Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Partikelfilter - kan vi overhovedet købe et godkendt?

Emne i 'Udstødning, Katalysator, Euro normer, Partikkelfil' startet af Aasted, 3 Marts 2010.

  1. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Nu er strafafgiften nært forestående.

    Uanset det retfærdige i historien eller ikke, skal der tages en beslutning.

    Hvis jeg beholder min bluestar 20-30 år til (hvis den kan køre 1 mill. og jeg ikke smadrer den), vil det koste mig kr. 30.000 at betale afgiften.

    Hvis jeg kan købe et filter der holder 100.000 km skal jeg købe 8 rensninger af måske hvad? 1000 kr. ?? og så løber det op i 7.000 + 8*1000 ialt kr. 15.000

    Og nu er jeg jo elitebillist (trods alt), så set på den måde skal jeg have et filter på.

    Men kan jeg overhovedet få et???

    Og er mit regnestykke rigtigt?

    Dette handler kun om at undgå afgiften, ikke om at kunne køre ind i Hansesteder.

    Dette fantastiske forum sprudler jo af liv, selvom gennemsnitsalderen sikkert er højere end i fx. det Ford Focus forum jeg indtil fornylig var med i. Dette er skrevet mens jeg ser TV-avis om filtre og under påvirkning af alkohol fra aftensmadens tilberedning. Så undskyld evt. pjattede bemærkninger. Er kun en ganske ung 52 årig drengerøv.

    Men kan vi holde os til emnet her?

    Altså: Kan man overhovedet få et filter?
     
  2. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Aasted.

    Hvis jeg var dig ville jeg glemme det. Det kan ikke betale sig at eftermontere et filter på de gamle w124'er modeller.
    Som udgangspunkt kan dieselbiler af vores årg. kun "løftes" én klasse op ved montering af filter.
    Dvs at, pt er du udenfor kategori og det højste du vil kunne opnå er derfor "Umweltplakette Rot". Men, det røde mærke vil allerede starte med at blive udfaset fra i år. Rent faktisk startede det sidste år. Så fidusen hvis du vil syd på er der ikke.

    Nu skriver du så også at det ikke er tilfældet. Stadigvæk glem det. Uanset hvordan du regner det ud, så vil det aldrig kunne betale sig at eftermontere et filter. Jeg forstår at man af principielle eller miljøhensyn gerne vil, men sålænge at de filtre der eksisterer ikke fungere bedre end de gør og der rent faktisk blandt fagfolk er delte meninger om hvorvidt de kan gøre skade på din motor, ja så synes jeg kun der er en vej ud af det. Spar de penge, brug dem istedet på at holde din motor i tip top form med det bedste af det bedste. Det kan reducere udslip af skadelige stoffer og kan holde samvittigheden "partikkelfri." At du er elitebilist, har jo ikke noget med sagen at gøre, kun at du for lov at slippe lidt billigere i forsikring.
    Det er jo naturligvis muligt at der ud i fremtiden kommer noget vi kan bruge, men det må man tage til den tid, hvis vores biler holder så længe. Ellers er rådet, skift til en benziner med 3vejs kat. Så er du ude over alle spekulationerne.

    Mit regnestykke ser således ud ved 100.000km eller 5 år á 20.000km:

    Anskaffelse på filter i dk. ca 8000,- dkr
    Rensning og vedligehold for hver ca.20.000km 5*ca1500,- dkr ca 7500,- dkr
    IALT ca 15.500,-dkr
    Afgift ialt 5000,-dkr

    Besparelse ca 10.500,-Så jeg kan ikke se at der er noget økonomisk argument for at eftermontere et filter.

    Hilsen Orion.
     
  3. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Der findes ikke på nuværende tidspunkt et partikkelfilter til w124 som du kan købe, så det korte svar er nej.

    En lang række W124 dieselmodeller er leveret med katalysator fra fabrikken, hvilket giver en EURO2 godkendelse=rød plakette i Tyskland. Men en katalysator har intet med et partikkelfilter at gøre. Min egen er leveret med katalysator, og den er fra 89.

    Der arbejdes i Tyskland på at at udvikle et partikkelfilter til w124 modellerne der giver den grønne plakkette, og dermed højeste klasse hvilket er den der er påkrævet for at køre ind i fx. Berlin idag. Prisen herpå forventes at ligge på ca. 1800 eur uden montering. Dog er det så uklart om en filter der er godtkendt under EU normer i Tyskland og vil blive godkendt i Danmark?
     
  4. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Det med elitebilist var blot en betragtning der går på, at jeg jo så måske beholder bilen i mange år, uden at ødelægge den. Og at man derfor kan regne langsigtet.

    Men vigtigst: Kan man overhovedet få et filter? Casper siger nej.

    Så er min pointe følgende: Kan staten pålægge os en bøde fordi vi ikke monterer noget, man ikke kan købe???

