Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Olieskift på 2 MB'er

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af FHP, 17 Februar 2013.

  1. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Alle

    Skal skifte olie på min 260 og C180 kompressor. Ville det være OK at skifte til 10W60 på begge? Eller er 5W30 en bedre mulighed?
    På forhånd tak for råd og dåd
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    10W60 kan bruges på godt alle biler og er en extrem god olie.

    5W30 skal du ikke bruge på din 260er den er for tynd til den gamle motor.
    Her er 10W60 et rigtig godt valg.

    til din kompressor motor synes jeg i den grad også 10W60 burde være det fortrukne valg da den er designet til netop Extreme temperaturer som en kompressor motor nemt kan komme op på når den presses.

    Det eneste jeg synes kan være et godt valg med en 5W olie er at den er langt at fortrække når vi har under 10 Minus grader. men de tider er vel snart overstået for denne gang.
    Så langt hen ad vejen så er en 10W olie ok lavt i det danske vinter vejr. 8)
     
  3. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Okay, Tak Brabus.
    Tænkte på Castrol 10W60 skal det så være Edge FST selv den ikke umiddelbart har en MB godkendelse
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    FST er blot en ny teknologi de har tilsat produktet som oprindeligt hed Castrol RS 10W60 som også havde mercedes godkendelserne.
    Så kom den til at hede Castrol Edge 10W60 stadig samme produkt og denne havde også Mercedes godkendelserne.
    For ikke så længe siden udviklede de så denne nye teknologi FST og jeg tænker lidt at det er fordi godkendelserne bare ikke er fornyet de ikke står der og ikke fordi de ikke anerkender olien.

    Jeg har faktisk flere som jeg kender der køre på denne olie på deres M103 motor og de har ingen problemer med den.

    Castrol selv anbefaler i mine øjne et lidt underligt valg 0W40 som er en utrolig tynd olie for sådan en lidt ældre motor.
    Ved at der er flere som har oplevet lidt øget motor støj og olie svederi med disse 0W olier.
    Så trods denne har mercedes godkendelsen, så ville jeg ikke bruge den.

    Brug du trygt 10W60. FST 8)

    :arrow: http://www.mapodo.de/castrol-edge-formula-rs-10w-60.html :gr8:

    :love:
     
  5. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Mange tak for det fine svar. Har været igennem flere tråde om mineralsk olie VS syntetisk og er altså nu overbevist om gå den syntetiske vej. Håber "damerne" kan lide den nye juice :mrgreen:

    15L bestilt på Mapodo der trods alt er billigere end billigbilpleje :whip:
     
  6. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
  7. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Enig, men "kan bruges" er ikke det samme som "det bedste"

    Knap så enig - en W60 olie er overkill til den maskine, en W40 er alt rigeligt medmindre den går med bundgas konstant.

    Heller ikke her er jeg helt enig, en W40 eller W50 er rigeligt, du når ikke tilnærmelsesvis temperaturer i nærheden af hvad en Turbo når op på og der er en W50 olie rigeligt i 98% af tilfældene, jeg kører f.eks. med 10W40 i vores V70 2,5T, det har jeg gjort i snart 8år uden problemer af nogen art, heller ikke hvis det går lidt tjept på AutoBahn :mrgreen:

    Her er vi til gengæld 100% enige :cool:

    En kammi har en Dodge Viper der er lettere - hmmmm - "modificeret" :whistle: med Dobbelt turbo, intercooler specialbygget motor,gearkasse, kobling og bagtøj. Han hældte af godhed en W60 olie på - det resulterede i at den ikke kunne holde olietryk i tomgang, han skiftede derfor til en W50 og så var problemet løst.

    Vi snakker her om en 260'er der er omkring 20 år gammel - om så du køber det billigste olie i Harald-Skrald eller Brugsen vil det være fint til din motor, du kan ikke få olie idag der er dårligere end det bedste for 20 år siden, hurra for den teknologiske udvikling :gr8:
     
  8. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    10w60 jeg syntes "60" er for højt. Skal olie så ikke værer rigtig
    varm før at den smør rigtig.
    Nogle der kender olie temp. ved drift/sommer varm motor
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Jeg har kørt med 10/60 Castrol på mine biler i mange år min 230E kørte over 325.000 km på det, og kører stadig perfekt
    jeg kommer ikke til at hælde andet på mine biler.

    om 10/60 er "for god" ? er noget for godt til vores biler ?? prøv lige at regne mer udgiften ud på at bruge den kontra en billigere, og divider det så ud på antal mm i kører på et olieskift.... peanuts
     
  10. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu gælder det jo ikke om at købe en dyr olie fordi den er dyr,
    men en rigtig olie.Der er jo ingen der siger 10w60 er en
    for "god olie". Men hvis man går på castrols hjemme side
    kan man læse 10w60 mest bliver brugt til biler der skal
    yde meget bla BMW M modeler.
    Jeg ville vælge en 10w40 full syn.
     
