Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Rust - ABC vejledning i reparation

Emne i 'Karosseri' startet af Christian K, 6 Marts 2009.

  1. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kan jeg få et par råd om hvordan jeg behandler et par rustområder. Jeg har ikke prøvet det før - områderne er:

    a) ved soltaget, cirka på størrelse med en fem-krone, hvor området ind mod soltagsåbningen ved filten/gummiet er i synlig nedbrydelse af rust på kanten/lidt purøst, derudover strækker det sig lidt ud på taget i bobleform.

    b) på dør, inde i hjørnet, lige over dørhåndtaget i vindueshakket, også en fem-krone i størrelse med boble og synlig rusttæring lige hvor gummilisten slutter (dette er blevet repararet af tidligere ejer, men er ved at åbne sig igen)

    Ellers er bilen 100% rustfri, har også fået undervognsbehandling i 06.

    Jeg forestiller mig at rense områderne med en skalpel, påføre noget zink-spray, mercedes lak spray og evt. mercedes forsegler..

    Jeg kender lak-koden som er kode 199 (blauschwarz), det kan man få både stift og spray i, men hvad med forsegleren?

    Er der nogen der har erfaring med tilsvarende gør det selv forløbet, dvs hvilken produkter man skal bruge, rækkefølgen af arbejdet, tørretider, temperatur man skal arbejde i mv?

    PÅ forhånd tak.

    w124, 1992 model 230E aut.
     
  2. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Jeg ved at både spray og stift kommer som sæt af 2 dåser. Hvad der er i dåse 2 kan jeg lige se på når jeg kommer hjem idag, hvis ikke andre er hurtigere. Jeg har lige købt begge dele hos Gørløse uden helt at vide hvordan man bruger det når der er 2 dåser, så jeg følger også med i denne tråd. God vejledning fra jer rutinerede er altid velkomment.
     
  3. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hvis du har muligheden for at sandblæse rustpletten,til starte med ,er risikoen til at den dukker op igen er meget mindre :wink:
     
  4. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    For at du kan være sikker på, at rusten ikke kommer igen, skal du fjerne rusten helt - altså helt ned i det rå metal.
    Derefter vil det være en god ide at spartle området med kemiskmetal som er et plasticpadding produkt.
    SÅ slibe, pudse, gi grundmaling og derefter slutbehandling med bilens farve.
    Det er vigtig at du bruger maleprodukter der kan arbejde sammen og husk at blande hærder i den klarelak - hvis det er en metalic - til sidst.
    Jeg har brugt den beskrevne metode , da jeg for 5 år siden selv malede en af mine folkevogne og har ikke oplevet rust på den sidenhen.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det her emne havde jeg skrevet et langt indlæg til.
    Men fanme om ikke det forsvandt, da jeg ville poste det. GRRR !

    Nu gider jeg ikke skrive det igen... sorry gutter.
    Måske senere, hvis jeg ellers kan enes med min internetudbyder.
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Guldsmed

    Jeg må nok gå til bekendelse og sige at det var min skyld dit indlæg ikke blev postet,- da jeg sad og pillerodede med noget på serveren.

    Så hvis du vil tage mod en undskyldning,- og skrive det igen,- så giver jeg en kasse øl til træffet. :oops:
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Er der ikke flere der har været i gang med at skrive indlæg, som Bjarne har "slettet"? :D 8)
     
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg kunne ikke komme på det tog så 2 timer i tlf med ham det burde vel egentlig også koste... ;skål ;bana ;ha
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    viste rustet er gåde i dybet i metalet kan det være en løsting at skære det ud og svejse nyt plade i. men igen hvor slemt er det.

    men en tinge du skal søger for at for ALT rusten væk. først der er gravrust kan det blive et problem at stoppe. men meget kan lade sige gøre med div. ting.....
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Helt ok, Bjarne... Man kan købe meget tilgivelse, med øl. ;)
    Her kommer så del 1.

