Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

olietryk ujævnt!

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Thomasu, 18 Marts 2014.

  1. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Hej
    Jeg har lige fået lavet et større eftersyn-bla. olie skift. Værkstedet har skiftet til 5w30 og filter. Nu hopper min oliemåler fra 3 ved acceleration, til 0 og op og ned- hvad sker der? Kan filteret sidde forkert? Gode bud på fænomenet modtages. :?

    //Thomas
     
  2. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej jeg ville nok vælge en 10w40 olie men om det er grunden til
    dit problem ved jeg ikke. Hvis olie filtret sidder forkert ville det
    være utæt, så det tror jeg ikke men måske det er det forkerte
    filter de har monteret. Det kan jo også være din olietryks måler
    der er defekt.
     
  3. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Ja, jeg havde faktisk bedt værkstedet om at fylde 10W40 på, men af en eller anden årsag har de fyldt det der 5W30 sjask på som koster det samme som god whiskey. Dog undre det mig hvis måleren skulle være defekt, den virkede jo uden problemer inden olieskiftet?
    Nu er jeg i tvivl om jeg overhovedet skal liste den til en anden mekanikker i nærheden.

    Hmmf...... :x
     
  4. clausejby1

    clausejby1 New Member

    Joined:
    15 Februar 2014
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    433
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    den kan ikke køre med den tynde olie den skal have mindst 10w40 semisyntetisk
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er alt for tynd en olie til en M102 motor. 10W40 eller 15W40 skal den køre med.

    Jeg tror det er din tryk måler som er defekt. At det så bare lige sker nu, kan jo bare være et tilfælde... Kan bare ikke se sammenhænget mellem den fejl og et olieskift
     
  6. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Tak for jeres svar.
    Vognen er nu kørt til værksted- de mente også at føleren kunne være defekt- den bliver skiftet.
    Slår man op i diverse olie guides, så står der faktisk at primium olie til w124 er 5W30- ikke at jeg er enig.

    //Thomas
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tror også helt klart olie føler eller stik forbindelsen til denne.
    Normalt kan trykket ikke bare dumpe falde, med mindre der enten er opstået en kæmpe utæthed mellem oliepumpe og filter konsol eller olie pumpen går i stykker, men så er manglen på tryk permanent :D
    Olietryks føleren er da også kendt for at give op periodisk med tiden, jeg har set det et par gange efter hånden 8)
    Det er i øvrigt også velkendt at biler som har fået hævet motoren for skift af eks. Bundkarspakning pakning eller andet hvor motoren hæves at her ødelægges stikket til føler fordi det sider lige bag på motoren og det er jo ikke et stik man ellers tænker på skal afmonteres hvis motoren blot skal hæves for at komme til anden reparation.

    Det med olie viscositetten og de anbefalinger som findes går jo på den gang motoren var Ny, når det er sagt, så er det altså en noget udbredt misforståelse der hersker rundt om, omkring hvad motorerne kan køre på og ikke køre på.

    Klart hvis motoren er slidt og så snakker vi altså meget slidt og det høre virkelig til sjældenhederne når vi snakker cyl og stempler på motorerne, så det snare løftere der først vil melde bud på en forkert olie.
    Men så snakker man jo ikke om et olie viscositets problem, men om et motor slitage problem.

    Derfor vil jeg mene at alt efter temperatur da det skifter meget fra vinter til sommer i DK, så er den rette viscositet når vi snakker arbejds temperatur og de eftertiden ældre motorer med lidt km på uret, en XW/40 olie, bruger motoren lidt olie fordi den måske har gået rigtig mange km. Kan man godt gå lidt op til en XW/50 eller 60 viscositet, specielt hvis man også trækker campingcogn i bjerg passet syd over som kan give en højere arbejdstemperatur end normalt.

    I den anden ende hvor kold starten finder sted, her bør man i den grad vælge efter årstid, da koldstarten kan veksle alt fra -20 grader til 25 grader på en sammerdag.

    Så om sommeren vil vi jo intet få ud af at hælde en eks. 0W/XX olie på, da det er viscositetten målt ved 0 grader.
    Her behøver man stort set kun konsentre sig om det sidste tal, med mindre man køre hele året på samme motorolie og dermed skal have den til at virke om vinteren også.

    For når vi har eks. Minus 20 grader, så ville jeg klart afvise at bruge en 10W/XX olie, den er simpelthen for tyk at trække rundt i den temperatur og vil give et meget stører motorslid end hvis man bare hopper et trin ned til en 5W/XX olie. Her er det helt underordnet hvor slidt motoren er da det har med at gøre hvor godt olien kan trædes rundt i motoren og oliekanaler og slidte stempler har ingen indflydelse på dette. Så kan det godt være rent tolerance messigt at en 10er er bedre, man hvad nøtter det hvis ikke den kommer hurtigt nok rundt i motoren.

