Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Olietype og mængde

Emne i 'Diverse' startet af Tommy190E, 16 Juni 2011.

  1. Tommy190E

    Tommy190E New Member

    Joined:
    1 Juni 2011
    Indlæg:
    162
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland, 54.781435,11.531053
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D automatic
    Km:
    660000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    Hvad olie skal stjernebilen have påfyldt, og hvor meget er kapaciteten. Og fremfor alt alt, hvad type filter skal jeg have?
     
  2. sundebo

    sundebo New Member

    Joined:
    5 Marts 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300e24v-sportline
    Km:
    215000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Ford Escort RS
    Bil nr. 2 Km:
    90000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Tommy
    Jeg ville vælge enten Mobil 1(New Live)0ww-40 eller 5w-40 fra samme.
    Ved olieskift skal du regne med 4,5l

    Mange hilsner
    Hans-Christian
     
  3. Tommy190E

    Tommy190E New Member

    Joined:
    1 Juni 2011
    Indlæg:
    162
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland, 54.781435,11.531053
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D automatic
    Km:
    660000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Til sådan en gl bil? Ikk 10w40?
     
  4. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Jeg bruger 10/40 delsyntetisk på min. Ifølge grafen i instruktionsbogen kan man også bruge det hele året. Filteret er et Hengst og det bliver skiftet ved hver olieskift og indtil videre har jeg brugt Texaco havoline men er skiftet til Mobil da Texaco har skruet priserne sindsygt op. Bare det er en god 10/40 er det fint.
     
  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej

    Synes du skal vælge olie ud fra hvilken stand motoren er i. Brænder den en smule olie så gå efter 10-40 eller 15-40. 10-60 er helt sikkert også at anbefale men kun hvis den ikke har for stort olieforbrug.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  7. Tommy190E

    Tommy190E New Member

    Joined:
    1 Juni 2011
    Indlæg:
    162
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland, 54.781435,11.531053
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D automatic
    Km:
    660000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg smed en liter 5w40 på.... Den har ikke brugt olie ifølge pinden... Og den sovser ikke det mindste.. Motoren er tørrere end en nonnes "....."....
     
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    hmm der røg jeg af :( 10-60 så må man ikke ha for stort olieforbrug
    min bruger med de 2 sidste slags olie
    jeg har haft på ca 1lit på 10000 km
    det har været shell rimula 10-40 og sidst Biltema 10-40 del syntetisk

    inden da kørte jeg på noget grafit olie og ingen olieforbrug

    bør jeg så ikke hælde 10-60 på
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    10W-60 er også god til motorer med olieforbrug. Viskositeten "-60" er jo ret "kraftig", så den brænder ikke bare lige af. Hæld du bare den på Brian 8)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja 10W-60s egenskaber er netop at den er god til motor der bruger lidt olie, da den kan opretholde en god bære-evne selv ved høje temperature.

    Den er dog også for mindre motor en lidt træg olie som måske kan virke lidt sløvende, men nu er den også mest udtænkt til eks. motorer der er godt oppe i ydelsen hvor netop den høje temperatur hurtigt bliver et emne for holdbarheden osv.

    Men ja jeg ville også holde mig fra en 0W- Olie, den er lige tynd nok her i sommer perioden at starte op på.
    en 5W- kan nok sagtens gå, men lavere ville jeg heller ikke gå.

    Jeg har prøvet Mobil 1 0W-40 på min Charade fra 1989 og det kunne jeg se en nævne værdig forøgelse af driftstemperaturen i moren af, faktisk så meget at jeg hældte den af og skiftede til Castrol 10W-60 og fik dermed nedbragt drifts temperaturen til et normalt nivaue.
    110 Graders drifts temperatur synes jeg ikek er helt normalt på en 1.3 litters 4 cyl. bil der vejer 880 Kg. :roll:
    Så er de 85 bedre når jeg køre på Castrols. 8) eller eks. Mobil 1 5W-40 der dog lå lidt højere ca. 90 grader.

    Hvorfor det forholdte sig sådan ved jeg ikke, men jeg bryder mig ikke om drifts temperature på over 100 grader :oh:
    Med mindre den får klø eller står i tomgang alt for længe uden luft køling.
     

    Attached Files:

  11. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Du kan sagtens bruge 10-60 olie men det er bare en dyr olie. Jeg brugte selv castrol 10-60 fra Mapedo.de men det er bare en ret dyr fornøjelse hvis motoren brænder olien.

    Men der var en der smed dette link herinde og så er det vel okay i pris
    http://www.weboil.dk/product.asp?product=174

    Men Jeg synes det er bedre at bruge en billigere olie og så skifte noget oftere.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    300 Kr. For 5 litter olie, så skal der dælme brændes noget olie af, hvis man synes det er dyre end nogen anden olie vil jeg sige :mrgreen:
    Tilmed vil jeg sige at hvis man brænder 10w-60 olien af, så vil det kunne blive værre med en mindre viscositet og man vil så skule toppe op oftere som du siger.
    til forskæl på Castrol og så den anden du linker til, vil jeg sige besparelsen er alt for lille i forhold til de 17,5 kr der er at spare (59 Kr. Fragten medregnet) på hele 5 litter olie som så oven i købet er af et eller andet mindre kendt mærke.
    Men ok, der er da et alternativ.
     

Del denne side