Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Rustfri udstødnings projekt! Næsten færdig

Emne i 'Restaureringsprojekter & Styling' startet af blacksugar, 8 Januar 2012.

  1. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu vor i Kjøbenhavnere garanteret sidder og kører kage med hos Mick, så er vi jo nogle der går og skruer lidt i vores w124'er herovre i det mørke ;)

    Men en lille update af hvad der er sket det sidste stykke tid:

    det startede jo i sommers hvor gearkassen blevet hevet ned, og sendt afsted til renovering.

    I mellemtiden gik jeg og legede lidt med TIG-svejsning og sammensmeltning af rustfri emner.

    Det endte jo så med jeg begyndte at kreere en rustfri udstødning.

    Hvad syntes i?
    er det helt henne i vejret?

    Så mangler jeg jo bare lige det sidste, så er jeg færdig. :D
     

    Attached Files:

  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Elsker sådan projecter og de afgangsrør fra AMG er kanon flotte. Jeg må så være ærlig at sige, efter min mening så passer de ikke på en W124..

    Men det er jo smag og behag :)
     
  3. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg ville jo rigtig gerne montere dem oppe i kofangeren, men det er der kun plads til i venstre side, det ville give et bedre finish. Så måske skulle jeg bare igang med at kreere en underlæbe? :)

    Men jeg vil give dig ret Jacob, rent designsmæssigt, så passer de ikke til bilen. Men jeg leder stadig efter 2 stk. dobbelt afgange, gerne med AMG graveret i toppen aller bagerst på udgangene.
    Det ville være nummer et.
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja der er ikke meget plads bag kofangeren. Jeg ved at Issenman laver noget dobbelt afgangsrør til w124, men det koster også der efter!! Det er dog også af høeste kvalitet.

    Jeg er mest til at lave det selv, men det er også fordi at man har muligheden for det.
    Jeg skal selv igang med et nyt udstødnings system på min R129er

    Det involvere en banan manifold, et ordentligt cross over, magnaflow katalysatore dimosoneret til 2 x 1100hk også fjerner jeg mellempotten. :mrgreen:

    Det hele bliver i 2 stk 3" rustfri stål og alt bliver tig svejset.
    Jeg mangler bare en ting... Tiden!! jeg har prøvet at arbejde 25 timer i døgnet, men det er ikke lykkedes endnu :evil:

    Personligt at jeg til det originale look og på w124 er det 2 stk stor afgangsrør i venstre side :D bluestar
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fedt projekt.
    Og lækre afgangsrør.

    Jeg synes måske godt de kan gå an, men der er en væsentlig ting jeg vilel have gjort.

    Byttet rundt på afgangs rørene så linierne matcher det øvrige på bilens linier.

    Hvis du eks. ser på baglygtens skrå kant og bagklappen så går de alle nede fra op og ud til siden.
    Dine afgange gør det modsate.

    Selvom man tror det blot er en detalje så har det faktisk mere at sige end man tror at man følger de linier bilen i forvejene har.

    Jeg tror at med en underlæbe så blvier den for klodset at se på, da den skal være ret høj/lav for at dække de relativt store afgangsrør.
    Men måske man kunne skære ud i kogangeren, sådan at kun den øverste havldel af afgangen gik op i kofangeren og så lave en underlæbe/kæbe :D der så kunne halveres i højden og dermed ikke få bilen til at se så klodset ud på kofangeren. :|

    Men ellers fedt når nogle laver noget som er anderledes på den fede og kvalitetsmessige rigtige måde 8)
     
  6. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er altid sjovere at lave tingene selv, men ikke alle er så priviligeret som dig Jacob, værkstedet jeg har består af en 30 kvm carport med 2,5 m. Til taget. 15 kvm. Metalværksted og 12 kvm træværksted. Og på begge værksteder er der jo reoler og borde så gulvplads er der ikke ret meget af, men hva det er jo kun fantasien der sætter grænsen ;)

    Har du meget plads under bilen siden du har plads til 2 x 3" rør?
    Jeg har en frihøjde på 1,5 cm. Der hvor det første udstødningsbeslag/ophæng er, så det skal lige designes anderledes :D

    Men Jacob, hvad er et cross over?
     
