Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Omdr. tal og temperatur.

Emne i 'Dieselmotorer' startet af morten, 14 Juni 2007.

  1. morten

    morten New Member

    Joined:
    19 Oktober 2006
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Folks.

    Jeg har for nylig erhvervet mig en E300 D fra 95´

    Jeg har 2 spørgsmål.....

    Hvor mange omdr. skal bilen tage inden gearskift hvis jeg trykker pedalen helt ned til kick-down kontakten uden dog at aktivere den (Kick-down) ?
    Lige nu går den op på ca. 4.700 omdr./min inden den skifter.... er det mon normalt?

    Spørgsmål 2: TEMPERATUR! Hvis den får noget at leve af på motorvejen så kan den godt finde på at snige sig op på stregen efter 80c (Er det 90c ?)
    Er det alarmerende?

    Det skal lige siges at jeg ikke har nogen problemer med olietryk o.s.v.

    Håber at en af jer der har samme model (Med den nye motor) har et svar til mig :)

    Forresten..... er 24 ventiler standart når det er den sidste årgand?

    M.v.h.
    Morten
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Morten

    Vedr. omdrejninger,- så er det normalt,- max. anbefalet omdrejninger på en 300D er 5200 omdr./min. men med handicapgear under aut. skift går den kun til 46-4700 omdr. - så er man også sikker på ikke at overdreje motoren :)


    Vedr. temp. så er stregen mellem 80 og 120 = 100 gr. - og der skal den absolut ikke stå :shock: .

    Normalt står temp. lige omkring 80 gr. stregen eller lige over, kan varierer lidt.

    Så umiddelbart vil jeg tro at du enten skal have ny termostat eller ny køler.

    Prøv at køre den varm og stop motoren, mærk så på køleren om der er forskel i temp når du føler med hånden på køleren foroven og forneden på lamellerne, den skulle gerne være varm over det hele hvis der er ordentlig gennemstrømning i den. Er den kold i bunden og varm foroven så er det ny køler,- så bliver temp. til gengæld også på de ca. 80 gr. uanset hvor meget du tæver den :D
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    er du sikker på at stregen over 80 er 100 ?
    jeg mener det er 90
     
  4. morten

    morten New Member

    Joined:
    19 Oktober 2006
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen!
    Tusind tak for jeres svar!!!

    Idag har jeg kørt 120km og holdt i kø ved vejle fjord-broen, nålen svingede mellem 80c og lige under den næste streg...... min gamle md 250D st. car stod altid lige over 80c. men har ikke rigtigt kunne finde nogen info om den nye type motor (606.910)

    Det kunne forresten være meget interesseant at høre hvor gearskifte symbolerne står i jeres speedometer.... (km/t)

    M.v.h.
    Morten
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Kongebiler

    Vedr. temp. skala'en, så skal jeg hurtigt indrømme, at det udelukkende er min logiske vurdering der siger mig at der er 20 gr. mellem hver markering på temperatur måleren,- men jeg skal da heller ikke være bleg for at indrømme at jeg tager fejl,- hvis det ikke forholder sådan. : :!: :eek:

    Så hvis der er nogen der ved bedre,- så lad os endelig høre :D

    Fortsat go weekend til alle 8)
     
  6. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Min står ALTID på stregen mellem 80 og 120, og har målt den med en "pistol" og der ligger temp. på 88 grader.

    Mener også der står instruktionsbogen at den må gå op til det røde felt uden nogen fare.
     
  7. morten

    morten New Member

    Joined:
    19 Oktober 2006
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Nå men nu prøvede jeg så det tidligere tip om at "føle" på køleren efter en længere tur....... den er nærmest kold fra midten og op Shocked

    Hvor skidt er det på en skala fra 1-10? Det skal siges at køleren ser fin og velholdt ud.

    ville det være en ide at sejle det igennem med noget kølerrens?

    og sidst med ikke mindst! nogen har divergerende meninger m.h.t. kølervæsken. Nogen siger køb noget på tanken, andre siger køb noget specielt (rødt).

    Jeg vil jo gerne have at min sweetheart har det godt......

    M.v.h.
    Morten
     
  8. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Morten.

    Min køler er kold fra midten og NED efter, oppe er den varm..!
    Jeg har også forsøgt at finde noget kølerrens, mener bestemt jeg engang har set det. Ved du hvor man kan få det..? Div. tankstationer eller T.Hansen har det ikke.
     
