Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Q - køb af specialmodeller, AMG, BRABUS etc

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Dazzle, 19 Juni 2014.

  1. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Rødder,

    Har i et stykke tid gået med tanken om at skifte min 230CE ud med en mere familievenlig model. Når sandheden skal på bordet så er der ikke megen plads til de voksne foran når først barnestolen er parkeret på bagsædet (bagudvendt). :shock:

    Jeg er begyndt aktivt at lede efter en W124 TE og undervejs støder man på herlige specialmodeller såsom
    http://www.dba.dk/mercedes-300-te-st-car/id-1007823282/ (Brabus 3.6L motor tilsyneladende)
    Når man slår den op på nettet kan man ikke umiddelbart se at der er ilagt en special motor, og derfor er den vel heller ikke kendt af myndighederne. Jeg tænker at i teorien burde den ikke kunne gå igennem et syn uden en form for registreringsgodkendelse?

    Hvad skal man lede efter hvis det ér at man tænker på at købe en specialmodel? rules Skal det stå i registreringsattesten hvad motor / kw / hk som den er godkendt med for at det er helt legitimt, eller hvad er det man skal forholde sig til. Ved at bruge http://www.nummerplade.net/soeg/?regnr=ym33898 burde det vel fremgå hvis man har med en lovlig modificeret Mercedes at gøre?

    Måske nogle relativt noob spørgsmål, men jeg har ikke handlet anden bil end min nuværende 230CE så deeeet. :lol:
    (AMG modeller, har de alle et special/modificeret VIN nummer?)

    Mvh
    Rasmus
     
  2. pchristian

    pchristian Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    københavn nv
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    426000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    skat ved godt det er en 3.6l motor ifølge deres hjemmeside
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har set på bilen og efter min vurdering er den i ret pæn stand...

    Det er med manuelt gear, lidt kedeligt men utrolig driftsikkert så der bliver aldrig problemer med tomat kassen
     
  4. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    https://motorregister.skat.dk

    Ohh...synes ikke jeg kunne finde sådanne oplysninger på skats hjemmeside sidst jeg ledte. Så kan man lære det :D.
     
  5. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja efter at have læst Brabus's vanskeligheder med sin Auto gearkasse kunne man godt have sine betænkeligheder med alle de hypper og så en auto-skifter :D
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Sv: Q - køb af specialmodeller, AMG, BRABUS etc

    Rolig nu, hk er ikke årsagen til
    Mick's problemer. Der kører mange biler rundt med samme eller flere hk uden problemer.

    Selvfølgelig län man påstå at mange hk kan gøre små problemer større, men det er helt sikkert ikke årsagen, så havde bilen jo ikke holdt 25 år.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  7. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Prøv at undersøge reservedelspriser inden du køber en AMG.
     
  8. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    826
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Umiddelbart når jeg vil slå en bil op, så vil jeg kigge på "Bil Info", for at se hvad der står derinde om bilen.
    Under den omtalte bil står der: Slagvolumen: 3600cm3, så den er god nok. SKAT ved godt hvad der ligger i bilen.

    Jeg har selv en E36T AMG. Under "Bil Info" står der: Slagvolumen: 3606cm3 og Største effekt: 200kW.
    Grunden til det er jo at man "nemt" kan blive stoppet af politiet og at de så påstår man har lavet noget om.

    Min bil er bygget sådan fra fabrikken, jeg har ALTID kopier af de org. papirer med mig i bilen, hvis det skulle blive tilfældet en dag.

    Jeg ved fra andre tråde her på forummet, at nogle AMG'ere har et specielt stelnummer.
    Min bil har et "alm." stelnummer, men hvis man har de rigtige kontakter, så kan man se, at mit stelnummer stod til export, altså export til AMG-fabrikken.

    Når mit stelnummer bliver slået op i EPC (Mercedes-Benz' Electronic Parts Catalog) står der udfor model, E36 og på udstyrslisten står der 957, som er AMGs teknologi pakke, eller om I vil: 957 AMG Technik Paket.

    Så hvis en bil har 957 eller 990 i udstyrslisten, så ved man at bilen er en Org. AMG-bil.
    BRABUS har så andre ting.
    Jeg synes selv BRABUS skal fortælle om det der gør hans bil til en Org. BRABUS.
     
  9. AMB

    AMB Member

    Joined:
    10 April 2011
    Indlæg:
    357
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    7400 Herning
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V 3.4 AMG
    Km:
    213000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E500
    Bil nr. 2 Km:
    293221
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Altså min 3.4 AMG er ikke noget man kan se ud fra stel nummeret da den er fra før de skrev det i dem.
    På min Reg attest står der hverken om hk, motorstørrelse eller AMG nogen steder, men på skat står der bare AMG.

    Den brabus kan jo også være en ombygning lavet senere hen?
    Der skal sidde en rød type plade på lygtebroen hvis det er BRABUS der har lavet den
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så vil du ikke høre om de erfaringer jeg har med deres manuelt gear pis.
    Jeg havde udfordringer med min automatgearkasse fordi jeg havde flere klap hatte til at kikke på den og ikke gearkassen i sig selv, den holder fint nok. Men folk skal vide hvad de laver når de renovere dem osv.

    Jeg havde i sin tid en 230CE med manuelt gear og det er noget af det bedste gearskifte man kan tænke sig, utrolig precist osv. Men HER kan du vitterligt tale om slidstyrke der ikke lever op til navnet.
    Jeg nåede at have 3 gearkasser på 4 år, fordi synkromesserne fuckede op over hurtige gearskifte som ikke engang knasede eller skar tænder. Det blot fordi man ikke ventede på motoromdrejninger var faldet til det næste gear.

    Så det eneste rigtige i en Mercedes er autogear. Manuelt gear er sporty men selv dog lge boxer som også deles med de gamle M3 ere er svage og skal have skiftet lejer hvis de køres for hårdt.
     
  11. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    I har ret, at en autogearkasse skal repereres efter 25år er ikke tegn på at den er under for stor belastning. Og jeps det er bestemt en fordel at have folk der kender systemet til at fixe den hvis uheldet skulle være ude :D.

    Mhs til de manuelle gearkasser lyder det lidt vildt at man kan slide 3 op på samme bil. Gearkasserne er fine, men de er vist så ikke bygget til F1 gearskift... (Brabus, man skal være flink ved gamle biler :D)

    Lige for at vende tilbage til specialmodellerne. Så det man skal lede efter for at sikre sig at specialmodellen er godkendt til en forøget motoreffekt, som bør fremgå af oplysningerne fra Skat:

    Eks. (taget fra den Brabus model linket oprindeligt)
    Konstruktive ændringer : DMR Konvertering (er ikke 100% sikker men regner med at det er motorforøgelsen)
    Største motoreffekt : 388,96 kW (har skat noteret forkert her? Eller må den tunes til drag-racing :D )

    Hvis ovenstående (kontruktive ændringer og største motoreffekt) er noteret hos skat, så burde man have ryggen fri og kan gennemføre et evt køb? Eller er der andre ting man skal holde udkig efter hvis man ikke vil havne i problemer?

    NB:
    Er godt opmærksom på at reservedele til specialmodeller kan være en kedelig affære for ens mulvarpeskind :D.
     
  12. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,251
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Q - køb af specialmodeller, AMG, BRABUS etc

    SKAT rammer ofte den forkerte knap på lommeregneren når de skal dividere hestekræfterne ned til kilowatt.

    Det ser sjovest ud når det sker med dieselbilerne :)

    sendt fra mobilen, med Tapatalk2.. formentlig i arbejdstiden
     

Del denne side