Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Rundspørge... udstødning??

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af djaabo, 7 April 2013.

  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Prøvede at tage lidt videoklip af SL560eren og af en E260 med sportsudstødning. Men det er næsten umuligt at optage med en telefon. E260eren har en meget sprød sportslig lyd og 560eren lyder som en voldsom amerikaner bil.

    Udførelserne, lyd og performance er selvfølgelig efter kundens ønske her
     

    Attached Files:

  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Hvorfor mon sidder der 2 sensorer? en før og efter kat'en?
    Er det ikke nok med een O2 sensor? :|
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Den er lidt pjevset sådan en række 6'er. :nakkal:

    Er det en M117 der sidder i sådan en R107'er ? Kan lyden sammenlignes med en M119 ?

    Det kunne være fedt med en ventil, så der kunne være lidt mere lyd - til tider - fx. som her:



    men der er jo ikke rigtig plads til at komme ind efter bagpotten på en 124'er. Men der findes bagpotter med indbygget ventil, fx. Warex:




    Har du rodet med det Jacob ?

    Eller hvad med noget wacum-styret, kan man få det til at virke, så kan man selvfølgelig ikke selv styre 100% hvornår der skal være monster-lyd ?

    Uha jeg er vist ved at tale mig varm til en investering............. :oops:
     

    Attached Files:

  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er fordi at så kan ecuén registrere hvor godt katalysatoren arbejder og derved regulere lufttilskuds pumpen efter katalysatorens effektivitet
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det er en M117 der ligger i R107eren. Lyden fra en M119 har samme dybte, men er mere smooth, da motoren har elektronisk indsprøjtning.

    De vacum spjæld bruger jeg en del.
    Se eventuelt: http://www.jtcmb.dk/?page_id=764

    Der er forskellige opsætninger af de spjæld. Eventuelt til at bypasse en potte eller 2, eller placeret efter kat.

    Jeg bruger ikke de overnævnte bagpotter. Bruger for det meste kun magnaflow og tilpasser selv vacum spjældet.
     
  6. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Det spjæld som sidder på min er placeret perfekt. (mellem motor og kat)
    Så Eisenmann potten bevares intakt. 8) Der skal IKKE bores huller i denne skønhed :love:

    Skal udtænke en smart løsning, hvor man ikke risikere at overbelaste spjæld motoren. måske et elektronisk kredsløb som måler strømforbruget på servomotoren. når den når ende position (100% åben eller 100% lukket) vil strømforbruget stige og slå et relæ fra. og simplificere kontakt switchen på midterkonsollen så den bliver et fjederbelastet trykknap. 8) (one push open, one pusn close, one push open.... :D )
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Giver det ikke noget bøvl med lambdasonden, bør ventilen ikke sidde efter denne for at undgå 'fejlmålinger' ?
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Nu er det 2 forskellige spjæld vi snakker om.

    Det på mortens bil, er et elektronisk spjæl, som giver bilen fri udluftning når man åbner for det.
    Det er monteret lige på bøgningen før katalysatoren og har der for ingen indflydelse på lambda sonden, da den skyder luft ud i svinget og ikke kan trække luft ind.

    Det andet spjæld som er vacum styret, er til at lyd volumen på udstødningen i takt at man giver bilen gas.
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg er godt med på, at de virker forskelligt, men formålet er det samme, MASSER AF LYD ! :D

    Hvordan virker det vacumstyrede i praksis, er det kun via vacum i manifolden eller er der mulighed for manuel påvirkning (udover at trykke klampen i bund) fx. en manuel override-knap, der bare åbner ?

    Jeg tænker at ved en voldsom acceleration til 200 km/t på 20 sekunder, så vil det være åbent hele vejen, men tager jeg morfar-turen men et lille jævnt træk og derved først rammer 200 km/t efter 90 sekunder, så åbner det vel slet ikke ?
     
  10. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Så dem, som vælger løsningen med vacuum spjældet går glip af den fede tomgangslyd. :D :nakkal:
    Men uanset hvilken løsning man vælger, bliver man ikke skuffet :coolguy: :gr8:
     
  11. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    kun 200 km/t :oh: Der må være noget galt. :whistle: :mrgreen:
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Næsten det samme. Fri udblæsning, tager mindst effekt fra motoren.

    Det andet spjæld er styret via manifoldes vacum, så detsto mere gas man giver den, desto mere åbner spjældet.

    Ved motorvejs kørsel med over en 120-130 kmt, står spjældet konstant åbent.. men i den fart, planter lyden sig heller ikke inde i bilen.

    Der er mulighed for override funktion med det vacum styret spjæld
     
  13. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvad med manifold, der må da kunne forbedres noget flow der, laver du sådan nogle, Jakob, til en m119 selvfølgelig ?
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan man godt jo og der er en del at hente på en suge motor. Men det er et stort arbejde at opbygge en banan manifold = dyre end de fleste ville ofre
     
  15. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Findes der ikke noget, der blot skal tilpasses fx. med en anden flance, det er jo til at fikse ?

    Søren har købt en BMW manifold, den skal lige igennem CNC'en, så passer den på 104.980'eren.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  16. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Hvis vi nu er nogle stykker der bestiller en bananmanifold, kan det så ikke rykke lidt ved prisen :-D
     
  17. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kunne man i prensipet godt, eventuelt en manifold fra en nyere corvette elle lign v8er som har dobbelt overliggende knast.

    Problemet er forrøret i venstre side, det går rimelig specialt og der er simpelthen ikke plads til 4 rør der hvor der normalt kun er 1, fordi styrehuset sider i vejen.

    En løsning kunne være shorties headers, men der er bare ikke lige så meget effekt at hente.
    Ud over det, så er shorties headers til v8er med udgang i midten, ikke noget jeg har set på markede før til nogen bil.
     
  18. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så skifter vi da bare det upræcise snekkestyretøj ud med tandstang, så er der plads til en ordentlig manifold og styretøjet bliver samtidig mere præcist og direkte. :coolguy:

    Det bliver bare noget bøvl til syn, så det er nok ikke den generelle løsning. :oops:

    Nå men interessen er der, men det skal være til en rimelig pris, og der skal være plads, så det er måske et dødsfødt projekt. :cry:
     
  19. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Syntes at det delte manifold på M119 er genial, da man undgår revner og stressproblemer med støbte og helflange manifolder. På min gamle Ford Sierra P100 med Pinto 2L motor havde ofte bøvl med flangen, den revnede konstant :p Aldrig mere eje skod Ford. cute
     

Del denne side