  9. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej
    Jeg ville også læse stregen mellem 80 og 120 som 90 grader. Jeg har igår skiftet termostaten, fordi den normalt stod 3 viserbreder over 80. efter kørsel med hestetrailer i 30 graders varme, ac igang og med 90km gik den op til det jeg vile kalde 93 grader, uden at elblæseren startede. Når elblæseren ikke starter, tar jeg det som udtryk for at køleren ikke er varm.
    Efter termostat skift står den på, hvad jeg ville kalde 85 grader. Så nu er jeg spædt på, hvad der sker, når jeg skal ha traileren med igen med 30 graders varme. I min instruktions bog står der: Bai horen Aussentemperaturen und Bergfaren darf die kyhlmitteltemperatur bis zur roten Markierung ansteigen. Det læser jeg sådan, at bare den ikke står i det røde felt, er det ok. Min er med 606 motor.
     
  10. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Mikkel

    El-blæser :?: er den ikke til aircon?
    - eller er der forskel på 300D og E300D med hensyn til blæsertype?


    PS: Kølerrens.... arhh ka' det nu og pas man hælder sådan noget på :!: :?: :shock:
     
  11. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    I min E300 turbodiesel starter el-blæser kun når klimaanlæget skal have ekstra køling.

    De modeller der ikke har klima har jo heller ikke nogen el-blæser.
     
  12. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej Bjarne
    Det bliver jeg lidt i tvivel om. El blæseren starter ikke med det samme man tænder ac. Men om den kun er styret af ac er et godt spørgsmål. Frank har nok ret, især hvis modeller uden ac ikke har blæseren.
     
  13. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Bjarne: Kølerrens er vel et ok alternativ til en ny køler. Der er ihvertfald en betragtelig prisforskel. Men har som skrevet tidligere ikke kunne finde noget, så ved ikke om det måske ikke har været for godt og derfor taget ud af handlen.
     
  14. morten

    morten New Member

    Joined:
    19 Oktober 2006
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Igen.

    En del af tankstationerne i mit nabolag har kølerrens. Har selv købt noget men har ikke turdet bruge det endu før jeg hører om andre har haft held med det :)

    M.v.h.
    Morten
     
  15. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg køre sq et smut til storbyen i morgen og støvsuger butikkerne for kølerrens, og skal nok give dig resultatet...! Det er jo en mercer, mon ikke den ká ta´det..???
     
  16. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Så har jeg skyllet hele mit varmeanlæg ud med rent vand 4 gange og derfefter fyldt 2 dåser kølerrens i og derefter kørt 40 km med blandede hastigheder. Da jeg kom hjem skyllede jeg anlægget ud igen med rent vand 4 gange. Nu må vi se i morgen når jeg skal ud på langtur igen med vognen, og giver en beskrivelse af temp. og om den stiger ved kødannelsen inde ved KBH., det er som regel der den stiger og op ad storebæltsbroen efter betalingsanlægget.

    Jeg gav iørigt kun 62 kr. pr. dunk, så hvis det virker er det jo ok.
     
  17. david stokholm

    david stokholm New Member

    Joined:
    12 Juni 2007
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hej,, prøv at checke din propel i motorrummet,,, har haft samme problem i min 190er, og det var fordi propelen ikkeville køre ordentlig med.....altså for løs.... pille den af og bøjede lidt i 3 stykker metal der sad der.. og vupti det dur...
    mvh david
     
  18. morten

    morten New Member

    Joined:
    19 Oktober 2006
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hey!

    Glæder Mig til at høre hvordan det gik med dit mercedes lavement! :)
    Kunne du mon beskrive proceduren for udskyldningen?

    M.h.t. propellen så skiftede jeg ventilatorrem idag så jeg havde propel og viskose ude og rensede / gik dem efter.

    M.v.h.
    Morten
     
  19. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa...

    Det hjalp lidt med det køllerens, men den sniger sig stadig op på 91 grader i tomgang efter hurtig kørsel. Det er dog bedre end før.

    Udskyldning var bare at tappe alt vandet af, fylde nyt på og starte vognen med tændt varme inde i kabinen. Jeg lod den køre ca 5 min. og tappede så alt vandet af igen os. osv. osv.

    Den med blæseren vil jeg da lige prøve, det er jo i tomgang den gerne skulle komme til sin ret når motoren bliver varm.

    Men så længe den holder sig under 100 grader, er det vel egentlig også ok..??!!
     
  20. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Uden at være mekaniker: mon ikke det logisk at motor der lige er blevet ret varm stiger lidt i kølervandtemperaturen, når den står og går i tomgang?

    Min 91 300d har helt ny køler og den stiger da også lidt når den har været hårdere belastet. Min gamle 123er steg altid et par grader efter en lidt længere og hårdere tur, men faldt igen, når den ikke havde så meget at lave.

    Der må være en grund til at det røde felt først starter så højt oppe, som det gør.

    :D I familiens lille citroen er der ikke en fintvisende temperaturmåler, så der har vi ikke den slags problemer!

    Peter
     

Del denne side