Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

raps i 5'eren

Emne i 'Diverse Drivline' startet af stardoc, 12 Oktober 2010.

  1. stardoc

    stardoc New Member

    Joined:
    21 April 2010
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250 D
    Km:
    750000
    Årgang:
    1987
    Hej alle mand. Er der nogle der har erfaringer med at køre på raps på 250D...Med over 40000 km om året og ca halv pris på raps eller friture så har jeg besluttet at gå ind i sagen...Kan gløderørene holde til det og er der nogle fælder i øvrigt..evt et sted man kan købe udstyret til ombygningen. Synes det er spændende med alternativ brændsel...har en ven der køre opåklageligt på raps i hans patrol..nissan...han smiler hver gang han tanker :)
    mvh
     
  2. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Der er ingen problemer overhovedet. Min 300D'er har kørt på 100% raps og du vil ikke støde på andre problemer end jeg gjorde. Hvis du googler emnet, så hedder rapsolie i Tyskland Pöl, det er også der du skal finde stumperne.

    Du kan uden videre kører på en blanding på 20-50% raps/diesel, det vil fungere fuldstændigt problemfrit. Højere blandinger vil sikkert også bare fungere, men prøv dig frem. dvs. gradvist mere raps i blandingen.

    Du kan med ganske få ændringer komme til at kører på 80-90% raps, men jeg antager at du vil på 100%?

    Det helt basale problem du kommer til at kæmpe med er at rapsolien er meget mere træg end diesel, dernæst har rapsolie et væsentligt højere frysepunkt. Overbevis dig selv ved at sætte noget rapsolie i fryseren.......

    Motoren skal nok æde det, de motorer kører på ALT der kan brænde, problemet er at få det FREM til motoren. Det er dit helt grundlæggende problem. Jeg gjorde det at jeg sløjfede fremløbs røret fra tanken og satte en kraftigere gummislange på (=mindre friktion => bedre fremløb). Som det første i motorrummet ryger det i en varmeveksler, jeg har en brændstof køler fra en Audi A8 sidende. Såvidt jeg kan huske er der noget med at nogle af de kølere der er i handlen er lavet af et forkert materiale. Derfor skal du holde dig til de produkter der er lavet til automotive branchen. Fra denne veksler løber det videre i det normale forløb. dvs. ind i standard varmeren og op i filteret osv. Jeg har med denne konfiguration kørt 100% raps og 100% diesel i en 1-tank løsning.

    Udover ændret "rørdimension", så har jeg også udskiftet mine dyser til en anden type, men det tvivle jeg på er af afgørende karakter for om det virker eller ej. Jeg kan simpelthen ikke huske hvilke dyser jeg fik, men det er IKKE original dyserne. Jeg kan huske at jeg fik hævet trykket fra ca. 110 bar i standard til 150 bar. Dernæst fik jeg flyttet indsprøjtningen nogle grader (mener det var så meget som 3-4 grader)). Jeg købte dyserne hos en mager på det forum der var. Mener det hed rapsbil.dk, men der skete det at der opstod en del intern splid i foreningen, så jeg tror de delte sig i to dele. Det burde kunne lade sig gøre at google på hvilke dyser du skal bruge, men find lige en diesel mager af den gamle skole der kan LYTTE til din motor, når man begynder at flytte indsprøjtningen 3-4 grader er man ude over hvad Bosch/Mercedes anbefaler vil gå godt. Du kan finde nogle meget bedre tekniske udredninger på nettet omkring hvad der teknisk sker. Såvidt jeg kan huske så er der et samspil imellem at man flytter tidspunktet og at man hæver trykket (større tryk tager længere tid at opbygge, derfor tidligere indsprøjtning). Men som sagt er det næppe så afgørende for om det kan kører eller ej.

    En rigtig vigig ting er også at du får opgraderet dit returløb. Problemet her er at da olien er mere træg, vil det betyde et større tryk på slangerne og i forhold til returløbet, så risikere du at blindproppen på sidste dyse skydes af og du får smurt motorrummet med rapsolie. Det du skal gøre, er at købe et t stykke til returløbet og så sætte returslange på i begge ender og samle det nede ved returslangen til tanken.

    Når det er koldt er det nok en god ide at have noget elektrisk til at varme. jeg havde købt en MiniTherm, den har dog aldrig rigtigt virket, og den var knækket, så den røg i skraldespanden. Alternativt kan du overveje et oliefyr, men så skal du jo have en dieseltank ved siden af (Guldsmeden har vist prøvet om de kan kører på raps).

