Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Renovering af Topstykke M104

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af SOBATECH, 6 Marts 2014.

  1. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Hej Brian

    Ja jeg har tegnet rundt om pakningerne og til passet hullet til pakningen. Indsugnings manifolden ved jeg ikke om passer den sidder stadig på bilen

    Har lige været nede hos Simon han sagde også at portene skulle være matte så han glasblæser dem

    Så må vi se hvad der kommer ud af det

    Søren
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Jeg tror bare at det ligger dybt i mange mennesker, fra den gang med havde knallert og havde portet/poleret skyldekanaler :-D

    Men skulle du havde kompressor på motoren eller hvad er planen? nu har du jo en gearkasse der let kan følge med 8)
     
  3. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Hej

    Så fik jeg adskilt AMG Motoren. og som man kan se er der stor forskel på knasterne
    Der er noget mere åbnetid og løfte højden er 3 mm støre så jeg var lidt nervøs for at ventilerne vil ramme stemplerne men det ser ud til at gå
    Og i indsugningen sliber man af ventilerne så skaftet bliver mindre

    Tandhjulet til knast kæden på udstødnings siden de 3 skruer der holder hjulet er hullerne gjort justerbart. Der er boret et nyt stift huld til at rette knasten op med kromtappen.

    Nu sætter jeg de 2 AMG knaster over i det Topstykke jeg har portet så må se hvad der kommer ud af det.

    Søren
     

    Attached Files:

  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Sv: Renovering af Topstykke 104

    Skyldekanaler....hvad fanden er det?

    Jeg fik godt nok portet og poleret toppen på min CD 50'er efter en stor skive af en slags 'faldt' ud af indsugningen, men skyldekanaler var der ingen af.

    Måske det sad på de der små Yamaha og Suzuki scotere, der ikke kunne stå ordentlig i tomgang og larmede nærmest skrigende og raslende, når de kørte, mens jeg røg udenom.

    Nå men ellers ser det sgu godt ud Søren, så skal du bare finde en pæn karosse at smide elastikken i. ;-)

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Hva sker der snart noget i den tråd her Søren, det ligner ikke dig og ligge og sove tiden væk med arbejde og lign :lol:

    Det har jo været "strålende" vejr i weekenden her :lol:

    Her er lidt Info om hvad AMG har gjort på deres E36 motor

    :arrow: blok og top Info http://qclt.com/train/w202/w202/amg36engine_cylinderhead.htm
    :arrow: ventiler og porte http://qclt.com/train/w202/w202/amg36engine_cylinderheadCylhd.htm
    :arrow: toppakning http://qclt.com/train/w202/w202/amg36engine_cylinderheadGask.htm
    :arrow: knast og timing http://qclt.com/train/w202/w202/amg36engine_cylinderheadGask.htm
    :arrow: knast forstiller http://qclt.com/train/w202/w202/amg36engine_enginetimingCam.htm
     
  6. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Godmorgen

    Jo der sker noget moske ikke så meget i tråden. Men her i weegenten blev Topstykket Tic Svejset

    Så ved jeg ikke hvornår Simon Fræser det over. og han vil også optimere ventil sæderne. Men jeg vil ikke presse på
    da det er noget han laver gratis for mig til gengæld CNC Fræser jeg et nyt Instrument bord til hans 36 Fort

    Men du skal nok få at vide hvornår at han er færdig for så kommer du og hjælper med at samle motoren Mick :D

    Hvordan gik det med din Diahatsu har du lagt den nye motor i 8)

    Søren
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Ok. Ja du siger bare til.

    Nja motoren er klar og det hele, mangler lige den der ekstra mand til det sidste :)
     
  8. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Er det en turbomotor fra en Daihatsu GT :lol: :lol:
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Nej den heder GTti og den er for svag på 1.0 litter og 3 cyl og yder kun 101 HK og 130 nm.
    Den jeg bruger er fra en Applause på 4 cyl. 1.6 litter som yder 115 HK. Og 145 nm.
    Den skulle gerne få min 4WD charade ned på 7 sek. Fra 0-100 8) den vejer jo kun 800 kg. Og med 1.3 gearkassen og 4WD så rykker den lille racer sgu ret overraskende fra land :mrgreen:

    Man kan også få en yderst sjælden Detomaso udgave af denne motor, som har en skarp knast og en 4-2-1 udstødning, den yder 130 HK og 150 nm. Men den koster godt 20.000 brugt pg det vil jeg ikke ofre på det :D
     
  10. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Arh.. Kom nu. En toptunet 4WD med sjælden motor giver blikfang. Især med smølfe decor. :coolguy: :D
    klart skal den også have smølfehue på motorhjelmen. http://www.canuckindustries.com/canada/ ... 6color.jpg 8) :D
     
