Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Olietryk - 250 D

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Munkefar, 25 Juli 2008.

  1. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej alle,

    Jeg er lige blevet ejer af en 250D. Det er min første Mercer så der er meget at lære :) En Haynes manual er dog på vej....

    En ting jeg undrer mig meget over er, at det tager 4- 5 sekunder om morgenen at få olietryk på motoren. Når motoren har været startet og jeg laver en ny "opstart" kommer trykket med det samme. Lader jeg den stå i 30 min - eller deromkring - tager det 4 - 5 sek. igen før manometeret viser tryk. Når der er tryk er det fint. 1.5 - 2 bar i tomgang ved varm motor og 3 bar bare jeg tænker på at røre speederen :)

    På andre biler har jeg set dette fænomen hvis man brugte uoriginale oliefiltre (på biler hvor olien kan løbe fra filteret - ikke på "hængene" filtre)
    Uoriginale filtre kan til tider mangle en ventil i bunden der hindrer tilbageløb af motorolie til bundkaret.

    Merceren har dog indsatsfilter (min første bil med sådan en type filter) så jeg aner ikke om der findes en sådan ventil eller ej.

    Hvad siger i? Er det normalt at vente så længe på tryk... ? Kan det være et forkert indsatsfilter den tidligere ejer har sat i? Andet..? Bør jeg være bange.. ?? :)

    Vh
    Steen
    (aka Munkefar)
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Det er helt ok med de tal tu oplyser! Det er meget sjælendent der er problemmer med olie tryk på mercedes ,men det er altid en go ide at skifte olie filter når men får fant i en fin gammle dame!
    Hvilen årgang er det?
    Chr
     
  3. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det er en årgang 1990 importeret fra Tyskland. Den har gået 125.000 km så der bør jo være mange KM tilbage i den :)
    Syntes bare 5 sek er lang tid at vente på tryk.. og det rasler jo noget indtil der kommer tryk.
    Ifølge sælgeren er olie og filter lige blevet skiftet. Olien på pinden ser da også rigtig pæn ud :)
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hej Munkefar

    jeg synes også at det lyder af lang tid,- det halve burde være rigeligt.

    Men Uanset hvad en sælger siger og uanset hvilken bil det drejer sig om: det er altid en god idé at få lavet et komplet service eftersyn på bilen straks efter købet.

    Følg gerne Martins anvisninger i indlægget her http://www.124forum.dk/w124/forum/viewtopic.php?t=1488
     
  5. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Bjarne,

    Tak for svar. Jeg tror jeg vil investere i et originalt oliefilter og noget olie. Så må jeg se hvad der sker med men tidsintervallet på olietrykket. Jeg har det meget dårligt med at lejer og lejesøler ikke får olietryk i så mange sekunder. Det er samme tidsinterval som der normalt går på en bil man lige har skiftet filter på - du ved - indtil det lige er fyldt op. Dette oplever jeg bare flere gange om dagen... det kan ikke være sundt for motoren :-/
     
  6. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Munkefar det er altid en god ide at bruge originale filtre så må man formode man giver bilen det bedste, men jeg tror ikke du vil opleve nogen forskæl i tiden for opbygning af olietryk.
    Det bygger jeg på erfaring, både på min forige 2,5 d og min nuværende 300d er tiden den samme 4-5 sek både med originalt og uoriginalt oliefilter, så det ernok som det skal være, for maskinen snurre da endnu
     
  7. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Mirakelsmeden,

    Tak for dit svar. Det beroliger mig lidt :) Jeg håber den langsomme trykopbygning skyldes, at sensoren sidder i toppen. Det finder jeg jo nok ud af når min Haynes manual ankommer med posten :)
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Hvis de små O-ringe i enden af stangen på låget til filtret ikke er tætte, vil olien sive ud af filtret når motoren er slukket, så filtret derved skal fyldes op inden der er tryk, det kan forårsage et problem som det du beskriver.
     