  7. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Hvis det er muligt, så skal de også kun rykkes halvt op i kofangeren, så kan jeg evt. fastgøre rørhalerne på tværrammen/stiveren til jydekrogen :)

    Men nu hvor du siger det, så kan jeg godt se at liniemæssigt så er den helt skævt, så vil prøve at bytte om på dem.
    Men rørhalerne er vinklet til at sidde, som de gør på billederne. men okay, det er jo heller ikke lavet til min bil :D
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja så kan jeg godt se at pladsen er lidt kneben :? Men bare det at man har et sted hvor man kan stå i tørvejer, er en stor hjælp 8)

    Et Crossover er noget der bruges på stereoblok motore. Det er et kryds hvor de 2 udstødninger som kommer fra hver siden af motorblokken mødes og derefter går ud i 2 rør igen. Den er der for at tage de såkaldte (blob lyde) som motoren afgiver og så er det for at udligne tryk bølgerne og dermed skabe et sug i udstødningen.. Ja det er en støre videskab og lave udstødninger :shock:

    Men forklaret på en enkelt måde, så gælder det om at få tryk bølgerne så langt væk fra den cylender der tænder som den næste.

    Eksempel: En 4 benet motor har en tændings rækkefølge der heder 1, 3, 4, 2... Så skal det laves således at 1 og 4 går i samme rør og 2 og 3 går i samme rør (Også kaldet manifolden). De 2 rør der så er tilbage samles så til et rør længere nede på udstødningen (Også kaldet forrøret). På den måde ligger trykbølgerne tidsmæssigt og afstands mæssigt langt fra hinanden og har derfor så lidt inflydelse som muligt på hinandens cylendre. Det er derfor at en bananmanifold har så meget at sige, fordi at der er rørende længere fra cylenderen og ned til samlingeren, det ville sige at trykbølgen skal vandre længere for at havde inflydelse på en anden cylender + at en banan manifold har også pænere buk, som gør at udstødningen har et bedre flow. Så kan man give det isolering, som holder på varmen i manifold og forrør, det er med til at give et endnu bedre flow. Hvorfor.... det er en meget lang forklaring som jeg ikke orker at gå i krig med :-o

    Ps. hvis du ville fastgøre rørhalerne til jydekrog ophænget, så husk at det hele skal side i gummi ophæng. Ellers så ville vridne svække svejsninger og metallet med tiden :-|
     
  9. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    ja.. crossover bruges "normalt" KUN på de KORTE motorer.. (V8'ere).. hehe 8)

    mvh Michael. bluestar
     
  10. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    rules :love:
     
  11. Mickey

    Mickey Member

    Joined:
    6 August 2010
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Dragør
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 230E Coupe
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    BMW 525i 24v
    Bil nr. 2 Km:
    220000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Fedt projekt! den må da lyde godt nu :gr8:

    Lægger du ikke en video herind hvor man høre svinet? :mrgreen:
     
  12. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så blev man da også lidt klogere ;)
    Men på en del 4-cylindrede motorer har jeg set at fra manifolden, går der 2 rør som så bliver til 1 efter en meter ca. Hvad er det så godt for?

    Jeg har prøvet at lægge en video ud af udstødningen, men serveren laver time-out :S
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har lavet en turbo håndtegning over hvordan udstødningen ter sig.

    Har skrevet tændings rækkefølgen ude i siden.
    Så kan man se at afstanden hele tiden er størst til den næste cylender i tændings række følgen.
    I tilfælde her er det trykbølgen fra cylender 1 (makeret med rød) som giver modstand til den næste cylender der skal tænde (Cylender 3)
    På den måde giver den forig trykbølge så lidt som mulig modstand for den næste cylender der skal af med udstødningsgassen.

    Så detsto længere samlingeren er fra motoren, detsto kængere skal udstødnings gassen vandre for at havde indflydelse på den næste cylender. Men igen afstanden skal heller ikke være alt for stor. For så ødlægger man udstødningens suge effekt.
    De trykølger der kommer ud af cylenderen, trækker et sug efter sig når den vandre gennem udstødningen. Det sug skulle også gerne hjælpe de andre cylendre af med udstødningen og omvendt. Så det går heller ikke at afstanden bliver for stor..

    Alt i alt, så er en udstødning en større videnskab :eek:
     

    Attached Files:

  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Når HGP tuner en golf R32 til de der 650 hypper, så bruger de også udstødnings outlet lige før bagerste potte da den ellers vil få for meget modtryk ved maks omdrejninger men for lidt til de lave omdrejninger og så har det noget med støj at gøre også tror jeg :D

    Men sådan en Golf R32 så mig og Søren på havnen engang hvor man kunne se dette spjæld bag på udstødningen som ejeren så forklaret om. :)

    Den der Mitsubitshi 300GT med 4 hjuls styring, den bruger også et variabelt udstødnigns system med en sport og en cruise mode til udstødningen :)
     

Del denne side