  11. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Nu skal jeg på ingen måde gøre mig til ekspert i olieer (!), men jeg har de sidste snart 14 år kørt med 10W-40 semisyntetisk på min 260'er, og det har altid fungeret fint.

    Jeg har lige købt (...fra Maopdo) en sending Castrol GTX 10W-40, som jeg agter at skifte snarest. Hvis nogen mener at dette er et helt katastrofalt valg, så sig lige til........
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej det står der ikke at den mest bliver brugt til.
    Men den er så god at den anbefales til netop motorer der kræver mest.
    Det fortæller jo netop lidt om som der netop står du kan kræve mere at denne motorolie med henhold til din motors ydeevne og holdbarhed

    Læg eks. Mærke til denne teks hvor de skriver følgende:

    Leverer og bevarer maksimale hestekræfter længere, også under pres


    Dvs. Det ikke kun er for motorer som er under Press og hårdt pumpet. ;)
    Det gælder for olien i al almindelighed, men den sikrer dig blot at når motoren er under hårdt Press at den så er under maksimal beskyttelse.

    Og så er olien jo ikke dyr, den koster som ikke mere end andre olier.
    Men jeg ville aldrig vælge en 0W olie som de anbefaler som den bedste til eks. 260eren.
    Med mindre vi har minus 20 grader, så kan jeg med nød gå med til at det er den bedste olie pga. Koldstarter.

    Man kan sagtens køre på eks. 10W/40 GTX olie, det er jo ikke som i at den ikke kan bruges.
    Men min pointe er bare at en 10W/60 er bare bedre. De er også i hver deres segment.
    10W/40 GTX er Castrols lov cost serie og Edge er deres top serie.
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man skal bare holde sig til den rette viskositet. En motor der er bygget til 10W40, skal for ekesempel ikke havde en 5W40

    Jeg ved at nogle M102 motore, direkte står og klapre i ventilløfterne på en 5W40
     
  15. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvad mener du Djaabo om 10W60 til C180'eren ?

    Syntes nu ellers at Brabus's argumenter giver god mening og alle andre råd fra både Djaabo og Brabus har altid været spot on :shock:
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen du kan sagtens bruge den til begge biler.
     
  17. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Super så er der vist lagt låg på den diskution :eek:
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man må sige at der ligges et hvis pres på Brabus og jeg nogle gange :D
     
  19. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Castrol anbefaler på en MB 260 E fra 1985-92.

    Bedst EDGR (fst) 0W-40
    Bedre Magnatec 5w-40
    God GTX 10w-40
    Jeg bliver ved, til jeg for bare lidt ret ;) 8)
    eller et sted hvor man anbefalder 10w-60 olie,for jeg syntes stadig "60"
    er for "højt", til alm. brug hvor du ikke hele tiden køre med flad pedal :nakkal:
    Kom nu vi skal da ha` det lidt sjovt :-D
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja lad os bare more os. :mrgreen:
    Hvorfor er den så for høj tænker jeg, hvad er din tanke bag iden om den er for høj så det vil være dårligere end eks. 40 olien. :?:
    Min tanke ang er at den bare kan håndtere hårdere brug og varme og er derfor ikke for høj, men bare holder sin viscositet bedre ved høje temperaturer 8)

    Mit argument er
    Jo lavere tal jo tyndere right 8)
    Med den viden vil jeg så påstå at olien stadig er tykkere ved 0 grader da viscositetten opgives efter en anden måling end det tal der opgives for når den er varm, 100 grader 8)

    Olien er jo tyndere jo varmere den bliver, så en viscositet på 60 ved 100 grader er stadig en tyndere olie, end den samme olie er ved 0 grader når den har en viscositet på 0W
    på en gamle 260er vil det kun gavne den gamle slider får noget tykkere sovs at skære tænder i. :D

    Med henhold til at finde en anbefaling af en motor der kun må køre på 10W/60 Castrol.
    Så er min motor fra Brabus et ganske fint eksempel rules
    Der står direkte at motoren skal køre på Castrol RS 10W/60
    Og den er jo ikke tunet voldsomt.
    Den har ikke turbo eller trykladning.
    Den har endog et meget lavt effekt/kubik forhold 285Hk/3600 kubik.
    En M model fra BMW eller eks. En Honda 2000 har et på mere end 100Hk/1000ccm :D
     

Del denne side