Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

rust i vangere - gør-det-selv?

Emne i 'Karrosseri & kabine' startet af philipchr, 22 September 2013.

  1. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.
    Jeg har haft denne fine w124 stående i snart 1,5 år, og når jeg har haft tid har jeg gået og skruet på den.
    Så kom den store dag, hvor den skulle til syn, og det skulle jeg måske have udskudt.

    I spytter kaffe ud over skærmen når i læser nedenstående, og jeg har også overvejet om jeg turde skrive følgende til jer, men vangerne har fået lidt plastspartel, og det var synsmanden ikke stor fan af! Det skal siges den var gennemtæret, og følgende skal jeg ha udbedret:

    Hele højre frontvanger
    tæring omkring alle 'donkrafthuller'
    venstre bagvanger
    venstre inderskærm

    Da jeg lige har afsluttet uddannelse og er igang med at starte selvstændigt skal jeg værne om de beskedne penge jeg har, og derfor har jeg tænkt på at gøre følgende:

    Vinkelsliber og stålbørste på vangerne og fjerne al plastspartel og rust
    købe noget plade og skære/klippe det til, hvor der er tæring
    Herefter køre på gørdetselv-værksted og svejse stumperne på.

    er det en realistisk måde at lave det på, eller er man nødt til at købe vanger(e) uden rust, og skære dem til og svejse dem på?

    -Det skal siges, at jeg ikke nænner at skrotte den. Jeg har brugt mange (fejldisponerede) timer på at få den køreklar, og jeg trillede lige en lille tur op langs standvejen og vendte ved rungsted, og det er jeg simpelthen nok den bedste køreoplevelse, bare at sidde i den store, klodsede e-klasse med soltaget nede og høre den seksbenede synge :mrgreen:

    På forhånd tak.

    Rookie-mercedesejer
     
  2. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg ville spørge synsmanden hvad han ville accepterer. Jeg kan ikke huske hvilke dele der skal være helt nyt, og hvilke dele man godt må "lappe". Dog mener jeg at vanger må man ikke lappe, men igen, ring/tage der op og høre ad.

    Og selvfølgelig skal du skrive her inde! Og kun et plus at du ikke lader den dø. 8)
     
  3. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    For det første det med plastspartle er rigtig dumt især hvis du selv vil beholde den
    hvorfor så ikke lave det ordenligt. For det andet ,du kan være HELT sikker på næste
    gang du kommer til syn så for den lige en x-gang med den spidse hammer :cry:
    Men hvis du vil lave det selv skal du være obs på at der er mange regler for
    hvordan det skal laves især ved bærene dele som f.eks vænger.
     
  4. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej begge 2. tak for jeres svar.

    Nu skal der siges, at det er mig der vrøvler big time. vangerne fejler intet ,det er sidepanelerne der er tærret og plastret til med plastspartel.

    Men sidepanelerne går vel ikke under 'bærende konstruktioner'?
     
  5. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    jeg sendte dig en PB. :)
     
  6. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du kunne også spørge dig selv, hvad sker der hvis side panelerne ruster helt over på midten.
    Men der var jo også nogle donkraft beslag??????
    Det jeg mener er bare hvis du/ ikke kender nogen der er 100% sikker på hvordan man rep.
    det rigtig, så vil jeg få nogle andre til det. 1 hvis du vil beholde den selv, så få det lavet rigtig.
    2 det ville da også være sur røv og køre til syn og få den kaseret igen.
    Og husk et rust hul bliver ALTID større når man begynder at skære det ud og skal finde
    rent plade at svejse i. Vælger du at få andre til at lave den, kan du evt spare lidt penge
    ved selv at pille sæder og gulv tæppe ud, da nogle måske ville svejse det inde fra.
     
  7. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Hvis du vil lave det selv og hvis du vil beholde bilen, så giver det mening at skifte hele panelet i begge sider.
    Det koster ikke en bondegård; en google søgning fandt det til 850 kr pr. side; det kan sikekrt gøres billigere hvis man leder lidt.
    Inderskærmen kan sandsynligvis nemt lappes. Det afhænger jo lidt af hvor og hvordan; hvis det er fortil så sidder befæstigelsen til fjedrene jo sådan set også på inderskærmen, medmindre jeg ikke bruger udtrykket inderskærm præcist nok... Reparationer deromkring ville jeg nok være tilbøjelig til at få lavet af en der ved hvad han har gang i!
    Men bortset fra det, så lyder det da ikke som om din bil skulle være på vej til skrotpladsen!

    Rådet om at spørge synsmanden ken jeg helt skrive under på; dem jeg har mødt de senere år har alle semmen været flinke folk som gerne vil hjælpe.

    http://www.cm-carparts.dk/MERCEDES-BENZ-E-KLASSE/paneler/454/236
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    tja der er rimelig meget forskel på vangere og rust i panelerne, man kan med andre ord sige din overskrift dramatisere problemet, plade arbejde på paneler er ikke svært, men kræver naturligvis nogle arbejdstimer..

