Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

OM603 Turbodiesel "hugger" i tomgang, under belastning

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Horizonblue, 12 September 2019.

  1. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    45
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har installeret en OM 603 turbodiesel motor i en 17 fods speedbåd, for at teste lidt, inden den skal i en større båd, sammen med en mere. Den går rigtig godt, dog er der en enkelt ting, som irriterer lidt.

    Når motoren står i tomgang, går den fint og roligt. Men når man sætter den i gear, og holder den i tomgang, går den pludseligt uroligt, det er nærmest som om at den "hugger".

    Motoren stammer fra en bil med automatgear. Jeg har så installeret et svinghjul fra en manuel gears bil og skruet vibrationsdæmperen fra båd gearet derpå.

    Personligt tror jeg at det er dieselpumpen som af en eller anden årsag får motoren til at hoppe lidt op og ned i omdrejninger. Jeg har set at DieselpumpUK har et anti-jerk kit, til pumpen, måske er det det, der skal til. Men inden jeg smider penge efter noget, vil jeg høre om der er nogen her, som ved noget om dette problem.
     
  2. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    762
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    420000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300 TDT Van
    Bil nr. 2 Km:
    390000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det lyder måske som om der er noget vacum der ikke blev flyttet med over, eller noget som har forbindelse til noget der ikke kom med over i båden?? Blot et skud i tågen..Uden at jeg peger på noget specifikt, desværre er der meget teknik der sidder gemt andre steder i en Mercedes, tomgangs relæ, kick down relæer osv.. Alt havde jo en funtion, det er ikke sikkert det bare går at flytte den over i en båd....
     
  3. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej, der er jo rigtig stor belastning i en båd, så det kan være fordi motoren bliver meget belastet, så måske er stigningen for stor på propellen. Hvilket et drev er den koblet sammen med? Og hvilken en udveksling har drevet? Hvilken en propel sidder på? Hvor mange omdrejninger tager motoren ved fuldgas?
     
  4. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    45
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Motoren er koblet sammen med et Volvo Penta 280 drev med 1,89:1 udveksling, 15x19 propel i en båd der vejer knap 800 kg, incl motoren. Den virker ikke til at være overbelastet. Når man giver bare lidt gas, 800-900 omdr, forsvinder huggeriet. Jeg ved ikke om omdrejningstælleren passer, men den går 600 nu. jeg har ikke haft gashåndtaget helt i bund, men den virker til at kunne gå helt ud.

    Jeg har fjernet alt hvad der var i bilen (relæer/vakuum med mere) og der går blot en lille slange fra indsugningsmanifolden ned til dieselpumpen. Her er en af test turene, dog er jeg ikke helt nede i tomgang, så den hugger ikke.
     
  5. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er et rigtigt fint setup du har der og det ser ud til og arbejde meget godt :) 600 omdr er for lavt i tomgang, den skal nok op på 650-700 ford starter med større belastning lidt som når man kører med trailer efter bilen, så slipper man koblingen langsomt og gir gas ( for billige biler uden automat ;)). Jeg ville stille den lidt op i tomgang og se om det ikke afhjalp problemet. Hvis det ikke afhjælper problemet så er mit bud den ikke får diesel nok i tomgang.
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,590
    Likes Received:
    18
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hvad med udstødning? Hvordan har du lavet det ?

    Sendt fra min H8324 med Tapatalk
     
  7. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    45
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har selv svejset en udstødningsmanifold i rustfrit stål, som køles af vandet fra motoren. Efter turboen sidder knæet, som blander kølevandet fra havet, der har været igennem varmeveksleren, med udstødningsgassen.
     
  8. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,590
    Likes Received:
    18
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Så kan det godt være noget modtryk ( udstødning ) der giver den urolige tomgang?

    Sendt fra min H8324 med Tapatalk
     
  9. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    45
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Der er rimelig stort hul, hele vejen igennem udstødnings systemet. Motoren går som en symaskine, i frigear...
     

Del denne side