Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Original motor?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Andreas, 7 Januar 2011.

  1. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle, jeg har lige købt en 300 turbodiesel fra 94. Den er i fin stand, men det slår mig at der er noget i sælgers forklaringer der ikke passer. Jeg er kommet i tvivl om hvorvidt bilen, som fortalt, har fået ny motor (nu kørt 270.000), eller om der er tale om et fupnummer med tilbagespoling af speedometer. Der mangler nemlig service for 12 år, men sjovt nok så passer kilometrene i servicebogen (har kørt 10.000 km på 12 år????) Så jeg forestiller mig at man for at få servicebogen til at stemme, har spolet kilometrene tilbage, så den mindre grundige læser ville tro at den passer på den nye motor.

    Kan jeg se om det er den originale motor der er monteret?
     
  2. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Andreas

    Tillykke med den nye vogn :)

    Hvis du lige skriver stelnummer eller registreringsnummer på bilen til mig, kan jeg slå det motornummer op som bilen er født med.
    Så kan du krydstjekke det med motornummeret på motoren der ligger i.
     
  3. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    ps. dog lyder det noget usandsynligt at den skulle have fået ny motor - sådan en kører jo som bekendt utrolig langt, og er samtidigt pebrede og købe.... så hvorfor skifte en motor der virker fint?
     
  4. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Stelnr. WDB1241311C025769

    Tak for hjælpen det er jeg glad for.
    Hvis han har bildt mig noget på ærmet, så skal han vide at jeg ved det 8)

    Hvor finder jeg motornr. henne?
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Motor nummer skal stå oppe på venstre side af topstykket ud mod forenden ca. set fra kabinen af.
    Dit gearkasse nummer skal stå på højre side, set fra højre side af bilen.

    Dit org. motor nummer hedder: 606910 12 000805
    Dit org. gearkasse nummer hedder: 722435 03 379783

    Sidste Synsdato: 2010.06.30 (ikke ens betydende med at den også blev godkendt)
    Ved sidste syn stod km-tæller på: 260 000 Km.

    Bilen er første gang reg. d. 12-01-1994
    Bilen er enten importeret eller har fået nyt udgangs punkt for reg. d. 25-07-2000
    Dette kan skjule bilens org. Km. når den afmeldes og reg. på ny igen. ! ! !

    Bilens reg. nummer er ZT32764

    Så må du se om du kan finde motor nummer 8)

    Men med kun 260.000 Km. så skal der dælme da ikke være meget slitage på den bil.
    Rat og pedaler samt gearstang skal absolut ikke være slidt ret meget, faktisk usynligt med de få Km.
    Det samme med sædekanten ved udstigning og sædebundene skal virke friske og hårde i affjedringen.
    Det lyder undskyls jeg siger det, ret usandsyneligt med så få Km. på ligenetop en diesel og specielt med kun 10.000 Km. over 12 År.
    Det lugter meget af fusk i mine øjne.
    Det er jo ikek ligefrem derfor man køber en diesel vil jeg mene, hvis kørsels behovet har været SÅ lidt, havde man da haft mere glæde af en 500E og den havde kostet mindre i drifts omkostninger :lol: her tænker jeg vægtafgift og brændstof omkostninger specielt. de penge man smider mere i vægtafgift for en diesel, kunne man jo dække det brændstof mere man brugte på de 833 Km. med en V8er om året :lol:
     
  6. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Hej Andreas.. Tillykke med vognen. Jeg ved ikke lige, men noget siger mig at der er noget der ikke passer... Dit stelnummer begynder WBD124 de tre næste er 131... Hvor jeg mener det skal være 133, hvis det er en original Turbodiesel, 131 er såvidt jeg kan se en alm 300 diesel. Men der er sikkert nogle af gutterne herinde så kan be- eller afkræfte min tvivl... Håber du er glad for vognen, jeg har selv turbodiesel, og det kører bare :-D Hilsen Søren...
     
  7. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Almindelig 300D hedder 124 130 bluestar
     
  8. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Ja det er korrekt, bare ikke når den når op i den "nye" serie, altså 1993-1995. Der er skal en 300 D hedde 124131, og en Turbo hedder stadig 124133. Man kan feks tjekke det på Gørløses hjemmeside. rules
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg forstår det, som om den har kørt x antal kilometer med original motor, og så har ombytteren kørt km 270.000, det kan jo fint passe...?

    Men så har drivlinien mm. kørt et nu ukendt antal kilometer.


    Bendix
     
  10. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for de gode svar, det giver mig mulighed for at udforske historien på bilen.
    Jeg føler ret sikker på at nogen har fusket, for bilen har ikke kun kørt 270kilo. den ser ud til at være i fin stand, men jeg har ikke studeret den i bund endnu.
    Jeg gav 28.000, så jeg forventer ikke en fejlfri bil.
    Jeg har før haft en 300 D, og denne motor kan noget mere, ingen tvivl om det. Men om det er en turbodiesel, er jeg ikke sikker på lige nu :-?

