Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Sænkede Mercedes og 17" alu?

Emne i 'Dæk & Fælge' startet af Stofberg, 25 Januar 2013.

  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej og længe siden!

    sad og kiggede lidt på mine sommerhjul og undre mig over om de nogensinde kommer på uden justering i camber vinklen...

    Sommer: 205/40/17 (For)
    225/45/17 (Bag)

    Vinter : 185/65/17 (For+Bag)

    det skal siges at min W201'er er sænket med små 90mm og derfor er den ganske langt nede selv med vinterhjul men så hvidt jeg husker kan en lidt stærer fælg / hjul godt bruge mere plads når man drejer idet forhjulene camber en lille smule ved skarpe drejninger..

    Nogen der har erfaringer med det? - tænkte lidt "intel" kunne være rart inden jeg prøver dem og / eller stiller Camber efter behov

    Mvh Stofberg
     
  2. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Nu ved jeg ikke noget om hvad der kan sidde på en 201'er, men 185/65-17 det ved jeg da er MEGET forkert, findes den størrelse overhovedet?!?

    Jeg satser lidt på en tastefejl? :D

    Brian
     
  3. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hov forhelvede! :lol: det er 15" og ikke 17" på vinter haha :D godt nok noget af nogle Monster hjul ellers men

    185/65/15 :D
     
  4. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Og så for at gøre det fuldendt:

    Er det ikke:

    205-45-17 for

    Og

    225-40-17 bag.

    Ellers bliver rulle diameteren da noget ude af kurs.

    Men hvis der er 90 mm laver end normalt er jeg "næsten" sikker på at der går noget på et eller andet sted.
     
  5. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Oplysningerne er skam rigtige nok dog har jeg allerede smidt dem på uden kvaler! :).. meen bagdækkene skal skiftes alligevel da de har "rejst" sig over vinteren... så smider nok nogle 205 på.. det skal siges bagdækkende er omkring 3% større end originalt og fordækkene er 4% mindre end originalt hvilket er lovligt udfra de 5% max.

    Dog skal jeg gerne indrømme min bil er MEGET lav ^^ men det er lækkert

    Low 'n' Slow ;)
     
  6. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    De 5% er ud fra at alle 4 dæk har samme dim. i forhold til org. dim.

    Hvis der er forskel i dæk str. fra for til bag er det kun 3%.
     
  7. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Nu er det nogle år siden at jeg har arbejdet med biler der blev leveret med forskellige dækstørrelser for og bag, men hvis jeg husker rigtigt, så vil den kombination du nævner her skulle være specificeret på bilens typegodkendelse for at være lovlig. Alternativt skal det kunne dokumenteres at det er efter fabrikantens foreskrifter.

    Disse krav træder vist nok i kraft bare ved forskellige størrelser, selvom rullediameteren beholdes. Men det er så mange år siden at jeg ikke vil sværge på ovenstående... :D

    Derudover så må det da fucke ABS'en med så stor forskel :?:

    Brian
     
  8. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Taget herfra: http://daekbutikken.dk/FAQ#faq_31

    Skal jeg have 4 ens dæk på?

    Nej. Man må gerne anvende forskellige dæk. Dog skal dækkene parvis være ens. Dvs. at man gerne må køre med 205/55R16 fra Michelin på foran på bilen og 205/55R16 fra Goodyear bagpå. Blot skal størrelsen være den samme. - med mindre bilproducentens foreskrifter tillader forskellig størrelse for - og bagtil.

    Det er ikke den mest troværdige kilde, da man gerne må have 4 dæk fra 4 forskellige fabrikanter monteret på bilen. Af sikkerhedshensun vil jeg ikke anbefale det, men det er lovligt...

    Brian
     
  9. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Fra færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer":

    8.02.003 Fælge
    På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de bolte, der sammenholder
    de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
    halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til fælgpladen.
    Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages i overensstemmelse
    med køretøjsfabrikantens forskrifter.
    (1)Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension,
    såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
    Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
    1. Ændringer, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
    Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
    som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
    1.1 Generelt gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
    belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
    for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige justeringer/
    kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
    - Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
    i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
    større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
    og 2% større bagdæk).

    - For tunge køretøjer (lastbiler, busser, store påhængskøretøjer) kan
    typegodkendelsen indeholde særlige bemærkninger om specielle krav
    til dækstørrelse, og disse krav skal opfyldes. Der kan også være angivet
    tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for »Maks.
    afvigelse til fordæk« er anført en tankestreg »-«, betyder det, at alle
    Januar 2013
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 13
    kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleomkreds
    fordæk og bagdæk« kan godkendes.
    1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
    opfylde pkt. 1.2.
    1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.
    1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
    af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).

    1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.
    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
    med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.
    2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
    2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
    der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
    hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
    Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
    2.2 Ved synet skal foreligge:
    - Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
    dennes repræsentant.
    eller
    - Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
    praksis TÜV-godkendelse). Montering af fælge, der forøger sporvidden
    med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende TÜV-godkendelse,
    kan endvidere godkendes.
    Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet foreligge:
    - Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
    overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk
    overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
    køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
    og 1% mindre bagdæk).

    2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal være
    således, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og afskærmning
    er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
    fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
    justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
     
  10. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Loven på dette punkt er meget simpel:
    Du skal have 4 dæk på af samme type.