    Omvendt så har Olien om den så heder 0W/40 eller 15W/40 har nøjagtig samme viscositet når den har opnået arbejds temperaturen, som er her i har et større olie forbrug på en slidt motor, så glem alt om det første tal når i tænker på slidt motor og olie forbrug, her er det udelukkende det sidste tal der er vigtigt ikke bliver for lavt. 8)
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er muligt at papirne siger det om olie. Men man kan ikke læse sig til alt :D
    Har selv affaret og set både her og hørt fra mange, at M102 motoren er især følsom for en for tynd olie. Men en 5W40 kan den stå og klapre i ventilløfterne og med en 15W40 siger den intet.

    Jeg har så også oplevet det med et par M103ere at de står og klapre i tomgang med en 5W40 olie og 10W40 er den stille.

    Helt klart, så ville jeg tror at både M102 og M103 ikke siger noget på en 0W40 olie når de er nye. Men en motor der har rundet 300.000km som de fleste har, så er den nok lige tynd nok den olie.
     
  9. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Det har udviklet sig til en meget lærerig tråd den her- tak for det. Jeg er helt klart blevet klogere på olie og andre ting. Mange tak for at i deler jeres viden- det er fantastisk.
    (vil lige sige at min kun har gået 160.000, så der er fortsat langt til de 300.000 :-D )
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Helt klart, så er det noget af en videnskab og finde den rigtige olie til bilen og der bliver sagt forskellige ting og de forskellige fabrikanter skriver også forskellige ting..

    Så jeg plejer at gå efter den olie der anbefales til bilen i stedet for selv at gå og expermitere med det.
    Så kik i manualen og brug den olie Mercedes anbefaler
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tror at specielt når man snakker forskellen på 5W/40 og en 15W/40 så er der den væsentlige ting at den ene er en mineralsk olie og den anden er som regel fuld syntetisk og indeholder det her PTFE stof som skaber en stærk meget friktions nedsættende hinde på delene i motoren og det er måske her man skal finde forklaringen i at nogle ældre motorer ikke har godt af dette eller at det giver et forkert udfald på en motor med slidte løftere.
    Fordi selve viscositetten og oliens bærevne på de 2 olie er 100% ens da alle producenter følger den samme målemetode for hvor tyk olien er ved drifts temperatur.

    Men prøv og sæt en kop 15W/40 olie i fryseren (18 minus grader) og efter 1 dags tid tag den ud og se hvor hurtigt den kan hældes ud af glaset :mrgreen: så vil man som regel ikke gå efter en 15/W olie

    Mercedes siger brug olie efter temperaturen i følger deres instruktions. Bog alt fra 20W/50 til 5W/30 :?
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ud fra hvad jeg har læst på forskellige olie fabrikanters hjemme sider, så kunne jeg ikke blive mere enige.
    Men når jeg står på værkstedet og tømmer olien fra en varm motor, så er der tydelig forskel på en 5W40 og en 15W40, selv om der i følge papirne ikke burde være det.

    Samt at det forklare stadig ikke den ventil klapren som man kan fjerne med en anden olie type, som ellers har de samme dataer i varm tilstand.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Problemet er jo netop derfor nok ventil løfter slid og ikke et olie problem.

    Jeg havde derfor nok valgt at få et tjekke op på dette i stedet samt olie tilførings røret renset osv.
    Frem for bare og vælge en tykkere sovs :D

    Det vel egentlig ikke så dyrt på hverken M102 eller M103 men M104 er en lidt pebret sag da der er dobbelt op på løftere i forhold til M103 og arbejdet er også mere omfattende da knasterne skal af.

    jeg husker jo tydelig min egen havde en abnorm græl ventil klappen/ringen. Med en 10W/60 olie :D
    Efter alle 24 løftere blev skiftet, så var det helt væk.

    Personligt ville jeg køre med den olie der passer til den temperatur eller mit tilfælde motor tuning der er anbefalet.
    Jeg ville aldrig hælde en 15W/40 olie på eller køre med det i vinterhalvåret.
    Jeg ville dog heller ikke bruge en 0W/40 jeg ville gå ned på en 5W/40 eller maks en 10W/40

    Jeg har selv haft en 230er og den fik mobil1 5W/40 og sagde aldrig en lyd, sommer eller vinter.
    Min fars og mors 260E og 300E fik hældt samme olie på og dem husker jeg heller aldrig sagde noget.
    Men nu var de også med kun 100.000 på klokken og min egen 230er havde dog rundet over 300.000 til sidst.
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Men igen, det er jo rent gætværk.. Der er bare ikke noget konkret svar på det.... Så hvorfor ikke holde sig til den olie som motoren i sin tid blev bygget til.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er jo netop dét udsagn det er så forkert at bruge, motoren blev jo ikke konstrueret til at skulle bruge en speciel olie.
    HvIs du ser hvad Mercedes bruger også i dag i de forskellige lande alt efter om det er et subtropisk land bilen serviceret i eller et arktisk. Så er det ikke samme olie viscositet der hældes på bilerne ;)

    Og instruktions bogen anviser dig heller ikke nogen former for specifik viscositeter andet end de bør overholde Mercedes normerne , de har en guide over hvilken viscositet der bør bruges alt efter temperaturen og det klima man befinder sig i 8) og så kan man ikke tale om at motoren er lavet til en specifik viscositet.
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      294 KB
      Visninger:
      2,060
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tror du har overset nogle af mine indlæg :D

    Som jeg skriver, så er jeg også enige med det man kan læse sig til. Men hvis olierne var ens ved drift temperatur, hvorfor skulle nogle motore så tikke på en 5W40 og ikke en 10W40 olie

    + at selv om olien er ved drift temperatur, så kan med det blotte øje se forskellen på de forskellige olietyper ved aftapning.

