Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Rusten M104 AMG motor får jeg den op og køre?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bilglad, 26 Februar 2016.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har en W124 AMG 3.4 M104

    Motoren har stået stille i 6 år med defekt toppakning, så der har været vand i olien..

    Motoren er blevet lidt rusten indvendigt så den ikke kan dreje rundt :( Toppen tog kom af igår men stadig intet held...

    Jeg ville godt uploade fotos men det er ikke muligt på det nye forum??

    Den ryger nok ned til cylinder service...
     
  2. Roadrunner

    Roadrunner New Member

    Joined:
    21 September 2006
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Heaven
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mooncar
    Km:
    1
    Årgang:
    3025
    20150521_140230.jpg

    Går da fint,- arh jeg har lige hæve størrelsen lidt, den var lidt snæver...
     
  3. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det er en lidt "sær" måde, man skal indsætte billeder på. Først skal man uploade filen på knappen ved siden af "send svar", hvorefter man skal vælge hvorledes den skal vises - og altså ikke i menuen i toppen. Men her er dit billede - sig til hvis du hellere selv vil indsætte det, så fjerner jeg dette prompte...


    12783544_10207048831113916_6931476601319029488_o.jpg
     
  4. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Nope,- det er lige ud af landevejen,- uploader man kun, og gemmer naturligvis,- bliver billedet vist i bunden af indlægget,- men man har så muligheder for at sætte en thumpnail ind ,- stort eller lille , inline i teksten hvor man har placeret markøren ;-)

    Faktisk det er de samme muligheder som på det gamle + en detalje mere eller to ;-) - på det gamle stod der bare upload vedhæftet fil på knappen,- her står der bare upload fil ::)
     
    Sidst redigeret: 26 Februar 2016
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Efter mit vidende er det kun tålmodighed som kan redde sådan en motor. Godt med rustløsner ned i cylinderene, og så god tid. Evt. banke let på cylindertoppen med et rent stykke træ et par gange om dagen, for at kunne få olien længere ned omkring stemperne. Cylinderservice banker/presser stemplerne ud med fysisk vold, med håb om at honingen fjerner mærkerne... men det kan ende med at den kommer på grænsen af hvor meget honing den kan tage. Så det ville jeg lige vente med... Er sådan en AMG ikke presset til det yderste i forvejen, med hensyn til tynde cylindervægge?

    I sidste ende kan stemplerne bores ud af cylinderservice, hvis de er HELT groet fast. :sos
    Har en kammerat som renoverede sin motorcykelmotor, og manglede kun nogle nye plejstangslejer - resten var samlet. Mens han ventede på lejerne, lod han motoren stå samlet i en plastkasse, med bunden åben - uheldigvis lige under et hul i taget. Da lejerne ankom en måned efter, stod motoren HELT fyldt med vand - så der var kun i gang med at adskille motoren igen. :llo

    (den blev i øvrigt reddet - den havde overhovedet ikke taget skade af vandet. formentligt fordi den stod helt under vand, så alle rullelejer mm. i gearkassen ikke kom i kontakt med luft)
     
    Sidst redigeret: 26 Februar 2016
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Ja, men både Patrick og jeg blev (nok) snydt af menuen i toppen - man tror at det er den som skal benyttes umiddelbart. :)
     
    Sidst redigeret: 26 Februar 2016
  7. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Nemlig,- det er nogle andre muligheder deroppe,- billede linket er til at linke til et billede et sted,- de to knapper længest til højre er til at vedhæfte et album eller video eller billede fra sit galleri.
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Prøv at hælde en 50/50 blanding af ATF og acetone ned i cylinderne, og så lad det virke lidt (45+ min eller en hel dag?).
     
    Sidst redigeret: 26 Februar 2016
  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    1456764539481.jpg Motoren er sendt til renovering nu må vi se hvad det ender med, på billedet ligger den i venstre side på pallen
     
    Sidst redigeret: 2 Marts 2016
  10. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    826
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Husk nu den rigtige toppakning, når du skal samle igen ;)
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis den ikke kan dreje rundt, så har der været meget vand i!!
    Man kommer nok ikke uden om følgende....honing af blokken, polerings af stemplerne, nye stempelringe, nye plejllejer, nye krydspinde, polering af krumtappen, nye hovedlejer og pakdåser.

    Det er bare surt at bruge en masse energi og økonomi på motoren, for den så står af igen efter 500km, på grund af et defekt plejlleje!
     
  12. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Du skal have nyt sigtekorn på dit kamera, Patrick.
     
  13. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Ja det bliver nok en stor mundfuld:suicide:Men ok havde faktisk regnet med at stemplerne var færdige også... her et bedre sigtekorn...

    Det eneste positive jeg kan sige er at toppen så rigtigt pæn ud og ventiler stod meget rene og pæne...

    Og ja kan kun erklærer mig enig med JTC alle pakninger skal skiftes, der fandme mange når man stripper motoren helt ned, og det skal bare spille første gang, kæde, guider, strammer, vandpumpe, viskose osv.. heldigvis koster delene ikke det store og jeg håber at gørløse kan skaffe det meste

    IMG_20160227_124829.jpg
     
    Sidst redigeret: 2 Marts 2016
  14. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Fedt nok, kunne være sjovt at få den ud at køre igen :)

    Ja jeg mener faktisk at vi kan bestille et specielt "komplet" pakningssæt fra Elring... Pånær toppakning selvfølgelig ;-)
     
  15. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Ok hvordan får jeg fat i den rigtigt toppakning??

    Sendt fra min ALE-L21 med Tapatalk
     
  16. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Patrik

    Jeg brugte en Toppakning til en M104 320ere der er pakningen ø91 i hullerne + at den er med kobber forstærket luller ved oliekanalerne

    Det var en Nick skaffede hos Gørløse jeg kan ikke huske nummeret men det kan Nick

    Søren
     
  17. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    826
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Den toppakning du skal bruge hedder HWA 104 016 01 20 og kan købes hos en Mercedes forhandler.

    IMG_004.png
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Husk også at stempler og stempelringe også er AMG
     
  19. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Ja, til Sørens bestilte vi en pakning fra Victor Reinz, da disse netop er forstærkede ved oliekanalerne og derfor bedre end de originale.
     
  20. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Takker for svar, det er overraskende at i kan finde dele, jeg troede faktisk ikke man kunne få dele til 3.4 amg da den ikke har sin egen motorkode såsom 3.6 amg har osv..

    Jeg må finde på noget, er ikke meget for at køre med toppaking der har andre mål og det er altså noget lortearbejde hvis man skal derind igen fordi man ikke var tilfreds med ydelsen...

    Den skal have Ø91.5 for at passe så må man køre med den svage olie kanal, det er jo også en gammel svend så det er vel helt naturligt at den skal begynde at svede på vej op ad bakken :honour:
     

Del denne side