.

    Men sikringer med samme farve altså den bronze/guld farvede type er ok, så længe man ikke bruger de alu/sølv farvede cute

    Her er et par billeder af de forskællige sikrings typer
     

    Attached Files:

  18. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    507
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hej BRABUS.

    Tak for info :) Jeg går straks igang med at finde dem og får skiftet alle sammen.

    Fedt forum det her 8)

    Med venlig hilsen...

    Claus...
     
  19. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    507
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hej alle...

    Så er sikringerne fundet :-D

    Efter at have været land og rige rundt, bl.a i T-Hansen, Biltema, Carsound, rigtig mange biltilbehør's bikser samt Q8 i Slangerup,
    fandt jeg dem på ebay.

    http://viewitem.eim.ebay.dk/MERCEDES_fu ... 78967/item

    Jeg kunne ikke finde ud af at bestille mere end en pakke :oops: men jeg lover at vende tilbage når jeg har modtaget dem og de er monteret farvel

    Med venlig hilsen...

    Claus...
     
  20. thulle

    thulle New Member

    Joined:
    21 Juli 2010
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Langeland / Lohals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Hiace
    Bil nr. 2 Km:
    355000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej.

    jeg har da købt mine sikringer hos Gørløse auto 8A-16A-25A alle i kobber udgave 3,00 kr. pr stk. inden rabat, det kan vist ikke gøres billigere hos Ebay.

    Hilsen - Karsten
     

Del denne side