    Vi kunne jo alle påstå at vi frygteligt gerne vil montere det, hvis det fandtes. Men når vi ikke kan få det, skal vi vel ikke straffes!

    Så hvad siger værkstedsfolkene: Kan man få et?
     
  5. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    La' vær' med at bruge krudt på om det findes eller ej, økonomien i at montere en er der jo ikke. Det er langt bedre at kanalisere noget energi i en protest og efterfølgende afskaffelse af denne urimelige lov! Typisk at man her i DK indføre noget med tilbagevirkende kraft! Det er selvfølgelig iorden at man indføre et krav om at nyindregistrerede biler skal have en sådan, men urimeligt at trække kravet ned over den gamle bilpark som, trods alt, med tiden bliver udskiftet! Udskiftningen kunne gå meget hurtigere hvis de slækkede på de tårnhøje afgifter bilerne bliver belagt med! bluestar
     
  6. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Værføreren på Nordjydsk Diesel i Aalborg fraråder (iflg. JP),at eftermontere partikelfilter på ældre dieselbiler. Man risikerer at motorerne stå af.
     
  7. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg er enig med dig w124 men når nu der kommer en regning fra skat, vil jeg jo gerne kunne sige:

    "Jeg gerne vil monteret et, men at der ikke er nogen, så hvad vil I foreslå mig"?

    For jeg har ikke tænkt mig at betale afgift for noget jeg slet ikke kan købe, uden diskusion og klage (og måske enda jammer :lol: )

    Tror lige jeg skal have skrevet til FDM
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Glem det eftermonterede partikelfilter!

    Det bliver kun mere besværligt og dyrere.

    Ingen ved hvordan bilerne kommer til at køre med dem, men i al fald ikke bedre...

    Eftersom de ikke selv kan regenerere partikelfilteret, er det nødvendigt at foretage et værkstedindgreb. Dyrt, besværligt og sundhedsskadeligt.

    Generelt kan man sige, at alt hvad der hedder miljø-hensyn, er til gene for biler og deres ejere.

    EGR, krumtapsudluftning, kat/lambda, osv...
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja ja ja, jeg ved det. Vi skal ikke have partikkelfilter på.

    Men det er altså ikke det jeg spørger om.

    Hvis man ikke KAN få partikkelfilter til vores 124, så er det vel ikke rimeligt at opkræve bøde for noget der er umuligt at efterkomme.
     
  10. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Næ men hvad laver de der er rimeligt for os bilejere....?????
     
  11. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Aasted, det er netop min pointe: Hvis man ikke kan købe og/eller det ikke er muligt at montere dette filter, skal der protesteres mod denne lov!!!
    bluestar
     
  12. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Nu har jeg læst fstyr.dk igennem for hvad de skriver omkring hvilke filtre der er godkendt i Danmark.

    Færdselstyrelsen har valgt at benytte den tyske godkendelse af partikkelfiltre.

    Der findes _ikke_ et partikkelfilter til w124 modellerne der er godkendt i Tyskland efter de tyske regler.

    Der er et partikkelfilter undervejs i godkendendelses proceduren, men det kan endnu ikke købes endnu. Prisen kommer til at ligge på ca. 1800eur for partikkelfilteret, der er udformet som en lang sammenhængende enhed fra manifolden til bagerste lydpotte. Enheden erstatter derofr midterste lydpotte samt katalysatoren, og er udført i rustfrit stål. Filteret er selv regenererende, og kræver ikke værkstedsbesøg for dette.

    Filteret kommer til at omfatte alle modeler fra 200D-300D 2v og 4v motorer, men ikke turbodiesselmodeller.

    Så for at opsumere, så findes der ikke på nuværende tidspunkt et filter, men der er et på vej, dog kun til sugediesel motorerne.
     
  13. MICH

    MICH Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D STC.
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det ville være sørgligt om et partikelfilter skulle være årsagen til det endelige dødsstød på 124'eren.....

    Har selv to stk. holdende i indkørelsen, begge fra 87, begge fantastiske dieselmaskiner...

    Har selv overvejet filtre, har forsøgt med raps etc. Alt sammen for miljøets skyld, men også retten til den frihed der ligger i, at selv vælge sit køretøj...

    Men udviklingen går i en retning, som gør mig trist. Trist fordi, der ikke er så mange biler, der giver den samme følelse, når man kører i dem. Trist fordi, at jeg måske ender i en type køretøj, der som udgangspunkt ikke matcher en 124'er på kvalitet, kørefornemmelse m.v. Trist at tænke på - men indtil videre holder jeg stand, og der er stadig to stk. i indkørelsen :twisted:

    Som vesterlænding er det jo ikke en udvikling man forstår. Vi forstår jo kun fremskridt. Ja, jeg forstår ikke, at man skal have påduttet køretøjer med en levetid svarende til sådan ca. 1/3 af en 124'er..., og i fortsættelsen heraf kunne man skrive mangt og meget, hvilket jeg undlader :|

    Helt Utopisk kunne man bare håbe, at Tyskerne ville relancere 124'eren i sin grundform, blot med de nødvendige opdaterede modifikationer - men det ville jo være et tilbageskridt....!

