Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ryster i tomgang

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Supermand, 18 Maj 2011.

  1. Supermand

    Supermand New Member

    Joined:
    20 April 2011
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Folkens

    Min bil ryster meget i tomgang.... har skifte motorophæng og gearophæng... det hjæp lidt..... Men nu har jeg kik på motorstabilisator (mener at den kales det... se ud som en lille støddæmper, foran på motoren) Har prøvet at tag den af... den var hård at trykke ind, men meget let at tag ud.... kan de passe?.... eller skal jeg finde fejlen et helt andet sted????????


    Mvh
    Supermand bluestar
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Altså hvis din bil har dårlig gangkultur i tomgang,jeg formoder det er en 250d?
    Hvis det var motor og gearophæng den var gal med,ville du have rystelser når du starter motor og når du slukker den,det havde jeg,derfor skiftede jeg mine.
    Dan kan være noget elektrisk relateret(føler),eller dårlig tilgang af luft/diesel..
    Dæmperen du snakker om foran,har til opgave at stå for kileremmens spænding og har næppe noget med det at gøre...
    Du giver heller ikke noget info om hvor mange omdr den står på i tomgang..
     
  3. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hej Supermand,

    Som Alex skriver så er der brug for lidt mere info.

    Jeg antager ligeledes at det er en 250D men er det en 2- eller en 4 ventilet motor?

    Hvilke omdrejninger er rystelser ved? hvis du langsomt giver gas ved hvilken omdrejninger forsvinder rystelserne igen?

    Hvor langt har motoren kørt? hvornår er der sidst stillet indsprøjtniingspumpe på den samt skiftet indsprøjtningsdyser?

    Ryger den i tomgang? farve? lugt? ved koldstart? hvor nem er den at starte?

    Det var et par af de basale ting.
     
  4. Supermand

    Supermand New Member

    Joined:
    20 April 2011
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Casper og Alex

    Tak for svar….

    Det er en 250 d fra 93 som har kørt 452000 km... har lige skifte toppakning og alle filter er også skifte…. Dyserne er skifte for ca. 15000 km siden… har ikke fået indstillet pumpen… Men det vil jeg naturligvis få gjort.

    Den er nem og starte og oser ikke….
    Den ryster ved mellem 700 til ca. 1500 omdrejninger og herefter ophøre rystelserne..
    Den går med ca. 700 omdrejninger i tomgang…


    De elektroniske (føler) du taler om Alex, hvor sider de henne? Og hvordan kan man tjekke omdet er den, der er skyld i rystelserne?

    Mvh
    Supermand
     
  5. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    få tjekket dit brændstoftryk til hovedpumpen. har selv haft problemer med rystelser i tomgang og dårlig træk kræft. mit tryk var alt for lavt. fik sat en pumpe på nede ved tanken. nu går den lige så fint i tomgang og meget stille. træker meget bedre og flere km/l :-D
     
  6. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Er det en 2 eller en 4 ventilet motor?

    Du skriver dyserne er skiftet for 15.000km siden, lige for at lægge alt tvivl heri graven, var det nye/renoverede dyser? hvad er indsprøjtningstrykket på dem? hvem har monteret dem? er flammeskiverne blevet skiftet i samme ombæring? og dyserne monteret i topstykket med en momentnøgle sat på det korrekte antal Nm?

    Hvor lang tid/km har du har problemet i tomgang?
     
  7. Supermand

    Supermand New Member

    Joined:
    20 April 2011
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa


    Casper... om det er en 2 eller en 4 ventilet motor?... er jeg ikke helt sikker på (Er tømmer :-D ).... men kan da fortælle at dyser var helt nye... fik dem skifte på et Mercedes værksted og flameskiverne blev også skifte.... går udfra at de sat rigtigt i :-o

    Problemet med tomgangen har vel være der i snart et halv år.... men er kommet ligeså langsom....

    mvh

    Thomas
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Supermand

    Hvis du lige slynger de første 6 tal fra stelnummeret op her,- så ved vi præcis hvilken motor vi taler om.

    Jeg har gransket min tvivlsomme hukommelse lidt i forhold til svarerne i tråden samt mine egne erfaringer igennem tiden.

    Jeg tænker om det kan være ELR relæet der er færdigt, ...... - jeg havde selv engang en tid hvor den gik meget uregelmæssigt i tomgang, - tænkte at lortet var kaput. Men det viste sig at ELR relæet var tjenligt til udskiftning. Nyt relæ og den kørte perfekt igen.

    Hvad siger i andre?
     
  9. Supermand

    Supermand New Member

    Joined:
    20 April 2011
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for alle de svar.... for fanden hvor det bare et super forum :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

    Bjarne de første 6 tal er; 124125

    Thomas bluestar
     
  10. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    OM 602
    5 cyl
    2,5 L
    10 Ventiler
     
  11. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Prøv lige at tjekke om stikket til elr sidder ordenligt, hvis den går med 700 omdr i tomgang så lyder det meget som om at elr ikke fungerer. har selv prøvet at pille stikket af, bilen faldt i tomgang og rystede som du også beskriver.

    stikket sidder bagerst på pumpen, det er en aflangt fladt stik med 2 ben.
    pumpen er den del på motoren hvor rørerne til dyserne kommer fra.

    hvis du er i tvivl, så giv et ring til mig på 21945665

    er meget bedre til at forklare det over telefon. :)
     
  12. Supermand

    Supermand New Member

    Joined:
    20 April 2011
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa

    Tak for svarene!

    Har prøvet at fjerne ELR relæet og kunne ikke mærke nogle forskel.... måske går den lidt bedre i tomgang med relæret, men er ikke sikker :?: .... Så det må vel være det relær der skal skiftes? mon ikke???


    Mvh
    Thomas
    bluestar
     
  13. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Det er et godt bud, 8) min havde tildens til at dykke for langt ned i omd ved spederslip, hvorved der fremkom rystelser, et andet elr relæ på og de nykker var fortid. :yipi:
     

Del denne side