Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Overblik over udtagning af tændingslås/cylinder

Emne i 'Tændingslås' startet af jpb, 6 Februar 2010.

  1. jpb

    jpb New Member

    Joined:
    29 December 2009
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300CE
    Km:
    350
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Efter selv at have oplevet en del kvaler i forbindelse med udskiftning af tændingslås (og det er ikke slut endnu) har jeg besluttet mig for at poste nogle billeder og beskrivelser der forhåbentligt kan af-mystificere operationen for de næste.
    Ved endt og vellykket operation er det tanken at samle guldkornene i én beskrivelse der er opdelt i "udskiftning af cylinder" og "udskiftning af hele låse enheden"

    1. en beskrivelse af hvorledes beklædning under rattet aftages. Første to sider i vedhæftede .pdf
    2. close up billede af cylinder med nøgle, for dem der kan nøjes med dette.
    3. close up billede af den komplette enhed, for dem hvor rat-låsen også har sat sig (mit tilfælde)

    Status hos mig er, at beklædning er aftaget og jeg nu skal udtage den komplette enhed. Hele låse-enheden kan "rokkes" og drejes en milimeter til hver side, men virker som om udtrækningen af enheden er blokeret af "tappen" (punkt-2)

    En venlig Mercedes mekanikker har fortalt at man nogle gange kan få ratlåsen til at "springe fri" ved at give nogle moderate hammer-klask på undersiden ved punkt-2. Det er desværre ikke nok i mit tilfælde.

    Spørgsmålet er så hvordan hele enheden udtrækkes ? Skal tappen (punkt-2) trykkes ind eller hvorledes skal det gøres ?
    Jeg har prøvet, men det er umuligt at trykke den ind. Det virker også for "nemt" i forhold til at kunne stjæle en bil og skifte lås,

    Mvh, Jens
     

    Attached Files:

  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Ja,- jeg har selv været turen igennem for et par år siden,- men kan sq ikke huske i detaljer hvordan og hvorledes,- men jeg kommer til at tænke på om den tap kun kan trykkes ind når ratlåsen er låst op,- dvs. når låsetappen er inde som på billedet, har du prøvet at aktivere rat låsen, på den du har på billedet,- og se om det gør en forskel.?
    Jeg mener at låsecylinderen skal være afmonteret for at tage resten ud. Der sidder vist også en spændeting rundt om røret den sidder i, med en lille bolt,- der skal løsnes.
     
  3. jpb

    jpb New Member

    Joined:
    29 December 2009
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300CE
    Km:
    350
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Hej Bjarne,
    Billedet er et foto fra sælger hvor jeg har købt den nye låse enhed på ebay.
    For mit vedkommende er sagen at ratlåsen har sat sig, så rattet ikke kan drejes, og nøglen kan ligeledes ikke drejes. Derfor har jeg ikke kunne udtage cylinderen og den sidder der altså endnu.
    Min tanke var at afmontere imens jeg afventer forsendelsen af den "nye" låse-enhed som afbilledet.

    Jeg har ikke gennemskuet hvorledes den komplette låse-enhed afmonteres.
    Starter man her med at udbore cylinder > så ratlåsen kan slippe > hvorefter det hele afmonteres > og det nye påmonteres ?
    eller
    kan man afmonter det komplette låse-system på mindre volds-betonet vis ?

    Skråstregen på billedet skal vise hvor andre har anvist at gennemskære med en vinkel-sliber for at udtage cylinder.
    Mvh, Jens
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Fjern din cylinder ved at bore den ud!!
     
  5. jpb

    jpb New Member

    Joined:
    29 December 2009
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300CE
    Km:
    350
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Alex
    Jeg kan af dit forslag ikke ummidelbart se om det løser problemet omkring ratlåsen der hænger.
    Mercedes oplyser at udskiftning af cylinder ikke løser problemet med ratlåsen.
    Kan du belyser lidt mere detaljeret ?

    mvh, Jens
     
  6. jpb

    jpb New Member

    Joined:
    29 December 2009
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300CE
    Km:
    350
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu har jeg endelig fået den rigtige reservedel, og sidder og nørkler lidt med at få tingene samlet. Det er som om at den gennemgående cyinder med to små vinger i bunden af brønden hvor låse-cylinderen skal ploppes ind har sat sig.

    Jeg har forsigtigt lirket lidt med en skruetrækker for at se om det kunne få den til at springe fri, men uden held.

    Er der et lille fif til at få den til at springe fri igen ?

    Mvh, Jens
     
  7. jpb

    jpb New Member

    Joined:
    29 December 2009
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300CE
    Km:
    350
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja problemerne skulle vise sig at fortsætte... Mercedes Perpignan har formået at levere en reservedel der tilsyneladende har haft en defekt. Det er hvad der kan ske. Det gru-opvækkende opstod da de tilbød mig at samle delene som plaster på såret, og efterfølgende selv formåede at ødelægge 3 andre.

    Nu har jeg endelig fået hele enheden hjem og med besvær monteret i bilen, og indser at en af "skiverne" inde i låsehuset muligvis er monteret forkert. (37i+h+g)
    På vedhæftede billede er markeret et kabel (37a), en "sikkerhedsanordning" der fungere således at gear-stang kun kan komme ud af "Park" såfremt nøglen drejes.

    Problemet er at sikkerhedsanordningen ikke de/aktiveres når nøglen drejes. Altså at gearstand ikke kan komme ud af "Park". (Kan dog aktiveres manuelt, omend det er lidt bøvlet og ufikst)
    Hvad enten det skyldes at værkstedet har formået at monterer "37i+h+g" forkert, eller om jeg montere monterer 37a forkert kan jeg ikke afgøre, men håber på lidt hjælp her.

    Alternativt af-monterers 37a og betjenes manuelt indtil jeg næste gang kommer igennem tyskland til et ordenligt mercedes værksted.

    mvh Jens
     

    Attached Files:

    • lås.JPG
      lås.JPG
      File size:
      71.3 KB
      Visninger:
      1,483
  8. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
  9. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Undskyld det var en fejl.
     

Del denne side