Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Partikkelfilter - miljø eller skjult skat ?

Emne i 'Udstødning, Katalysator, Euro normer, Partikkelfil' startet af Guldsmeden, 17 Januar 2010.

  1. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    En lille oplevelse fra synshallen.:

    Fruens højt værdsatte lille økoræser - familliens nr 2 bil... en lille VW Lupo 1,2 TDI, var for nyligt blevet indkaldt til det obligatoriske periodesyn.
    Foran mig i køen holdt en VW passat fra 2008 som netop var blevet solgt af en autoforhandler.
    I forbindelse med handlen, havde kunden forlangt at få eftermonteret et partikkelfilter, idet bilen oprindeligt var født uden. Og sådan blev det.
    Partikkelfilteret havde alle godkendelserne i orden, og var behørigt monteret efter alle foreskrifter, og synsmanden var tilfreds.
    Passatens røggasmåling sagde 1,84 - så bilen fik klasket et miljømærke i forruden og blev godkendt.
    Den nye ejer må dermed køre ind i alle de store tyske Byer også, og slipper som bekendt for at blive pålagt 1000 kr i ekstra "miljø" afgift.

    Desværre har vores lille super økonomiske Lupo ikke noget partikkelfilter, så vi bliver jo som så mange andre, også straffet med en 1000 kr dummebøde - I miljøets navn naturligvis.
    Sådan er det jo når man forgriber sig på moder jord - så kan vi bare lære det.

    Men jeg bliver altså lidt skuffet over vores folkevalgte, når nu Lupoen da den var ny, måske var det aller mest miljøvenlige køb, en bilkøber dengang kunne gøre.

    Og forresten.... Røggastesten på Lupoen sagde 0,62.
    Det er UNDER DET HALVE af passaten.... men JEG skal straffes økonomisk, og bliver pålagt restriktioner på hvilke Byer jeg må færdes i. :shock:
    De fatter altså minus på Christiansborg. Tsk tsk.
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Skult skat ingen tvivl.Næste tanke ville blive at hvis alle biler kørte over 30 på en liter ville afgiften af brændstof så stige eller andet evt,da de jo ville tabe mange penge i afgifter eller måske er det derfor at de miljø venlige koster kassen i indkøb ,kontra hvad man for da det er en dårlig forretning for skat....
    Reglen er også underlig i det man kan lade være med at montere også bare betale ekstra?Hvordan gavner det miljø???
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Fandt lige et reference indlæg, fra dengang jeg var til syn med min 300D fra 87 :)
     
  4. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    fik kunden selv lov til at punge ud for det filter??

    Men det er og bliver en hemmlighed, at Staten, olieselskaber og ikke minst olieselskaberne imellem, arbejder sammen og fastsætter priser, benzinselskaberne dummede sig for et par år siden, da de påstod de ikke satte priserne, op og ned på samme tid som alle de andre selskaber,netop for at de ikke skulle udkonkurere hinanden, de blev så afsløret af aviserne, de gjorde det på samme tid om tirsdagen, det vist ikke en tilfældighed?

    nu vare det ikke længe så kan i få dummebøder, når forsikring's selskaberne planter en GPS i jeres biler, automatiske fartbøder flyver ind ad dørene, forsikringselskaberne sender folk højere regninger lige snart din gps kan få chancen for at afsløre dig........

    fagre ny verden...)

    En muslim sagde engang:
    Danskere er snotdumme, de brokker sig aldrig,......
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg ved ikke hvem der betalte for filteret.
    Det var en del af handlen.... jeg køber din passat, HVIS du monterer et partikkelfilter.
    Om bilens købspris så blev tillagt filterets pris, eller om det var UB aner jeg ikke.

    Jeg fik faktisk oplyst prisen på filteret.... men husker den desværre ikke lige. :(
    Det var billigere end jeg lige troede ihvertfald... måske omkring kr. 5000,- agtigt ???? :oops:

    Men det er da skrup forkert med de regler der.:

    Røggastest Lupo uden filter .: 0.61 = 1000 kr. at betale.
    Røggastest 300D 87 uden filter.: 1.06 = 1000 kr. at betale.
    Røggastest Passat MED filter .: 1.84 = ingen afgift

    Aaaargh. :-((
     
  6. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg har jo samme problem, eller får med min 300D, men nu skal man jo ikke blande begreberne sammen, med CO, CO2, og partikelfilter, da det ikke er det samme.
    Co2 kan desværre ikke undgås, da det er forbrænding af fossilt brændsel dvs. benzin, olie og naturgas.
    Brændeovne og fjernvarmeværker der bruger træ og træflis udleder ikke CO2, men partikler, som kan fanges med et partikelfilter, og så er vi jo ved sages kerne.
    Jeg kører også lastbiler med div. EURO mærkater, de gamle uden EURO har partikler så store som fluer (overdrevet self.) og de når kun til næsen, og bliver fanget af hårene.
    De nye med EURO har så små partikler at de ryger helt ned i de mindste af lungernes forgreninger, og det er rigtigt rigtigt skidt.
    Og læg mærke til at disse lastbiler har IKKE partikelfilter, også det arbejdes der på at få monteret ad åre.
    Det er da hvad jeg har erfaret fået oplyst og forklaret, men ret mig hvis jeg er galt på den.
    Iøvrigt når vi er ved lastbiler, koster en 24 tons, 3-akslet lastbil der kører max. 3 km. på literen kun 9500,- om året i "vejbenyttelsesafgift", medens vores 1400 kg. diesel kommer til at koste 8500,- årligt.
    Hvem mon slider mest på vejene dem eller os ??? og en lastbil kører mellem 60-150000 km. om året, dog skal det nævnes at vognmænd får ca. 1 krone i rabat pr. liter diesel, men det er sgu en stor post på budgettet.

    Erik
     
  7. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jaee så glemte du så lige at nævne taxa selskabernes rabatordninger, jeg har hørt at det hele 2-3kr pr liter!!!!!
    men den almidelige borger som køre 60000km om året for at komme på arbejde kam glemme alt om rabat,!!
     
  8. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tænk engang:

    Hvis alle i det ganske land som jo kaldes Danmark, sagde:

    Her kære venner, nu lægger vi vores bil nøgler(og det gælder osse lastbilchafførene; og tager dem ikke frem, før i har lært, at sætte priserne ned, og det lige fra afgiter til priser på benzin/diesel, :twisted:

    Jeg kan lige se det for mig, bilimportørene kan ikke sælge mere,det helt sikkert noget der vil få bil importørene til at reagere, oliselskaberne, vil få en finanskrise der virkelig vil kunne mærkes, staten vil sidde og sige.....næ de vil tude om at bede folk om at tage deres nøgler frem igen, for deres kasse bliver uden tvivl meget tom .....

    Det noget der vil virke.så kan de lære det.
     
  9. votte

    votte New Member

    Joined:
    27 Februar 2008
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    borgerkrig bliver der heller aldrig....det regner for meget...
    de dümme däne.................!!!
    hvorfor er de sorte ved at få en del af magten.....???? de dümme däne
    høj moms
    høj bilskat
    høj skat
    m.m.m.m.m.
    fyld selv på
    og nu skal jeg forresten u´d og skide...........
     
  10. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Husk så lige at betale lokum's-afgiften på en tusse, når du er færdig :lol: :lol: :lol:
     

Del denne side