    Der er skiftet hardy og bagtøj er renoveret ved jeg, men om gearet er i orden kan jeg ikke konstatere endnu. Den slår lidt op i omdrejninger når den skifter, og det kan bare være den mangler lidt olie. Det var i hvertfald kuren for den gamle jeg havde. Motoren er pæn og ren, og bestemt en anden end den der lå i min 91er. Den er sænket, hvilket jeg syntes er skide irriterende, særligt i øjeblikket. Så jeg skal have nye fjedre til den - nogen der har nogen liggende?
    Kabinen er fin ren men mangler en ordentlig radio/cd, hvilket jeg må ud at købe, sammen med nye højtalere :)
    Den har Wabasto-fyr, men jeg er ikke imponeret over det. Tror det trænger til eftersyn.

    Men jeg vender lige tilbage når jeg har historien så klar som jeg kan få.
    Endnu en gang tak for hjælpen 8) :gr8:
     
  11. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Tag et billede af motoren så kommer der hurtigt et svar
    jeg tænker lidt kunne det ikke også være en 24v
    i den årgang uden turbo
     
  12. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Ud fra hvad jeg kan se, på det stel nummer er det kun en alm. 300 diesel, men som smut skriver er det nok en 24 ventiler, hvilket de jo var i den årgang. Det der bekymrer mig var hvis det var en turbo, om der så evt var betalt afgift og den nu var synet med den ombygning, det ville være lidt (læs: Meget) kedeligt at møde til næste syn, for at få at vide at det man kom med ikke var synet og betalt afgift for :eek: . Turboen er også udstyret med en oliekøler i venstre inderskærm, samt "gæller" på højre forskærm, men det er der så mange der har...men jeg er enig med smut, smid et par billeder på af vidundret....
     
  13. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    124.131 er IKKE en turbo.

    resten af mit svar har BRABUS allerede sørget for ;-)
     
  14. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    De 2 billeder har jeg "på lager" og smider dem lige.
    Har heldigvis haft fornøjelsen af at prøve begge disse dejlige motorer, foretrækker dog den 24 vent. på grund af livlighed og omdr.villighed.
    Turboen kommer mere pludselig, og så sker der altså noget.
    Den 24 vent. er øverst, kendes på det flade topdæksel og det forgrenede manifold.
    Turbo nederst, alm. motor at se på, dog med "lukket" manifold, og brandvæg over mod højre skærm.
    Begge typer har luftfilter i højre side og gæller i skærmen.
     

    Attached Files:

  15. Riise

    Riise New Member

    Joined:
    6 September 2010
    Indlæg:
    57
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    720000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Opel Corsa
    Bil nr. 2 Km:
    188000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Andreas!

    Tillykke med den!

    Har du fundet ud af om det er den org. motor i din nye vogn? :shock:
     
  16. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så er det ganske vist, det er en 24ventilet motor. Den er i hvertfald magen til det øverste billede fra Erik. Jeg lægger billedet ud når jeg kommer hjem. Har stadig ikke fået kigget efter originaliteten. Men det kommer.
     
  17. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu er det så afklaret at motoren er den originale og gearet ligeså. Hvor langt det har kørt er så ikke nemt at vide - sikkert meget langt tænker jeg :-|
    Ved køb blev jeg oplyst at bagtøjet er renoveret, og det ser også sådan ud. Blot må jeg konstatere at der er en syngende lyd ved kørsel, fra den ende af bilen, som kunne være enten bagtøj eller lejer agter. Hvordan finder jeg ud af hvor lyden kommer fra/hvad der er sygt :?: Har fået oplyst prisen på et skiftet hjulleje til ca. 2000,- er det i orden:?:

    På forhånd tak.
     
  18. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Bagtøj renoveret hmm er det virkelig nødvendigt, hvis den kun har kørt tkm 270, det må andre kunne svare på, men hvis bagtøjet er så slidt, hvad så med resten af drivlinen....?

    Kr. 2.000,- for eeet baghjulsleje lyder dyrt i mine øre, men jeg er også generelt nærrig! Et leje koster vel ikke over kr 300,- og så maks. en time til montering. Spørg Jacob (Djaabo) han er fornuftig med priserne og kender 124'eren.

    Jeg ville iøvrigt skifte parvis dvs. begge baghjulslejer, sådan er jeg bare.


    Bendix
     
  19. Andreas

    Andreas New Member

    Joined:
    1 Februar 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D 24v
    Km:
    600000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Bendix, nej jeg er sikker på at den har kørt langt mere, som jeg skrev tidligere er der et hul i servicehæftet på 12 år, hvor den har kørt 10.000, så mon ikke den har kørt det dobbelte - altså 5-600.000.
    Kan det være noget andet end baghjulslejerne?
    Jeg lagde mærke til at når jeg drejer til højre, kommer der en øget lyd fra et leje, så der er nok noget dér.

    Tænker at det nok ikke var så godt et køb alligevel, men nu er den min, så må jeg tage det derfra.

    Så har jeg et andet spørgsmål: når jeg lader bilen trække jævnt op i gearene, så tager den nogen gange omdrejninger imellem gearene. Er det bare en slidt gearbox eller hvad?
     
  20. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja det lyder meget som et leje, om man kan komme det nærmere ved jeg ikke. Jeg havde det samme på forhjulene, højere 'sang' når jeg drejede, det forsvandt fuldstændigt med nye lejer.

    Prøv at søge lidt på dit gear-problem, det mener jeg der er skrevet om flere gange.

    Bendix
     

Del denne side