Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

så røg toppakningen - måske

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Heslop, 22 April 2013.

  1. Heslop

    Heslop New Member

    Joined:
    3 Oktober 2012
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 DT sportline
    Km:
    380
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Pegeout 1007
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej

    Har lige haft en hår rejsende oplevelse - massiv røg fra udstødningen, og stærk lugt af olie. mekaniker mener det er toppakningen - eller evt flækket topstykke. pris niveau - 6-10.000 afhængig af om der skal byttes et topstykke

    Bilen trækker fint nok, og temp m.v er ok - men jeg har aldrig set så meget røg i mit liv.

    bilen er en 300 dt fra 94.

    Lyder diagnosen og prisen rimelig, og er der nogen der har forslag her på fallerebet inden rep...


    Er pænt glad for bilen så den skal køre videre og fejler ikke ellers noget.

    Mvh Heslop
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvad er det præcis for en motor du har i ? som jeg læser det er det en 300 Turbodiesel med 12 ventiler, er det rigtigt ?
     
  3. Heslop

    Heslop New Member

    Joined:
    3 Oktober 2012
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 DT sportline
    Km:
    380
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Pegeout 1007
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er en 300 turbodiesel, om det er 12 ventiler ved jeg ikke - skulle ha 147 hk - give det mening?
     
  4. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvad farve er røgen?
    Og hvad med olie/vand forbrug?

    Har selv haft lidt turbo problemer.
    Der brugte den 1,5-2 liter på 30 km.
    Olien rendte lige igennem turboen og ud gennem udstødningen.
     
  5. Heslop

    Heslop New Member

    Joined:
    3 Oktober 2012
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 DT sportline
    Km:
    380
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Pegeout 1007
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Røgen er nærmest grå og lugter af diesel/olie agtigt. Den har ikke brugt nævneværdigt olie - ca 1.5 l på 20.000 km. Vand bruger den en del af, ca 1 liter pr 1000 km. Vandet tror jeg drypper fra køler, da der ofte ligger en lille sø under køleren om morgenen, så der har jeg fyldt på og prøvet at komme nærmere på hvor præcist det kommer fra
     
  6. Heslop

    Heslop New Member

    Joined:
    3 Oktober 2012
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 DT sportline
    Km:
    380
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Pegeout 1007
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der er ikke mangel på trækkraft
     
  7. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Syntes heller ikke umiddelbart jeg manglede trækkraft.
    Tænker bare lidt, hvis du nu har samme problem som mig.
    Om det kan være i mindre grad.
    Hmm. Bum bum.

    Men igen, det kan selvfølgelig sagtens være noget andet.
    Det var bare et skud i tågen...

    Olie/vand ser normalt ud?
    Altså om det skulle være blandet.
     
  8. Heslop

    Heslop New Member

    Joined:
    3 Oktober 2012
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 DT sportline
    Km:
    380
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Pegeout 1007
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Idag er det jo så gået helt galt, og har ikke set på olie og vand i dag, men det har set fint ud tidligere. Men du hælder til turbo problem?
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kunne godt lyde som en deffekt turbo.. Når toppakningen går, så plejer den at bruge vand.
    Den laver overtryk i kølersystemet og skyder vandet ud af expansionsbeholderen.

    Det er bare at lave en Co2 test af kølerbeholderen, så finder man ud af om pakningen er gået.
     
  10. Heslop

    Heslop New Member

    Joined:
    3 Oktober 2012
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 DT sportline
    Km:
    380
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Pegeout 1007
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hmm - hvad står sådan en turbo reparation i - sådan i runde tal? og selvom det er turbo udelukker det vel ikke en toppakning og så er det vel av av??

    Jeg vil kontakte mekken her til morgen og høre om han har testet kølevandet.
     
  11. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det kan være svært at dignosticere om det er turbo eller toppakning, havde samme oplevelse med samme bil/motor,
    Jeg var sikker på at det var turbo da den var slidt, men det viste sig at være topppakning som var utæt på første cylinder, røgen var også massiv, og kunne mørklægge en boligblok :)
     
  12. Heslop

    Heslop New Member

    Joined:
    3 Oktober 2012
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 DT sportline
    Km:
    380
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Pegeout 1007
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hmm - jamen de må jo åbne og kigge på sagerne, og så må vi håbe vi ikke taler ombytning

    Tak for god info generelt - der kommer en melding om omfang - hvis nogen er nysgerrige - det ville jeg være :)
     
  13. Heslop

    Heslop New Member

    Joined:
    3 Oktober 2012
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 DT sportline
    Km:
    380
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Pegeout 1007
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det var toppakningen. Revnet ind til oliekanalen, dertil nye ventilløftere, så nu spinder den sil en mis :)
     

Del denne side