    Dvs: 4 sommerdæk eller 4 vinterdæk.
    Helsårs er i samme bås som vinterdæk.

    Dette gælder for køretøjer under 3000 kg. totalvægt.

    Taget fra:

    http://www.trafikstyrelsen.dk/~/med...ejledning_om_syn_af_koeretoejer_gældende.ashx
     
  11. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det giver altså en forskel på 7% og hvis bilen har ABS så er max. 2% lovligt ifølge ovenstående. Selv uden ABS på bilen er du 2% over grænsen... :p

    Sååå, det virker som en god ide at sætte 205'ere bagpå, så risikerer du da ikke at blive kaldt til syn hvis en lille pansebasse skulle kigge på dine dæk... :gr8:

    Brian

    P.S. Hvis bilen er sænket 90mm så håber jeg virkelig at du har en TÜV godkendelse, ellers bliver det også et problem til syn:

    2. Ændringer, der kræver syn
    2.1 Fjedermontering, der sænker mere end 40 mm i ubelæsset stand (eller evt.
    ved uoriginal justeringsmulighed giver mulighed for større sænkning end 40
    mm) eller giver øget højde i ubelæsset stand (fx supplerende bagfjedre eller
    afstandsklodser), anses som en konstruktive ændring, der skal registreres
    efter forudgående godkendelse hos synsvirksomheden, hvor det vil blive
    angivet, at der er »konstruktive ændringer« på bilen.
    Dette vil komme til at
    fremgå af bilens registreringsattest. Der må ikke være forbehold for bilens
    originalt garanterede totalvægt og akseltryk. Hvis der er betingelser til fx
    bilens mindste akseltryk i tom tilstand, skal dette være overholdt. Fjedrene
    skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene.
    Alle tekniske bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer skal fortsat være
    opfyldt (fx min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning).
    2.2 Ved synet skal foreligge enten
    - accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten udgivet – teknisk materiale.
    eller
    - prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium, hvoraf det
    fremgår, at køresikkerheden ikke er forringet. Fremlægges en TÜV-godkendelse
    er det tilstrækkeligt, hvis det fremgår, at betingelserne i Merkblatt
    751 er opfyldt.
     
  12. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu skal vi jo ikke gøre denne verden til værre end den er :D
     
  13. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Forresten

    STD dæk størrelse er:

    185/65/15

    Dvs

    205/40/17 = 4,1% under STD
    225/45/17 = 2.1% over STD

    så idet der om en lille måneds tid kommer 205 dæk på bagi går det jo nok :) det tager vi ikke så tungt :D padebasserne vil hellere have folk der har spacere på det vogne haha :p

    Men jeg vil så sige.. at hverken Mester eller jeg selv har haft problemer med at syne biler der havde lidt "funky" dækstørrelser på.. i bund og grund gider synsmanden / padderne kun gå efter det hvis vi snakker over 5% da det ellers er "bagateller" og for meget papirarbejde såvidt jeg har hørt :) det er straksværer med dem som ikke tager højde for lave biler og så smadre med fuld blæs ned på bremse testerne :/ (der sker lidt trusler overfor sådanne typer af folk med dyre biler :lol: :..| )
     
  14. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Nææ, det er skam heller ikke for at føre verden værre end den er... :? Men det kan jo være rart nok at vide hvis man bryder nogle regler, om ikke andet så ved man at der kan være en, teoretisk, konsekvens. Så kan man jo selv vurdere om det er det værd... :D Så ovenstående er blot ment som information og ikke "FY, FY, det må du ikke..."

    Men ind i mellem så render man jo ind i en der kender reglerne og "klasker" en på det... :D

    Og det at en bil er nysynet er ingen garanti for den er lovlig. I teorien, så kan du køre bilen til syn og få den godkendt som den er, det er sikkert ikke så svært... Men du kan også blive standset 50 meter fra synshallen og blive bustet bl.a. for konstruktive ændringer, for det bliver ikke lovligt bare fordi at den er godkendt til syn... :shock:

    Jeg ved godt at det er at sætte tingene lidt på spidsen, men det er sq' da et fantastisk system; synsvirksomheden godkender din bil og 30 sekunder efter du blive kaldt til syn igen!?! Det er da vist kun i Danmark.

    Jeg har også flere gange stået til syn hvor de ville kassere bilen, fordi at synsmanden ikke mente at den var lovlig. Det er fanme tungt, men jeg har nu altid fået bilerne godkendt, simpelhen fordi at jeg havde sat mig ind i reglerne, hvilket det kan knibe med for mange synsfolk. (Har en teori om at synsfolk ofte er mekanikere der er for dårlige til deres fag til at kunne holde på et job og så er blevet ansat i en synshal... :mrgreen: )

    Brian
     
  15. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Synsfolk er Folk som ikke kunne blive hverken politi eller Mekanikkere :D haha så de vælger den "gyldne" mellemvej haha :D

    men bare lige for god ordens skyld så bliver mit bagdæk tævet på fuld skrue! ;) det har nemlig "rejst" sig over vinteren og støjer samt ryster i bilen :( så det skal bare skiftes når fruen og jeg synes vi er rige nok.. det typisk.. bilen har altid brug for fuldt service når man ikke har sat det i kalenderen :D (kalender servicet var først næste måned) da jeg har liften for mig selv der.. det jo bare typisk! :D
     

Del denne side