    Der er en del herinde der har rodet med det, jeg "mødte" oprindeligt Guldsmeden inde på et raps forum. Men derudover har der været diskussion herinde også:
    http://www.124forum.dk/w124/files/viewt ... 3&start=25

    Ikke for at fremhæve nogle firmaer, men jeg købte mit grej hos monopoel.de. Og så kom jeg også lige i tanke om at det var hos Dietec.dk at jeg købte mine dyser. Hvis det er ham Søren (mener jeg han hed), der har med det at gøre endnu, så ved han alt om dysevalg og pumpe timing.
    En anden meget seriøs aktør er Dajolka.dk, han sælger et "prof" kit (Elsbeth). Men jeg akn se at du også kan få stumper hos ham. Han hedder Niels og er nok en af pionererne på området (han har vidst også været involveret i det folkecenter du vil støde på).

    Held og lykke med projektet. Og lige en aller sidste ting, husk at få skiftet din tank si, det er rigtig træls arbejde (man kan ikke komme til den på en sedan), emn det er ENDNU mere trræls NÅR lortet stopper (prøv at google det, det er sket for flere (inklusive mig :evil: ).

    Og hav altid et ekstra hovedfilter i baggagerummet, det kan stoppe i løbet af 200-300 km's kørsel (er prøvet).

    mvh
    Maritn

    Det var sådan set det der er påkrævet.
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Et hurtigt tillægsspørgsmål: Hvad med en turbo-diesel, hvad siger den til raps ?

    Bendix
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Gløderørene holder fint til det, og en turbodiesel siger namme nam.

    http://monopoel.de/formular/1tank-w124.html
    Har sammensat et kit der indeholder det du har brug for.
    Der er også en lille fotoserie af deres bud på konvertering af en 124'er.
    http://monopoel.de/downloads/info_w124-umbau.pdf

    http://www.rerorust.de/de/index.html
    En spændende side, men husk blot på at vi bor højere mod nord.

    Jeg monterede denne varmeveksler på min http://www.monopoel.de/catalog/heat-exc ... p-424.html
    Og den gør det vist stadig ret godt. :cool: http://www.dajolka.dk forhandler den også.
    Den kan evt. monteres på siden af motorblokken, under brændstofpumpen. Der synes jeg at den sidder ret godt.

    Jeg har ganske rigtigt forsøgt med et webasto fyr og forskellige blandinger af diesel/raps.
    Jeg fik aldrig fyret til at starte på mere end 2/3 raps - OG... Ved denne blanding osede fyret meget.
    Nu var der kun tale om nogle få simple tests, med fyret spændt op i skruestikken - Men jeg kunne let forestille mig at fyret over tid, ville kokse til.
    2/3 kørte ikke optimalt.

    1/3 raps kørte derimod tilsyneladende uproblematisk.
    Jeg har dog ingen længervarende driftserfaringer, da jeg højest kørte ca 15-20 min med hver blanding.

    Pumpeindstilling !

    Jeg startede med at stille motoren på mærkerne, og kunne da se at pumpen faktisk stod 3 grader for sent.
    Motorgangen var tidl. ret hård. (den knækkede nødder) Men efter justering, spandt den fuldstændig som den skulle.

    Endte med at stille den på 12 1/4 efter OT Mod std. 15 (+-1) efter OT.

    Min valg af netop de 12 1/4 er at MB tillader en afvigelse på et par grader for en slidt forkæde.
    Lægger man dertil tollerencen på de +-1 er man faktisk nede på 12 grader før OT.
    Den sidste kvarte er blot fordi jeg ikke gad ned på ryggen igen.
    Dette er en lidt aggressiv raps timing, og gør bilen til mere rapsbil, end dieselbil.
    Idag ville jeg vælge en mere moderat timing.

    Jeg valgte at benytte 265 dyser på 135 bar - mod 115 bar std. (300 sugediesel 1988)
    265 er en velegnet forstråledyse, og sider faktisk i mange 124'ere ab verk.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvad handles rasp til p.t. ?

    Bendix
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Sidste sæson kostede det 3,5 kr ltr.
    Ved ikke hvordan priserne er i år.

    Det svinger jo efter hvordan høsten har været.
     

Del denne side