Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Rust og zinkspray

Emne i 'Karosseri' startet af TC260, 11 November 2010.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hej Mercedes orakler

    Man siger at "gammel kærlighed ruster aldrig", men en lille smule gør den nu alligevel......

    Jeg skal slibe og lakere en smule overflade rust i bunden, men vejret er jo efterhånden ikke helt til det i den ikke opvarmede garage.

    Jeg har tænkt mig at sprøjte med zinkspray efter at have slebet, men er lidt usikker på zinksprays egenskaber. Grundet bekymring over det efterhånden kølige og fugtige vejr vil jeg gerne sikre mig at det jeg gør er holdbart.

    Spm. 1. Suger zinkspray fugt som det er tilfældet med almindelig primer?

    Spm. 2: Kan zinkspray bruges som erstatning for primer eller skal man sprøjte primer ovenpå zinkspray inden lakering?

    Spm. 3: På zinkspray dåsen står der at "hvis det ønskes kan der afsluttes med et lag grundmaling og et afsluttende lag". Ja, hallo - det vil jeg da gerne men SKAL jeg gøre det?

    Spm. 4: Der står desuden at bearbejdningstemperaturen er "15 - 25 grader" - hvilken konsekvens har det at jeg bruger det ved 5-7 grader? Hærder det så ikke?

    Spm. 5: zinkspray er 24 timer om at hærde, men skal man vente 24 timer inden man kan sprøjte lak ovenpå?

    Jeg agter at stille en elektrisk radiator lige op ad bilen efter lakering, så der bliver lidt højere temperatur, men jeg har kun min trægarage at lave arbejdet i.

    Håber I kan hjælpe med jeres erfaringer.

    Mvh.

    Thomas
     
  2. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Thomas

    Jeg har haft brugt zinkspray på min gamle BMW jeg havde engang. Bagefter grundede jeg den og det holdte da et par år. Jeg har faktisk haft bedre erfaring med det produkt der hedder POR15 som jeg brugte efterfølgende:)

    Hej fra John
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    En alm. primer suger ikke fugt - holdbarheden er bare meget meget ringe, hvis den ikke efterfølgende overlakeres.
    Ligesom en alm lak holder meget dårligt, hvis ikke der grundes først.
    Jeg ville bestemt grunde ovenpå zinksprayen.
    Næ... men hvis du vil gøre det lidt godt... så bør du grunde og male ovenpå.
    Zinksprayen er fx. ikke særligt holdbar over for mekaniske påvirkninger.
    Tjoo... men forvent en markant længere tørretid.
    Hvis temperaturen kommer meget længere ned, skal du nok slet ikke forvente at det tørrer. :(
    Processen kan evt. holdes igang med en varmepistol på afstand.
    Ja... ellers risikerer du at det skiller, når opløsningsmidlerne i zinksprayen vil ud gennem nr. 2 lag. (grunderen)
    Ved en arb. temp. på 5-7 grader skal du endda muligvis vente yderligere. (brug varmepistol)
    Varm også området op til håndlunt, inden du påfører zinksprayen.
    Spraydåserne opbevares indenfor, indtil de skal bruges. (så er de lidt lune)
     
  4. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    Jeg kunne godt tænke mig at høre Johnson hvad han har gjort efter por15.
    Har du grundet og hvordan? De skriver man skal bruge deres eftermaling osv.
    Har selv prøvet det sporadisk og nu har Jeg lige købt en ny omgang og ville gerne behandle et par steder.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  5. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Bo

    Undskyld det lidt sene svar:). Dengang jeg skulle rustbehandle købte jeg et start kit, hvor der hvor der var det hele i. Dvs Marine Clean som renser den overflade man har fjernet for rust og bagefter har jeg brugt noget der hedder Metal ready der laver en kemisk proces med metallet så den er klar til malingen.
    Når malingen er tør efterlader den en flot og sten hård overflade og det er ikke nødvendigt med efterbehandling. Så det har jeg ikke gjort. Jeg ved faktisk ikke engang om der findes noget at efterbehandle med.

    Under min sprinklerdunk var der den obligatoriske rust som jeg fjernede og behandlede med POR 15 i juni. Men det er jo lidt for tidligt at sige hvor godt det holder rusten væk. Men det virkede fint på min gamle BMW:)

    Jeg håber det var svar nok;:-).. Rigtig god weekend..

    Hej fra John
     
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Takker for svaret...
    Ja under sprinklerdunken og batteriholderen og de der steder er obligatoriske.
    Jeg troede du måske havde brugt det nogle mere synlige steder og måske givet noget maling efterfølgende.
    Jeg har omkring donkrafthullerne og skal prøve at plette lidt omkring bagerst hjulaksel...
    Har set super sælgerne (wheelerDealers) hvor han så legende let lapper med spraydåse mailing og
    udbedre rust angreb. well det kræver vidst mange års øvelse....

    Tror også det ville være godt til bagvanger og andre udsatte steder...

    God weekend tilbage

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  7. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Selv tak:)

    Jeg har faktisk også brugt det ved donkrafthullerne..:). men jeg har desværre ingen erfaring med at male på det. Den overflade der kommer til sidst er meget glat og det ved jeg ikke hvordan vil fungere med den originale maling. Men mon ikke de har lavet det sådan at det sagtens kan lade sig gøre:)

    Mit rustarbejde er ikke noget mesterværk, men det sidder jo også skjulte steder he he:)

    Og takker :-D

    Hej fra John
     

Del denne side