    Hvis kanten virker lidt purøs, er det nok ikke længere et projekt for den uøvede. :(
    Det lyder nemlig som om, at der muligvis skal et stykke nyt plade i ?
    Og at svejse i en tagplade, er ikke "bare lige" da det let resulterer i at du kører rundt med et transportabelt fuglebad, og en sprællemand på taget
    - Ok... Det er selvfølgelig i aller yderste konsekvens. :)
    Men måske du burde overveje, at køre den til en fagmand. Det kan let vise sig at være det billigste i længden.

    Rusten kan stamme fra en begyndende revnedannelse, mellem dørplade og ruderammen.
    Er det tilfældet skal revnen svejses, da rusten ellers vil udvikle sig igen - uanset hvor effektivt du end får rusten fjernet.

    En dør er en skrue del, og den aller mest effektive måde at fjerne rust på, er at skrue den del af som rusten har angrebet.
    Find evt en rustfri huggerdør i den rigtige farve.
    Hos Gørløse fx. koster en A1 fordør kr. 1710,- med vores rabat.
    http://autoimport.dk/reservedele/webkat ... 2605_B_A1/
    Jeg ved dog ikke om de lige har en i din farve, men ellers så er der fx. www.dataophug.dk

    199 er en meget almindelig farve, så det burde ikke være umuligt, at finde.

    Vælger man at reparere rusten, vil jeg stadig anbefale at benytte en rigtig autolakerer.
    Resultatet bliver ganskevist dyrere men også langt flottere, og holdbarheden forøges væsentligt.
    Ja faktisk kan en korrekt udført rustrep, jo i princippet holde bilens tid ud.
    Men det gør den med sikkerhed ikke, hvis reperationen blot er beskyttet med spraylak.

    NB. jeg tager i ovenstående selvfølgelig udgangspunkt i, at alle vores 124'ere skal holde i mange år endnu ;)

    Jeg kan dog let forstå, hvis man af økonomiske hensyn, er nødtil at skære et par hjørner. :?
    Jeg skal nok forsøge at beskrive fremgangsmåden ved en rustrep.
    Men det bliver på et andet tidspunkt - i del 2.
     
  11. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re:

    Ok, det lyder fornuftigt.

    Det er metallic.. er dette så farbart?;

    1) rense løse rester væk med skalpel
    2) slibe/pudse området ned til det rå metal (fx. med hobbyboremaskine med slibehovede del)
    3) spartle området med padding produkt
    4) give grundmaling
    5) male med mercedes lakstift i rigtig kode og lade tørre i 30 min
    6) male med klarlak fra samme lakstift sæt

    SPØRGSMÅL:
    - padding produkt - er der et konkret produkt der anbefales som samarbejder med stiften?
    - grundmaling produkt - er der et konkret produkt der anbefales som samarbejder med stiften?
    - 'hærder' er det ikke nok med klarlakken, hvis nej, hvilket produkt anbefales?
     
  12. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Jeg kender ikke noget til "stiften" og har ingen erfaring med brug af den.
    Hvorfor ikke købe noget maling, klarlak og hærder hos en autolakerer, så du er sikker på produkterne kan arbejde sammen.
    Hvad angår det kemiske metal - det kan arbejde sammen med alt maling.
    Jeg går da ud fra, at du vil ha det lavet så det kan holde fremover.
     
  13. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    "Stiften" er 2 små flasker, en med maling og en med klar lak. Begge med indbygget pensel ligesom neglelak ( hvorfra ved jeg noget om neglelak :love: ) Dette selvfølgelig i original farve og kvalitet. Altså den rigtige løsning hvis man blot har nogle stenslag der skal repareres. Man kan med fordel give hele bilen en gang lakrens efterfølgende, så konturerne mellem den nye lak og den omkringliggende gamle eroderede lak udviskes.

    Det med hærder i lakken er jo kun hvis det er en 2-komponentlak. Ellers ødelægger man det hele, hvis man kommer hærder i en enkomponent lak. Få noget vejledning der hvor du køber dine produkter. De ved jo som oftest præcis hvad det er de har solgt dig. ( minus T. Svansen o. lign. :whistle: ) og har jo noget mere ansvar over for dig end et par velmente råd på internettet.
     

Del denne side