  9. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Larzen,

    Det var lige sådan noget jeg havde i tankerne. Det er som om at filterhuset skal fyldes op igen ved hver start. Tak for svaret.. du har givet mig håbet om at jeg nok skal få løst dette "problem" :)

    De O-ringe du beskriver - er de med i "pakken" hvis jeg køber et originalt oliefilter?
     
  10. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Jep der er en lille plastpose med de omtalte gummiringe og en kobberskive til bundproppen. mvh.
     
  11. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Mirakelsmeden,

    Perfekt! Så er det det ellers bare om at få handlet ind :)
     
  12. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej igen,

    Så er der blevet monteret nyt originalt oliefilter og 7 liter ny olie påfyldt.

    Resultatet er det samme som før. Jeg syntes det tager liigggeee i overkanten at lave tryk.

    Se trykopbygning her:http://www.youtube.com/watch?v=XJMF63v9Xm8

    Hvad siger I... ? Det forekommer mig, at det varer lidt for længe før der er tryk. Jeg har ladet mig fortælle, at det kan være selve instrumentet den er gal med. Nogen der har erfaringer med dette?

    Vh
    Steen
     
  13. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
  14. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min 250d opbygger hurtiger tryk end din og jeg har ikke sat de der kobberinge på sidst jeg skiftede filter ...blot til info
    Mvh alex
     
  15. Franco76

    Franco76 New Member

    Joined:
    30 Oktober 2007
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Munkefar (Fedt navn!)

    Jeg synes osse det tager for lang tid. Kunne det tænkes at filteret i oliepumpen kunne være stoppet? Kan ikke huske om der sidder en sådan på W124, men det er da set på andre maskiner...
     
  16. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Nu er jeg ingen expert .. jeg ville dog tro, at et tilstoppet "grovfilter" på oliepumpen ville resultere i et lavere tryk. Trykket på min er fint - når det kommer... :) Men OK.. jeg kan naturligvis ikke være sikker.

    Må indrømme, at jeg er ved at miste troen på denne bil... Føler det er en "mandagsmodel" jeg er rendt ind i.. .. :cry:
     
  17. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej munkefar

    Ja, - når man ser din video, så tænker man uvilkårligt Ok - der er lige skiftet olie og der skal lige fyldes op i oliefilter,- sådan er det nok på de fleste biler,- men herefter i det daglige ....... :?: det lyder lidt mystisk i mine ører.

    på min gamle taxadiesel med 700.000 km går der vel omkring ca. 2½ sek.

    forklaringen må vel næsten være at olien forsvinder fra filterhuset... eller hyr :idea: :?:

    Er det kun ved koldstart/1. start på dagen,- eller er det også når du starter f.eks efter 2 timer, en ½ time eller 10 min.?


    Du har jo ellers fået en bil hvor alle ods burde være med dig ;) årg. omkring 90, diesel med lavt km tal fra sydtyskland,- der burde være 20 år og min. 500.000 km i den endnu :!: ;bana
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er ikke kobberskiver, men o-ringe af gummi der skal skiftes.
    Har du skiftet dem ?

    De sidder næsten helt ude for enden af stangen der går midt igennem filteret. - Altså i bunden.
     
  19. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej alle min 300d bruger også ca 5sek før nålen lægger fra land, men jeg tror der er lidt olietryk før nålen reagerer, det bygger jeg på det faktum at jeg har en ventillyfter der tikker en smugle ved kold motor men tikkelyden forsvinder efter ca 2-3 sek når olietrykket er under opbygning så tryk må der være, vil jeg mene. M.V.H
     
  20. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvis der er tvivl om instrumentets korrekte visning, så kan du tilslutte et olitryksmanometer. Det monteres der hvor din originale olietryksføler er skruet ind i selve filterhuset. Så kan du af- eller bekræfte instrumentets virken.
     

Del denne side