    Kan kun gætte mid til forskellige svar. Enten noget med et viskositeten på olien måske ikke er så presis som de skriver eller dårlige løftere o.s.v.
     
  17. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Djaabo syntes at du blander tingene lidt sammen.
    Du anbefaler en 10w40 eller en 15w40 olie men samtidig skiver du hvorfor
    ikke holde sig til den olie der bliver anbefalet fra ny så vidt jeg ved er det en
    5w40.
    Da min havde kørt et år på 5w40 olie begyndte den at tikke i løfterne,
    påfylder så en ny omgang 5w40 olie det hjalp ikke noget tværtimod, bliver
    så anbefalet en 10w40 olie (af dajjbo) og efter en uges tid holder den op
    med at tikke og siger nu ikke en lyd 8) . Om det er rigtigt eller forkert at
    påfylde en "tykkere" olie går jeg ikke så meget op i bare jeg fik løst mit
    problem. Med de danske vejr forhold vi har er der da ikke nogle " normale"
    mennesker der skifter olie pga sommer/vinter temperatur.
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Måske burde man gå op i at påfylde korrekt olie frem for at ildebrænds slukke med en tykkere olie ;)
    Hvis man ser problemet som en lyd der blot skal gå væk, så fik du klaret problemet :D
    Men skal man se det som at klare årsagen til problemet, så ville jeg tænke i udskiftning af løftere.
    Specielt fordi det er næsten lige så billigt i dele (230) som det olieskift med filter man fortaget for at kompensere for unormale lyde. :?

    Som du siger så med de danske vejr forhold som skifter fra varmere koldstart til koldstarter på ned til minus 20 grader, så bør man netop som "normale" mennesker tænke i at køre på en olie der skal kunne tåle dette. Dvs. Olien som meget få mennesker skifter hvert år, bør kunne overholde netop de minus 20 graders koldstart og de varme sommer dage på op til 30 grader.
    Kikker vi så lidt i Mercedes anbefalelses tabel over viscositeter, så ligger en 10W/40 olie faktisk lige på grænsen til de minus 20 grader. Dvs. Vælger man en 5W/40 olie så får man en væsentligt forbedret koldstart hvad slitage angår da denne olie kommer bedre og hurtigere rundt. Tikker motoren så ved driftstemperatur, så ville jeg heller vælge at få udskiftet mine løftere end at gå på kompromis med HELE motorens slitage brug ved koldstart om vinteren med 10W/40 olie som ligger lige på grænsen til det anbefalet. :oh:

    Jeg ved godt jeg måske tænker lidt videre end de fleste alm. Pendler brugere og A-B bilister :oops: men som Mercedes tænkte da de lavede disse biler kan jeg ikke lade være med at tænke det samme om specielt olien til min bil.

    "The Best Or Nothing" :gr8:
     
  19. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Der er selvfølgelig forskellige måder at se tingene på.
    Men hvor tit er det liiiige vi har under ÷20°.
    Hvis du f.eks kører på et MB værksted og de anbefaler en 10w40
    olie (af forskellige årsager) så tror jeg hellere ikke at de siger til
    dig at nu skal du lige huske at skifte det igen hvis det fryser under
    ÷20°. Og igen de fleste kan nok godt skifte olie selv, men skal
    måske på værksted for at skifte løfterne, så lidt dyrere bliver det nok.
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Korrekt, men vi havde da en vinter hvor der var minus 20 grader i en længere periode og når det sker, så skal jeg stadig bruge min bil og gider så slet ikke ligge i perlestene og skifte olie :D
    Og om vi så kun havde 10-15 minus grader, så klare en 5W/40 olie det stadig bedre med mindre slitage 8)

    Jeg køre selv på 10W/60 olie, men det er af BRABUS anvisnings årsager 8)
    Men da jeg nyrenoverede min motor, der startede jeg med en slave olie af mineralsk oprindelse 15/40 indtil den var kørt til, så fik den først en fuldsyntetisk olie på. Anbefalet af cylinder service værkstedet.

    Hva koster det egentlig hos eks. Hr. Jacob (JTC) at få skiftet 8 løftere på en M102er :|
    Løfterne er jo ret billige. Og det samme er JTCs time pris 8)
     

Del denne side