  11. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Re: Sv: Renovering af Topstykke 104

    Hvad er den af Bendix, hørte du ikke efter i timerne om motorlære :?:
    Den Honda du havde var jo 4 takts med ventiler, mens de normale knallerter havde 2-takts motorer, og der var skyllekanaler indbygget i cylinder. Iøvrigt var sådan en CD50 et avanceret fartøj da den kom frem, en lille japansk motorcykel, hvor der var monteret en plombe (den skive du nævner) der ligner en femkrone, og det motoren skulle leve af skulle gennem det lille hul. Ud med den og stramme fjedre i tænding op, så kørte den skide godt (og hurtigt) :-D
     
  12. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Jo da, det var blot for at svine 2-takterne.

    Ud med plomben og et par svejseklatter i svinghjulet, en 22 mm karburator og studs, mere skulle der ikke til, for at give de 2-taktere baghjul.

    Man kunne også geare den 1-2 tænder ned, så tog man dem allerede inden, vi var ovre krydset. ;-)

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Se her Søren, jeg fandt billeder af min gamle toppakning som jeg brugte da jeg hjalp Jan med at skifte hans toppakning på hans alm. 300E-24

    Det er en 3 gen. toppakning til M104 2 Gen. motoren som også hedder M10499 vores hedder M104.980 og her normalt kun 2 runde hakker i siden til identificering som du kan se på min Brabus toppakning.
    Den anden har 3 runde hakker også markeret med forkantet gul omrids som indikere den er til en 2 gen. M104.
    Forskellen er dog at den til 320eren har lidt større boring 0,5mm så pakningen giver lidt mindre kompresions kammer.
    Men det er bedre end det er den modsatte vej :D

    Til sammenligning har jeg lagt min Brabus toppakning ved siden af til de der 5000 Kr. som er lavet over 1 gen. Toppakningen uden kobber forstærkningerne eller aluforstærkningerne ud til forkamret.

    Jeg begynder at spekulere over om man skulle spørge Brabus om de har en toppakning til 2 gen. M104 som de jo også lavede en 3.6er udgave af :shock: har jeg faktisk aldrig tænkt på før nu...
    Den må jo så have disse tilføjelser håber jeg og dermed holde lidt bedre.
    Eller også har de bare brugt den samme som til den første M104 motor :roll:
    Det er lige pt. røget ned som mail til Brabus i bottrop nu :yes:
     

    Attached Files:

  14. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Hej Mick

    Ja jeg har fået fat i den. De havde den på lager hos Gørløse

    Jeg havde jo ikke bestilt den til den nye 103 Motor så derfor havde Nick ikke set efter

    Søren
     
  15. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Ja vi havde pakningen til ny type 104 motor på lager, denne fik Søren :) Og nej det var ikke en Victor Reinz, det var en Elring (MICK) når bare jeg havde den rigtige reference, kunne jeg sagtens finde den..

    Elring troede først jeg var idiot da jeg spurgte om de havde forbedret 104 pakningen siden dengang de startede... Men da jeg sagde at jeg skulle bruge til 280+320 var der ingen problem ;-)

    Med hensyn til din forespørgsel hos Brabus, kan det være at du skal have 2 stk. med hvis prisen er fin :) den må vel også kunne gå på min 103 maskine
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Renovering af Topstykke 104

    Det sjove er at den du ser jeg har taget billede af er en Victor Reinz :D 3 gen. M104 pakning.

    Nå men ja jeg er ret sikker på den burde passe, da blokken vel er 100% ens. Men det jo ikke sikkert.
    Jeg ved at AMG bruger 2 forskellige toppakinger til M103 (3,2 AMG) og M104 (3,4 og 3,6)
    Men det kan jo godt bare have noget med boringen at gøre :| Brabus brugte vist samme boring på den nye M104 så vidt jeg ved.

    I øvrigt koster AMG toppakningen til M103 3500 kr. I forhold til den til M104 der kun koster 1200 :?
    Venter spændt på svar :)
     
  17. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Så har jeg fået Topstykket fra Simon. Med nye ventiler og optimeret ventil sæder :love:

    Så skal jeg bare finde tid til at sætte det på

    Søren
     

    Attached Files:

  18. Henrik66

    Henrik66 Member

    Joined:
    14 Oktober 2009
    Indlæg:
    350
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    300E Sportsline
    Km:
    287000
    Årgang:
    1992
    Lækkert

    Sendt fra min HTC One med Tapatalk
     
  19. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Er der kun et topstykke på sådan en 104'er ? ;-)

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  20. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Ja men min er tilgengæld længer end din

    Søren
     

Del denne side