    Rust i inderskærme, plejer normalt ikke at være et problem, men under den org. tykke gummihud kan der gemme sig uforudset arbejde!

    I inderskærmen har jeg selv lavet rep. med glas fiber men et meget flot resultat, lidt ligesom denne gut..

    Fiberglas er meget stærkt, og ruster aldrig...

    http://www.youtube.com/watch?v=0UKPNaBAKFs
     
  9. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.
    Mange tak for feedback.

    Jeg pustede nok en storm i et glas vand, da jeg skrev, at jeg havde lappet vangerne med plastspartel :D - Det var selvfølgelig bare mig der lige rodede rundt i fagtermerne, og jeg mente sidepanelerne.

    Synsmanden sagde til mig, at jeg burde skrotte den og finde et andet projekt. Den fejlede andre ting, bl.a.

    "tærede" bremserør (dette kan vi diskutere, om hvor vidt det var tærede eller lidt irrede på overfladen af røret)

    Div. bremserørssamlinger så ikke for kønne ud

    tærret mellempotte (som jeg jo nok må erkende har set sine dage)

    tæring i venstre inderskærm. Dette var ca midt på og ikke i nærheden af støddæmperen eller andet vitalt. Så det burde være easy-fix, enten som bilglad siger med glasfiber eller svejse et stykke plade ind

    masser af småting, herunder fejlindstillet venstre forlygte, abs i instrumentbræt lyste ikke, bremseskiverne skulle ha fjernet overfladerust og en kaput pære i positionslyset.

    En opsummering af materialer fra gørløse ligger jo i et par tusinde kr med mellempotte, 2 nye sidepaneler og lidt bremserør + et par timer selvfølgeligt
     
  10. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Du skriver sådan set nederst i dit første indlæg, hvad der for mig til at sige GLEM DET... Du vil klippe pladedelene ud og køre på et Gør Det Selv værksted og svejse dem på :-? Jamen det er altså ikke " bare " lige at svejse lortet på, du skal ialt fald være vant til at svejse, kunne indstille svejse maskinen, og det kræver altså mere end bare at putte lidt blik i lommen, og køre ud og strikke det på. Jeg er selv uddannet mekaniker og har svejset i meget lort i min læretid, selv om jeg kunne låne alt grejet gad jeg ikke bruge 5 minutter på det arbejde..... Måske synsmandens ord om at droppe bilen er det mest realistiske, selv om jeg godt ved du har puttet meget i den allerede... :-(
     
  11. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej som Søren skriver og jeg selv skrev (længer oppe) man klipper altså ikke bare
    lige et stykke plade ud og så kører ud på et værksted og svejser det i.
    Nej du er nød til først at skære det der er rusten væk først, og det betyder ALTID
    at hullet bliver større end man først troede. Så der efter klipper man et stykke
    plade til. Og så skal det svejses rigtig, da mange syns folk gerne ville kunne
    se svejsningerne især i bunden/ bærene dele så ikke noget med at komme
    textyl på før efter syn 8)
    Og hvis du mont. nye side paneller (hvis jeg forstår rigtig) skal de jo passe
    med dørene osv osv. Jeg er ked af at sige det men det tager altså mere end
    et par timer som du selv mener.
    Og hvad ang. bremse rør er det jo ikke dig men syn manden der bestemmer
    om det rust eller irret dvs om de skal skiftes eller ej. 8)
     
  12. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Men bremserør koster da ikke alverden?

    Med hensyn til rust arbejdet, det er umuligt at spå om, især for os skærmtrolde! :D

    Nogen hader at svejse, andre elsker det. Det store spørgsmål som vi forsøger at svare, uden at vide noget er: Hvor meget ved du om at plade rep på en bil?
    Enten er du ustyrlig god til det, eller også begrænset hvor meget plade arbejde du har lavet. (Ret mig gerne)
    Nu hvor jeg tænker over det, kan plade arbejde på et gør det selv værksted godt gå hen og blive dyrt. Hvis det da ikke er nogle let tilgængelige steder og udformningen af pladen er let.
    Omvendt vil jeg dog sige at w124'eren er god at svejse i da metallet er noget tykkere end på fx. en Ford Mondeo eller en morris mascot :D
    Med hensyn til indstilling af svejse værktøj... det er et spørgsmål om erfaring og lysten til at svejse. Men igen, det ved du vel nu hvor du vil svejse :D

    Men vil du have den skal leve, skal du da gøre det du vil, vi ved ikke hvad den har kostet, hvad du vil ligge i af penge(om end vi ved at du ikke har råd til det store kæmpe beløb)
    Du kan også få andre til at svejse, men det kræver at de ved noget om det, kender lidt til bilen, eller måske de bare vil tjene nogle hurtige penge :D

