Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Rem eller Kæde i E320 Benzin ?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af HenrikT, 29 September 2015.

  1. HenrikT

    HenrikT New Member

    Joined:
    19 September 2015
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Frederiksberg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E320Cab
    Km:
    92000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Alle

    Kører 320'eren med rem eller kæde ?

    Hvis den kører med kæde, er der så nogle erfaringer om hvor godt / længe den holder ?
    Jeg har engang haft en VW Golf VR6 hvor kæden allerede skulle skiftes efter 110.000 kilometer, men en Mercedes er måske lidt stærkere :))

    Henrik T
     
  2. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Den har kæde. På et mercedes værksted går de for at være kørt til ved omkring 500t km. Dengang kunne intet blive godt nok, man gik ikke på kompromis.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    De fleste Mercedes køre med kæde. Det anbefales af Mercedes selv og det gør jeg også, at kæde og kædestrammer skiftes for hvert 200.000km. da det har betydning for motorgang, effekt og motorens levetid
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Stort set alle Mercedes har kædetræk..

    En M104 320, får stort set aldrig problemer med kæden, kædestrammer skal bare skiftes hvis den gamle er blevet mør, men resten holder nærmest for evigt, ud over ledningsnet og gaspsjæld samt diverse elektriske dele, er det virkelig en evighedsmotor som sjældent udvikler mislyde osv.

    Hvis du kan høre noget støj er det som regel remmen eller noget derfra..
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Lad os lige få skudt en skrøne til jorden... :oh:

    Mange tror, at når deres biler har kæde, så holder den evigt :-((
    Det er en slid del som der bliver belastede hårdt.. Den bliver strukket med tiden og ødelægger motorens performance og muligheden for at kæden knækker (og dermed at motoren står af) bliver større og større, desto flere km motoren har kørt.

    Det er et dumt sted at spare, da man ricikere at motoren står af.

    Så som Mercedes selv siger, skift den for hvert 200.000km.

    Det er også derfor at når man frikøre taxaer, at noget af det første man gør i frikørelsenspakken, er at få skiftet dyser og forkammer kæde.

    Enda både m119 og m271 motoren er kendt for at snappe kæder og skal skiftes for hvert 100.000 km!!! :eek:
     
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Og som tidl. mekaniker hos Mercedes i 124'erens periode (ganske vist som lastvognsmekaniker), kan jeg tilføje at kædeskift var ganske jævnlige på dieselmaskinerne på varevognene, vi servicerede. :)

    Benzinbilerne lavede vi dog aldrig, såå...
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har aldrig set eller hørt om en røget kæde som følge af overstrukket kæde på den sene m104.. man lavede en forbedring af kædetrækket i forhold til forgængeren.. nu har jeg set henriks bil på havnen og den havde kun gået 90.000 så det er ikke noget at man skal bekymre sig om lige i nærmeste fremtid

    Sendt fra min ALE-L21 med Tapatalk
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Af de ældre motore, har jeg set m102, m103, m104 og m119 med knækket kæde, så det kan altså gode lade sig gøre.

    Men helt enige, med et km tal på 90.000 er det slet ikke aktuelt.. Det var mere hvis andre læste indlæget her, så kunne det være at de kunne bruge infoen til noget :)
     
  9. HenrikT

    HenrikT New Member

    Joined:
    19 September 2015
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Frederiksberg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E320Cab
    Km:
    92000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Alle ! Tak for svar- Fantastisk.

    Eneste bekymring fra min side var egentlig at bilen jo ikke er helt ny længere (1997)- Så måske nogle andre faktorer spillede ind istedet for kilometer. Men det lyder til at den kan snurre længe endnu med den kæde som sidder i.

    Den går iøvrigt fantastisk efter jeg har fået skiftet viskosekoblingen, og til min overraskelse lyder den meget bedre end jeg havde forventet! Dejlig sprød lyd den leverer sådan en Mercer !! :cool:
     
  10. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Som perlegrusmekanikeren bøjer jeg mig for eksperterne. Så må jeg hellere have skiftet kædestrammeren og måske kæde på den ældste kansler 3'. Hvor kører den fantastisk og der er altid lidt at skrue i, :) . Næste uge bliver i kansler 1 i Malaga området. En af turene bliver til El Chorro / El Camino del Rey
     
  11. coldhawaii

    coldhawaii Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Kastrup, Hovedstaden
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    165000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW T3 Camper
    Bil nr. 2 Km:
    175000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Folkens

    Jeg vil gerne give mit besyv med.

    Havde en 300E fra 1991 med ukendt km. Efter at have stået i carporten et års tid synede jeg bilen og satte plader på. Den kørte en måned og så knækkede kæden på en motorvejstur med 110 km/t. Den bukkede seks ventiler som resultat. Nu er topstykket skiftet og bilen kører igen, men den havde jeg sgu ikke set komme.
    Har en anden 300E fra 1990 med garanti på km 365.000. Overvejer kraftigt at skifte kæden da jeg ville være rigtig ked af at den skulle knække på den også. Det var et kæmpe arbejde...

    Så nej, en kæde holder ikke evigt!

    Mvh
    Rasmus
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg ville lige vise et billede her fra en M271 motor.
    Altså en W204 1.8 kompressor.
    Kørt 140.000km

    Kæde strukket og tænderne på knasthjulne slidt af. Så det var på et hængende hår at denne motor ikke stod af!!
     

    Attached Files:

  13. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Avs, er du sikker på at Mick ikke har haft lånt den på et tidspunkt, han kan jo lynhurtigt få 2 km til at ligne 200.000 km ? ;)
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    :D :D
     

Del denne side