    Mvh. Mich.
     
  14. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Nu har jeg skrevet til FDM, så må vi se om jeg et får et svar.
     
  15. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Svar fra FDM

    Tak for din mail.

    Jeg tror, du har ret i, det ikke er praktisk muligt at skaffe et partikelfilter til netop din bil. I hvert fald ikke et, der lever op til de gældende danske krav.

    Det er i øvrigt vores erfaring for de biler, hvor montering m.v. kan lade sig gøre, at det ikke entydigt er en økonomisk god forretning af eftermontere: indkøbsprisen og monteringsomkostningerne sammenhold med den løbende vedligeholdelse, der nødvendigvis må påregnes, kan godt vise sig at blive en større udgift end den årlige afgift på 1.000 kr. Hertil kommer, at disse filtre ikke nødvendigvis har helt samme effekt som de ”originale”.

    FDM har allerede protesteret højlydt, uden at det har ændret myndighedernes overordnede ønske og krav om afgift på dieselbiler uden partikelfilter.

    Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at vende tilbage.


    Med venlig hilsen

    Lennart Fogh
    Advokat (H)

    Så det ser ud til at vi bare må bide det i os og betale :cry:
     
  16. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Jeg betaler bare de 1000 kr,- ekstra om året.... herregud,- småpenge i sammenhæng.


    Hvis de virkelig ville gøre noget for miljøet,- så er de helt galt afmarcheret,- problemet er, at det kun handler om at få penge i statskassen med miljøet som undskyldning.

    Hvis de virkelig gik ind for miljøet så var der tilgængelige metoder til stede pt.

    1. skrue noget biodiesel sammen - allerede en løsning,- omend i minature format.
    2. Bland raps olie i diesel olien,-
    3. sælg forureningsfri diesel i Dk ,- kan ikke huske hvad det er i diesel der partikel forurener,- men sagen er den at det er muligt,- og har været det længe at producere diesel der forurener lang mindre end det er tilfældet pt. i DK!

    Jeg talte med en fra Statoil raffenaderiet i Kalundborg,- der fortalte at de da længe har produceret dieselolie med lavt forurenings niveu,- ........ men det bliver solgt til Sverige!!!! ,- da det ikke er tilladt i DK ?????

    For filan da....... Nej forureningspolitikken i DK er ikke et spørgsmål om miljø,- men et spørgsmål om flest mulig penge i statskassen med undskyldningen "forurening fra diesel biler".

    Hvor herre bevare os!!!! :whip:
     
  17. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Enig Bjarne, der ender jeg jo nok også.

    Bare lige lidt svært, når jeg i 9 år har kørt i en lean burn katalysator bil der kunne komme alle steder, også skulle omstille sig til at være et "forurenende svin".

    Men nu skal der meget mere til, før jeg syntes min MB ikke er det værd :lol:

    Elsker den måde den kører på.
     
  18. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Bjarne du har helt ret når du udtaler:
    Nej forureningspolitikken i DK er ikke et spørgsmål om miljø,- men et spørgsmål om flest mulig penge i statskassen med undskyldningen "forurening fra diesel biler".
    Tidligere skatteminister Chr. Jensen og venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen har udtalt til Politiken, at filterafgiften på 1.000 kr. alene skal være med til at finansiere skattelettelser for de rige og ikke så meget til gavn for miljøet.
    Dette på trods af, at de begge på Folketingets talerstol har sagt det modsatte. Er der noget at sige til, at man får politikerlede.
     
  19. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej Casper
    Hvor har du din viden omkring partikelfilter til sugemodelleerne? Er det noget der kan give en grøn plakette, synes jeg det er interesant.
     
  20. Christina

    Christina New Member

    Joined:
    24 Oktober 2009
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    267000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hey

    Til jer der tænker på at eftermontere et partikel filter, drop det der er slet ikke økonomi i det.

    Vi (min Far) har en Volvo FM 12, 420 hk, årg. 2005, euro 3 lastbil med eftermonteret CRT partikelfilter
    samt årlig kørte kilometer ca. 130.000
    Inden den fik partikelfilter kunne den "klare" bakke ved Gladsaxe (M3 - N) med 89 km/t og
    havde et brændstofforbrug på 2400 - 2800 meter pr. liter (48 ton total).
    Med partikelfilter kan den "klare" samme bakke med ca. 65 km/t og ligeledes så er brændstof
    forbruget steget til 1300 - 1600 meter pr. liter (48 ton total) yder mere er der service og rens-
    nings udgifter for ca. 3.000 kr. pr. mdr. samt en anskaffelspris på 120.000 kr.

    Hilsen
    Christina
     

Del denne side