    Nu kan jeg se at jeg har ævlet og givet mine moral prædiker, men da egentligt ikke besvaret dit spørgsmål.
    Men svaret er, vis nogle billeder, snak med syns manden hvad han mener der er tilstrækkeligt. Selvfølgelig er hans indstilling at du burde finde et andet projekt. Det kan også være rigtigt, men altså... Derfor kan han stadig godt sige hvad han synes der er nok til at han vil godkende den. Men vend gerne tilbage med resultatet og svaret af det hele ;-)
     
  13. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Nu får du lidt gode råd herfra, rusten skal fjernes vinkelsliberen og rens til metallet er rent, lamelskiver er gode til at fjerne den tykke gummihud der sidder rundt omkring, eller kan jeg varmt anbefale sådan en også
    http://www.google.dk/imgres?imgurl=...VRAUv7CKsv14QSO74HwDQ&ved=0CEYQ9QEwAQ&dur=547

    Når du har fjernet al rusten kan du at skære de stykker til du skal bruge, du kan evt. lave en pap form og skære til med en plade saks, derefter skal pasformen tilpasses, du kan klippe nogle snit i pladen så den blive nemmere at bøje!

    Jeg kender rimelig godt W124 og hvor de plejer at ruste(rundt om donkraft huller) og det forreste stykke ved forskærmen, så medmindre den virkelig er rådden behøver du ikke skifte hele panelet, kun lave rep...

    Om denne opgave er nem eller ej skal jeg ikke vurdere, det kommer an på hvad den enkelte sammenligner med, sammenlignet med fx rep. af bagbros fæstninger som også ruster! er jo en lidt tungere opgave!
    At rense og rep. paneler er overskueligt, særligt når man har en 86 model, der sidder ikke plastic planker på panelerne!!!
     
  14. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Philip

    Lad nu være at lave pladearbejde med glasfibre det holder aldrig.
    Pladearbejde laver man med karrosserier plade/dele eller pladele man skære ud af en donerbil og CO2 svejser på

    Kør ned til Mick (Brabus) og skær de dele ud af hans donerbil. Du kan sikkert få det billigt
    Der kan du skære hele inder skærmen af og pladedele ud for dunkraft hullerne

    Du kan eventuelt se hvordan jeg har lavet min den havde også et ordentligt huld i inder skærmen
    Der var det rigtigt godt at have en doner bil standende
    viewtopic.php?f=71&t=7333&hilit=rustspand

    Med hen syn til vangerne så mener jeg ikke at man må svejse lapper på vangerne. jeg kan ikke huske hvor Micks har fået en skade. Ellers kør til Gørløse og skær for vangen af på en af deres skrot biler og svejs hele for vangen på

    Nu siger at du vil køre ned på et gør det selv værksted. Det bliver nok for dyrt jeg bruget ca. en uge på at lave min

    Det er nok billiger at køre til Harald nyborg eller Biltema og købe en Co2 svejser og køb nu en med C02 Flaske.
    Også svejs bilen hjemme i perlestenene og det er garenteret ikke sidste gang du skal svejse

    Søren
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Skaden på min donorbil vedrører ikke vangerne, det er kun fronten og køler osv. selv for "tvær" vangen har ikke taget skade.
    Så ja hvis du vil have noget total rustfrit vange/bund og plade dele, så du velkommen til at få det fra min doner bil.
    Min egen har ikke selv brug for disse dele 8)
     
  16. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.
    tak for alle jeres input!

    Jeg tror jeg har fundet en CO2-svejser jeg køber. Planen var ellers tandlæge på onsdag med rens, fyldninger og ud med en tand. Fyldningerne i tænderne ryger til fordel for pladearbejde på mercedesen :)

    I har helt sikkert ret i, at det nok bedre kan betale sig at klodse den op i indkørslen hos den gamle, og lave det hele der.
    Jeg prøver at komme forbi og skære/slibe lidt i panelerne de nærmeste dage, så skal jeg nok smide et par billeder op af projektet :)

    Efter svejsning og nedslibning hvad skal det behandles med før man spartler og grunder/maler? zink-spray, rustbeskyttelse?
     
  17. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bum så fik jeg fat i en CO2-svejser. Med lidt kærlighed og nusseri kører den bare derud af nu.

    Nogen der ved, hvor man kan købe lidt svejseplade i kbh og omegn?
     
  18. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bum så fik jeg fat i en CO2-svejser. Med lidt kærlighed og nusseri kører den bare derud af nu.

    Nogen der ved, hvor man kan købe lidt svejseplade i kbh og omegn?
     
  19. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvilken fik du fat i?
    hmm biltema er nok for langt væk, ellers mener jeg thansen osv har det :)
     
  20. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    købte en mindre telwin CO2-svejser på 130A brugt. - Ah ja tak for tippet. T-hansen har 0,8 mm plade i 1200x700 mm til en 200 kr. Det burde dække mit behov :)

    mange tak
     

Del denne side